Dansen met Vuur (covenbijeenkomst)

Het is donker. Amara Fay heeft ons meegenomen naar het dorpsplein van Arcadia in de anderwereld, waar in het midden een vuur hoog oplaait. De gensters vliegen grillig naar omhoog, de donkere lucht in. We gaan trancedansen tijdens deze  covenbijeenkomst die in het teken staat van het element Vuur. Ik weet dat de andere meisjes hier ook aan het dansen zijn, maar ik zie niemand bewust. 

Soms word ik er mij er ineens van bewust dat ik met gesloten ogen sta te dansen, wonder boven wonder zonder in botsing te komen met de anderen op de dansvloer, omdat ik zo opga in de muziek dat ik als het ware mijzelf ben vergeten. Als ik me daar dan plots van bewust word en mijn ogen dan opnieuw opendoe, moet ik altijd een fractie van een seconde opnieuw wennen aan onze wereld, want ik was helemaal weg. Dat gevoel probeer ik te krijgen, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want meestal gebeurt dat vanzelf, zonder dat ik er bewust naar op zoek ga.

Tot nu toe gaat alles goed. Het is te zeggen: ik zie het vuur en dat is al heel wat, want de muziek die voor deze dans is uitgekozen is net een beetje tè cool zodat ik word afgeleid – of te weinig word afgeleid, het is maar hoe je het bekijkt :-). Ik moet mijn best doen om meegezogen te worden. Als het niet lukt vind ik het ook niet erg, want met een blinddoek de living ronddansen blijkt stimulerend. Ik krijg er een enorme oppepper van!

En dan, als ik het niet meer verwacht en er ook niet meer bewust naar op zoek ben, zie ik hem. De jongen staat aan de andere kant van het vuur en dans even energiek als ik. Hij is zo’n beetje middeleeuws gekleed, met een groene tuniek met daaronder een shirt met lange mouwen. Hij heeft halflang blond haar, zo’n beetje met een golfslag zoals de zoon van Luna. Daar doet hij me erg aan denken, met zijn slungelachtige puberlijf, al kan ik zijn gezicht niet zien. Dat heb ik wel vaker als ik goden of spirits ontmoet: hun gezicht zit in de schaduw, of alles is troebel ter hoogte van hun gezicht, zoals de lucht die trilt boven het asfalt als het te warm is. Ik kan hen alleszins niet scherp zien. Dat was nu ook weer het geval. Geen geval wie ik daar aan de andere kant van het vuur tegenover mij zie dansen, maar de jongen heeft er alvast evenveel plezier in als ikzelf. Elke beweging die ik maak, copieert hij. Het is alsof ik naar mijzelf aan het kijken ben in de spiegel, maar  natuurlijk niet heus.

Langzaam verdwijnt de jongen en verschijnt er iemand anders. Met elke energieke dansmove wordt hij een beetje volwassener. Zijn schouders worden breder, zijn armspieren duidelijk geprononceerder. Maar ook zijn kleren en zijn haarkleur veranderen mee. In plaats van de blonde puber danst er nu een man met zwarte haren en een berenpels om de schouders voor me.

Als ik even niet oplet is de man verdwenen. Dat zal het dan wel zijn, denk ik, maar dat is verkeerd gedacht. In de muziek klinken metaalachtige geluiden die me doen denken aan die hoogpotige machines die in Star Wars die schattige Ewoks naar de eeuwige jachtvelden komen schieten. Het gedreun klinkt alsof er iets met zware tred naar ons vuur probeert te komen. Het zijn geen machines maar een gigantische reus die met zware tred naar het vuur komt gestapt. Hij is beige, of lichtgeel – ik kan het niet zo goed zien in het donker – en hij torent hoog boven het vuur uit. Hij heeft geen huidplooien, alles is glad, als een glad wassen beeld. En opnieuw kan ik zijn gezict niet zien. Dat is hoog boven mij in duisternis gehuld, maar ik heb een vermoeden dat er geen gezicht zit op de plek waar dat hoort te zitten. Ook daar is hij helemaal glad.

De reus danst mee met mij. Met dreunende passen volgt hij het ritme. Het is machtig om te zien. Hij volgt absoluut niet wat ik doe, zoals de jongen daarvoor deed. Maar het  plezier spat er wel af. Zijn danspassen dreunen mee met de beat van de muziek. Als de muziek vertraagt en uiteindelijk stopt, laat hij zich met een tevreden zucht met een grote dreun op de grond zakken. Hij gaat op zijn poep zitten aan de andere kant van het vuur en hangt daar zo’n beetje relax, om te bekomen, als een gigantische berg zand zo lijkt het wel, maar dan een berg zand die gecoördineerd beweegt.

Er weerklinkt hoorngeschal. De reus kijkt om maar staat niet recht. Uit de duisternis komen dieren aanlopen, alsof er een bosbrand achter hen aan zit. Ik zie echter niets dat die reactie zou kunnen veroorzaken. Dan komt hij naar voren: de man met de vlammende horens. Ik kan alleen zijn bovenkant zien, afgetekend tegen het licht van het vuur, maar hij beweegt als een centaur. Hij blijft op een afstand staan. Hij ziet er wild uit, met een enorm gewei dat met grillige vlammen brandt. Hij heeft geen ogen: achter zijn oogkassen laaien vlammen. De rest van zijn gezicht kan ik niet zien – what’s new – maar de contouren van zijn gezicht zijn ruw, met veel haar, als iets dierlijks. Hij kijkt naar ons en naar het vuur, van op zijn afstand en alsof hij op een verhoging staat. Hij staat er onnatuurlijk stil, maar ik weet dat dat bedrieglijk is. Er gaat een enorme kracht van hem uit. Het is alsof de hele wereld zijn adem inhoudt, alsof er een munt is opgegooid en die op de verkeerde kant kan vallen. Ik besef dat dit de wilde, gevaarlijke kracht is van het vuur en kan niet anders dan gefascineerd naar hem kijken. Je wil deze kracht te vriend houden … Ik moet onwillekeurig denken aan het prachtige gedicht van Tom Hirons over oude, wilde goden en ik krijg kippenvel. Ik dans verder op de beats en probeer niet te staren naar die vreemde gedaante met de vlammende ogen die onbeweeglijk naar ons staat te kijken.

Dan weerklinkt opnieuw een hoorn. Als het geschal is weggestorven draait de gestalte zich om en verdwijnt in de duisternis. Samen met hem vertrekken een heleboel andere wezens en dieren die ik in de duisternis niet heb gezien. Ik kan ze niet goed zien, maar het ritselt overal en in het geflakker van de vlammen van het vuur voor me zie ik flitsen van dingen die me passeren in het donker. Ook de reus staat weer op en stapt met trage, zware passen de duisternis is. Het duurt maar heel even en dan ben ik weer alleen aan het vuur. Het voelt helemaal anders nu. Ook al zag ik al die andere wezens niet, ik voel het verschil. Net als ik me afvraag wat er nu nog gaat komen, vraagt Amara Fay ons om terug te komen. Dat hoorngeschal was duidelijk het teken dat de audientie voorbij is :-).



Nadat we de blinddoek van ons bezwete gezicht hebben getrokken, nemen we elk een laurierblaadje en schrijven daarop iets waar we transformatie verwachten. Ik ga voor GOESTING en PLEZIER, zowel in ’t werk als voor de coven. Het belooft een spannend najaar te worden met een aantal uitdagende en pittige maar ook veelbelovende projecten. Daar wil ik vol voor gaan! We branden onze laurierblaadjes in het vuur van de gouden kaars van Brigandhu. De kaars staat in een cirkel van figuurtjes die hand in hand rond de kaars lijken te dansen. Helemaal het vuur van Arcadia waar we net rond hebben gedanst. Symbolischer kan haast niet! 



We sluiten onze covenbijeenkomst af zoals we hem begonnen zijn: met een prikkelende gimber-tonic. We trekken een tarotkaart uit de decks die Aurora heeft meegebracht, enkel uit de staven omdat die gelieerd zijn aan het element Vuur. Kaat en ik trekken allebei dezelfde kaart: staven zes. De kaart die we hebben getrokken gaat over connecteren. Misschien is het tijd voor een moeder-dochter momentje :-) Aurora heeft voor elke kaart een opdrachtje geschreven: “Ga paardrijden. Blink je trofeeën op. Krijg goede feedback. Ga vieren met anderen.” Dat klinkt alvast goed als ik denk aan wat ik zonet op dat laurierblaadje heb gevraagd :-).

---


COVENBIJEENKOMST 28/06/2023: HET ELEMENT VUUR


Benodigdheden

  • Elementenkaarsen (iedereen) + extra theelichtjes - veel vuur! (iedereen: we maken samen een heilige plek)
  • Spotify met onze eigen trance dans afspeellijst(Aurora)
  • Geluidsinstallatie of luidsprekers (Bryd)
  • Wierook (Amara Fay)
  • Tarot (iedereen die er een heeft)
  • Blinddoek  of sjaal (iedere deelnemer voor zichzelf)
  • Laurierblaadjes
  • Vuurschaal
  • Brandblusser of branddeken (je weet maar nooit).


Vuurvogel

“Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo worden wij nu gezuiverd.

Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons.

Hemelvader, laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar voor dit intens ritueel.

Open onze geest voor uw dimensies.

Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken.

Laat ons hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd.

Schenk onze handen de gave van het magisch werk.

Laat onze voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.

Blessed Be.”


Cirkel trekken

“Zusters,

Luister naar de stem van je hart en van je ziel.

Laat liefde je openen voor wat je zoekt en hoopt te vinden.

Geef je over aan de kracht die binnenin je leeft,

want deze kracht leeft in je sinds je eerste dag op deze planeet.

Je unieke kracht als vrouw onder vrouwen, als priesteres onder priesteressen, als zuster onder je zusters.

Stel je open en voel de kracht.

Laat deze energie doorheen je hart stromen en voel hoe ze ons nu verbindt.”


“Van hand tot hand trek ik deze cirkel.”


“Van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres, van zuster tot zuster trekken wij vandaag onze cirkel. Verbonden door onze innerlijke kracht in de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder en Hemelvader, weerspiegeld in onze Goden en Godinnen.

Blassed be.”


Elementen uitnodigen

  • Water: “We groeten en verwelkomen de Wachters van het Westen en de elementale krachten van Water. Kracht van de ondergaande zon, van diepe oceanen, kolkende rivieren en razende stormen. Water, uw regen voedt en zuivert, schenker van intuïtie en mysterie. Eb en vloed, meer en dauw. Wees getuige van dit ritueel en wees welkom!”
  • Aarde: “We groeten en verwelkomen de Wachters van het Noorden en de elementale krachten van de Aarde. Krachten van de eeuwige nacht, van aardbevingen en van de bergen. Aarde, fundering onder onze voeten en fundering van ons lichaam, onze botten. Mos en klei, steen en zout. Wees getuige van dit ritueel en wees welkom!”
  • Lucht: “We groeten en verwelkomen de Wachters van het Oosten en de elementale kracht van Lucht. Kracht van de opkomende zon, van tornado’s, de zachte bries die zaadjes naar vruchtbare gronden brengt. Lucht, gever van visies, inzichten en creativiteit. Wees getuige van dit ritueel en wees welkom!”
  • Vuur: “We groeten en verwelkomen de Wachters van het Zuiden en de elementale krachten van Vuur.  Kracht van de Zuiderse zon, van wild vuur en vulkanen. Vuur, schenker van passie en inspiratie. Kaars en licht, haard en warmte. Wees getuige van dit ritueel en wees welkom!”
  • Zon en Aarde: “We groeten en verwelkomen de krachten van de zon boven ons en van de Aarde onder ons.”
  • Voorouders: “We groeten en verwelkomen de krachten van onze voorouders, van Hen die voor ons zijn gekomen en van Hen die na ons zullen komen.”
  • Geesten van het land: “We groeten en verwelkomen de krachten en de geesten van het land waarop wij vandaag samen te gast zijn.“

“Blessed be”


Inleiding

Voor heksen en spiritisten heeft vuur soms een wrange nasmaak. De brandstapels van de heksenvervolgingen in de periode 1500 tot 1700 zijn immers niet vergeten. Toch is vuur één van de dingen waar de mens het meest dankbaar voor is: het zorgt voor warmte, gezelligheid, kansen op interessante ontmoetingen en beter (en gezonder) eten. 

Vuur is wel het meest ongrijpbare van alle elementen. Geen enkel van de andere elementen is zo chaotisch (vraag maar aan de brandweerlieden die de bosbranden in het zuiden moeten blussen). Maar na de verwoesting van het vuur is de aarde vruchtbaarder dan ooit …

Misschien is dat de reden waarom de mens al sinds mensenheugnis zowel bang is als veel respect toont voor dit element en het altijd al een belangrijk onderdeel is geweest – en nog steeds is – van rituelen en ceremonies. Vuur wordt nog steeds gebruikt om tijdens een ritueel items te verbranden om bepaalde zaken los te laten, of te bekrachtigen. 

Eén van de meest indrukwekkendste gebruiken met vuur tijdens rituelen, die tot op vandaag nog steeds jaarlijks worden uitgevoerd zijn onder andere de Beltane vuren, het verbranden van een wickerman, de Yule vuren. Elk van deze vuren staat voor transformatie. Ook het gebruik om letterlijk en figuurlijk het licht terug te brengen in de duisternis met de hulp van kaarsen en vuur – een afspiegeling van het vuur van de  zon en zo de wisseling  van de seizoenen – vinden we in elk geloof terug.

Zoals bij elk element worden er Goden en Godinnen geassocieerd met het element Vuur, en dat is zo in alle mogelijke pantheons. Bijvoorbeeld (een niet exhaustieve lijst):

  • Apollo, Helios, Hephaestus, Prometheus (Griekenland), 
  • Aed, Brigid, Dagda (Ierland), 
  • Cerridwen (Wales), 
  • Chango, Ogun, Oya (West-Afrika), 
  • Pele (Hawai), 
  • Glöd & Logi, Loki (Scandinavie), 
  • Ra, Sekhmet (Egypte), 
  • Agni (India), Amaterasu , Kojin, Kagutushu(Japan), 
  • Svarog, Dazhbog, Kresnik, Ognyena Maria (Oost-Europa), 
  • Fornax, Vesta, Vulcanus (Rome), 
  • Grannos, Brigandhu (Gallië)
  • En vele vele meer!

Elk van deze goden staat voor een aspect van het element vuur: 

  • wedergeboorte & transformatie, 
  • inspiratie, 
  • ondeugendheid & baldadigheid, 
  • de smidse & creatie, 
  • de haard & waar die voor staat (familie, warmte, …) 
  • de zon

Interessant om te weten is dat de zon dikwijls vanzelfsprekend als mannelijk wordt gezien (met de maan als vrouwelijke tegenhanger) – denk aan de ‘hemelvader’ die wij zelf aanroepen bij de start van elk ritueel – maar dat dat helemaal niet zo vanzelfsprekend is. In de Finse Kalevala bijvoorbeeld zijn de zon en de maan zusters … Denk ook aan Sunna, Brigandhu, Amaterasu, Päivätär, en vele andere godinnen die zonnegodinnen zijn. Er wordt gezegd dat die meestal veel ouder zijn dan de zonnegoden die we kennen en die hun rol soms hebben overgenomen. 


Associaties

Ga je met het element vuur aan de slag in magisch werk, dan kan je gebruik maken van de volgende associaties:

  • Richting: Zuiden
  • Symbool: Kaars
  • Kernwoord: Willen
  • Energie: Mannelijk
  • Astrologische tekens: Ram, Leeuw, Boogschutter
  • Planeten: Mars, Zon, Jupiter
  • Kleuren: Rood, Goud, Oranje
  • Elementalen: Salamanders, Trollen, draken, Djinn
  • Wachttoren/Engel/Wachter: Michael
  • Tijd: Middag
  • Seizoen: Zomer
  • Wind: Notos
  • Zintuig: Zicht
  • Edelstenen: Robijn, vuuropaal, Carneool, Tijgeroog
  • Wierook: Frankincense
  • Werktuigen:  Athame, Bolline, Zwaard, Kaarsen, (kamp)Vuren
  • Tarot: Staven
  • Chakra: Sacraal- en zonnevlechtchakra
  • Planten: Look, Uien, Hibiscus, Kaneel, Pepers, Basilicum, Brandnetel, Goudsbloem, Ginseng, Laurier, Anjer, Gember, Engelwortel, Rozemarijn, Bijvoet of Alsem, Zonnebloem (uiteraard :-))
  • Bomen: Walnoot, Vijgenboom, Es
  • Dieren: Draak, Leeuw, Paard, Slang, Vos
  • Godinnen: Brigid, Hestia (Vesta), Pele, de Godin als Moeder – zie boven
  • Goden: Sekhmet, Hephaestos/Vulcanus, Horus, Apollo, Ra, Lugh – zie boven
  • Beheerst: Energie, geloof, warmte, kracht, passie, woede, bloed, wilskracht, moed, inspiratie, reiniging, vuren, kaarsen, de zon, woestijn, vulkaan, uitbarstingen en ontploffingen

In magisch werk worden de intrinsieke eigenschappen van vuur ook gebruikt en de intenties die daaraan gekoppeld kunnen worden:

  • vuur als vernietigend element: verbreken, kapot maken, angst doen verdwijnen, ruzie en chaos veroorzaken, verdedigend of net om te ruïneren.
  • vuur van inspiratie: creatviteit verhogen, energie & kracht verhogen, wilskracht verbeteren
  • vuur als passie: woede onsteken of onder controle krijgen, een situatie doen ontvlammen, moed geven & actie ondernemen, leiderschap ontwikkelen, passie verhogen, liefde & lust verhogen
  • vuur als zuiverend element: healing, bescherming, zuivering, levenskracht verhogend groei, vruchtbaarheid
  • het vuur van de smidse: succes, beslissingen nemen, doelen stellen, motivatie, zelfvertrouwen, ambitie
  • het vuur van de haard: harmonie, vrijheid, bescherming, familie, geld, rijkdom & welvaart, rechtvaardigheid, invloed, macht, energie & motivatie, vrede, verdediging, oorlog & gevechten, defensieve magie, 

Interessante lectuur met betrekking tot het element Vuur:

  • CUNNINGHAM, Scott. Earth, air, fire and water. More techniques of natural magic. Woodbury (Minnesota), Llewelyn Publishing, 2011. 220p.
  • HERON, Michelle. Elemental witchcraft. A guide to living a magickal life through the elements. (The Pentacle Path). Woodbury (Minnesota), Llewelyn Publishing, 2022. 445p.
  • KINDRED, Glennie. Elements of change. Glastonbury, Green Magic Publishing, 2009. 60p.
  • RANKINE, David & D’ESTE, Sorita. Practical Elemental Magick. Working the Magick of the Four Elements in the Western Mystery Tradition. Londen, Avalonia Publishing, 2008. 188p.
  • RIVA, Anna. Candle burning magic. A spellbook of rituals for good and evil. Los Angeles (California), Indio Products, 2001. 95p.
  • SALICROW. The path of elemental witchcraft. A wyrd woman’s book of shadows. Rochester (Vermont), Destiny Books, 2022. 562p.
  • STARZA, Lucya. Candle magic. A witch’s guide to spells and rituals.(Pagan Portals). Winchester, Moon Books, 2016. 111p.
  • TELESCO, Patricia. Mastering candle magick. Advanced spells and charms for every rite. Franklyn Lakes (New Jersey), New Page Books, 2003. 220p.
  • WINTER, Josephine. Fire magic. (Elements of Witchcraft). Woodbury (Minnesota), Llewelyn Publishing, 2021. 319p.
  • WOODFIELD, Stephanie. Drawing down the sun. Rekindle de magick of the solar goddesses. Woodbury (Minnesota), Llewelyn Publishing, 2014. 285p.


Inleiding voor de trance-dance (door Amara Fay)

We gaan vanavond trance-dansen.  Dansen vol passie en vuur wakkert het vuur in onze buik en ons hart aan. Je voelt jezelf levend en vol energie, en je verliest jezelf in de passie van de dans. Perfect voor een reis naar de anderwereld!

Aan het element Vuur worden vaak ook Mythische dieren en wezens geassocieerd, zoals salamanders, draken, de Bennu vogel, feniks en onze eigen Vuurvogel niet te vergeten. 

We gaan jullie meenemen naar het Heilig vuur dat altijd en oneindig op het binnenplein van ons Arcadia Dorp brandt. Als je bent aangekomen bij het Heilig vuur, focus je dan op het vuur en wie weet verschijnt er één of ander Vuurwezen aan jullie. 

Ik zou jullie nu willen vragen om jullie blinddoek op te zetten. 

Stel je voor dat je op het binnenplein van ons Arcadia Dorp staat aan het grote Heilige vuur. Je bent omringd door je covenfamilie en je bent hier veilig. We zijn hier bij elkaar in vertrouwen, met een open geest en zonder grenzen. 

Focus op het vuur, hoor het knetteren, ruik de typische geur van de geurige takken en zie hoe het vuur met zijn vlammen aan de takken likt en hoog oplaait. Het lijkt wel of de vlammen grillig lijkt te dansen.

Terwijl je daar staat hoor je muziek spelen en het lijkt wel of de vlammen grillig dansen op de tonen van de muziek . 

(muziek opzetten of luider zetten: Spotify playlist)

Laat je meeslepen door het opzwepende ritme van de muziek. Dit is het moment om je te laten meenemen in dans en gelach, in passie en overgave. Voel je welkom om samen met Vuur te dansen en nodig jouw Vuurwezen uit om zich aan jou te tonen en samen met jou te dansen.

Dans! …. dans! … dans! 

(muziek)

Het is tijd om stilaan terug te keren vanuit jullie dans. 

Neem afscheid van je Vuurwezen en bedank het voor deze bijzondere ontmoeting. 

En als je er klaar voor bent, mag je je blinddoek af doen. 


Klein magisch werkje tussendoor (Bryd)

Neem een laurierblaadje – één van de kruiden die geassocieerd worden met vuur – en schrijf daarop iets wat je getransformeerd wil zien. Dat kan iets zijn waar je vanaf wil, een verandering die je nodig hebt, enz. … Je intentie is het belangrijkst.


Verbrand daarna het laurierblad in de vuurschaal.


Tarot kaart trekken (Aurora)

Zoals bij de correspondenties al vernoemd, heeft elk element zijn plaats binnen de kleine arcana. Voor Vuur zijn dit de Staven. 

Wij hebben voor elke kaart uit deze reeks een kleine opdracht / taak / oefening … voorzien. Kies op gevoel een kaart en probeer gedurende dit seizoen hierover na te denken/de opdracht uit te voeren …

Probeer met de kaart te mediteren: met elke ademhaling in, komt de kaart je tegemoet. Met elke ademhaling uit, gaat ze terug wat verder weg. 

Doe dit een paar keer, tot je het gevoel hebt dat je klaar bent om ‘in de kaart te stappen’. Probeer de kaart te zien, alsof ze in 3D zou zijn. Misschien zul je zelfs je kaart kunnen horen? Let goed op symboliek. Maak connectie en teken zelf correspondenties op.

  • Staven Koning: Connecteren: Beslis alles vandaag onmiddellijk en vertrouw op jouw ervaring in plaats van te discussiëren.
  • Staven Koningin: Connecteren: Toon iemand dat het jou menens is. Doe iets dramatisch. Zorg dat je in het middelpunt van de belangstelling is.
  • Staven Ridder: Connecteren: Ga aan de slag. Bespoedig een proces. Hou je niet in.
  • Staven Schildknaap: Connecteren: Doe iets enkel voor jezelf en wat belangrijk voor jou is. Geef iets aan het goede doel. Neem tijd.
  • Staven Tien: Connecteren: Doe elke taak die je aangeboden krijgt. Zorg dat iets vooruit gaat. Verschuif meubelen. Ga iets verzamelen.
  • Staven Negen: Connecteren: Krijg je vrienden samen. Check je verzekeringen. Krijg bevestiging van iemand die dicht bij jou staat.
  • Staven Acht: Connecteren: Stuur een bericht naar iemand. Verras iemand met een bezoekje. Vlieg. Probeer boogschieten.
  • Staven Zeven: Connecteren: Schrijf je in voor een zelfdefensie cursus of kijk naar een Martial Arts film. Doe geen stap terug. Wees eens een ganse dag koppig. Hou vast aan je idee.
  • Staven Zes: Connecteren: Ga paardrijden. Blink jouw trofeeën op. Krijg goede feedback. Ga vieren met anderen.
  • Staven Vijf: Connecteren: Doe niets met een plan. Werk samen met een team. Breng wat leven in de brouwerij.
  • Staven Vier: Connecteren: Ga naar een bijeenkomst, viering, feestje of waar mensen samen komen.
  • Staven Drie: Connecteren: Ga naar een haven of luchtveld en kijk waar reizigers samen komen. Lees een historisch boek over migratie.
  • Staven Twee: Connecteren: Ga op internet op zoek naar een totaal nieuwe plaats om te bezoeken. Plan een dagje uit. Bestel iets online.
  • Staven Aas: Connecteren: Ondersteun anderen met woorden en daden. Spreek alleen bemoedigend.


Bedanken van de elementen

  • Geesten van het land: “We danken de krachten en de geesten van het land waarop wij vandaag samen te gast waren.“
  • Voorouders: “We danken de krachten van onze voorouders, van hen die voor ons zijn gekomen en van hen die na ons zullen komen.”
  • Zon en Aarde: “We danken de krachten van de zon boven ons en van de Aarde onder ons.”
  • Lucht: “We danken de Wachters van het Oosten en de elementale kracht van Lucht. Voor elke koele bries en frisse wind, elke blauwe hemel en heldere nacht. Voor de geuren van de lente, zomer, herfst en winter. En voor de lucht die onze adem is. Waak over ons van daar waar de maan terug op komt.”
  • Aarde: “We danken de Wachters van het Noorden en de elementale kracht van de Aarde. Voor de wijdse uitzichten over bergen en dalen. Voor de grond onder onze voeten die ons draagt en voedt. Voor de vruchtbaarheid en stabiliteit en voor de gronding en voeling met ons lichaam. Waak over ons van daar waar de maan en de zon zich aan ons onttrekken.”
  • Water: “We danken de Wachters van het Westen en de elementale kracht van Water. Voor elke klaterende stroom en uw diepblauwe oceanen. Voor de baden die onze lichamen zuiveren en voor de tranen die onze pijn wegdragen. We bedanken u voor het water in ons lichaam. Waak over ons van daar waar de maan weer langzaam onder gaat.”
  • Vuur: “We danken de Wachters van het Zuiden en de elementale kracht van Vuur. Voor de stralende zomerdagen en het knusse haardvuur tijdens winteravonden. Voor de vonk van het leven en transformatie. Voor de zuiverende kwaliteiten en voor het vuur in al onze passie. Waak over ons van daar waar de maan het hoogst staat.”


Openen van de cirkel

“Van zuster tot zuster open ik deze cirkel.”

“Van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres,

Van zuster tot zuster openen wij onze cirkel.

Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg

Maar door onze innerlijke kracht zijn we blijvend verbonden.

Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, je zachtjes vasthouden in het holle van haar hand

En je in liefde omhullen.

Blessed be.”



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam