Hoe zo'n klein runesteentje een grote betekenis kan hebben

Thanos is terug uit Barcelona. Daar is hij naartoe geweest met een vriendin, één van de vele vriendinnen, want zijn sociale agenda staat bomvol. Thanos houdt nu eenmaal van vrouwen en vrouwen houden van hem. Wat een schril contrast met nog niet zo verschrikkelijk lang geleden, toen hij (al jaren) werkloos was en zijn vriendin hem haar huis uitzette omdat ze in haar hoofd een knop had omgedraaid en had beslist dat ze niet meer van plan was die schijnbaar uitzichtloze situatie te aanvaarden. Toen ging Thanos er helemaal onderdoor, hij leek wel een plasje elke keer je hem tegenkwam, zo onzeker en besluiteloos was hij. En elke keer opnieuw groef hij zichzelf nog een eindje dieper de put in.

Ik maakte hem in die tijd een amulet, ook al doe je dat best niet ongevraagd, waarin ik hem de kracht probeerde mee te geven om uit zijn zelf gegraven put te kruipen. Toen vond hij een goeie job bij een scheepvaartbedrijf en plots ook nog eens een nieuwe vriendin. Die had weliswaar borderline en beschouwde hem als haar zoveelste sex-speeltje, maar Thanos was toch het sterkste eind in die relatie. Het was zijn beurt om eens de puntjes op de I zetten en dat heeft hem veel goed gedaan. Nu voelt hij rustig en sterk aan, maar niet bedreigend, en dus heeft hij nu vriendinnen bij de vleet, die allemaal op zijn sterke schouder komen uithuilen en bij wie hij zo in hun broekje terecht kan als hij dat zou willen. Dat geeft zelfvertrouwen aan een man :-)

In Barcelona had hij een kettinkje gekocht, zo'n zwart bandje met een runesteentje eraan dat hij mooi vond. Op het steentje stond een pijltje omhoog. Of ik wist waar dat voor stond? Nu heb ik indertijd wel mijn eigen runen gemaakt, maar tarotkaarten en koffiedik kijken zijn gewoonweg niet aan mij besteed, en runen dus ook niet. Ik beloofde het op te zoeken, maar hij stuurde me maandag zelf al een berichtje: hij had het uit nieuwsgierigheid zelf opgezocht op Wikipedia en dat pijltje stond voor de Germaanse god Tyr. Hoewel Tyr in de buurt waar ik woon een heel andere betekenis heeft (het is de naam van een shoppingcomplex), is hij de god van het gevecht en van het heldendom. De trots spatte bijna van mijn computerscherm toen ik dat in Thanos' berichtje las. :-)

Tyr is blijkbaar al een heel oude god want ook al wordt hij dikwijls als de zoon van Odin voorgesteld, toch zou hij veel vroeger nog de vader van de goden zijn geweest en stond hij aan het hoofd van het Germaanse pantheon en niet Odin. Hij is de Hemelgod en hij is dus veel ouder dan het Germaanse pantheon dat wij kennen.

In de futhark van 24 runen worden drie families van symbolen onderscheiden: de zogenaamde "huizen" of de Aettir (acht) van Freya, Tyr en Hymdal. De Tyr rune of Tiwaz is de eerste rune in het huis van Tyr. Ik stond versteld toen ik de betekenis van die specifieke rune opzocht, want het leek wel alsof ze op Thanos' lijf was geschreven. Had hij er net die intuitief uitgehaald die het beste bij hem paste?

Als je Tiwaz gewoon rechtopstaand legt, staat hij voor eer, rechtvaardigheid, leiderschap en autoriteit. Analyse, rationaliteit. Weten waar je echte krachten liggen. Bereidheid tot zelf-opoffering. Overwinning en succes in gelijk welke competitie of in gerechtszaken. Een heel sterke rune.

Leg je de Tiwaz rune echter op zijn kop, dan gaat het mis. Die betekent dat iemands energie en creativiteit geblokkeerd zijn. Mentale verlamming, te veel analyse, te veel opoffering, onrechtvaardigheid, gebrek aan evenwicht. Strijd, oorlog, conflict, een competitie verliezen. Wegkwijnende passie, moeilijkheden bij het communiceren, en mogelijks scheiding. Precies zoals we Thanos kenden voordat hij de held werd van al dat vrouwelijk schoons...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam