Lughnasadh Ap Nervii Nemeton (Jaarfeest)

Het is eigenlijk al lang geleden dat ik nog eens echt de drang heb gevoeld om een ritueel of ceremonie helemaal uit te werken. Die drang is moeilijk te beschrijven; het voelt als een soort van “frenzy”, alsof er iets in je zit dat er gewoonweg uit moet komen. Deze week was Lughnasadh de trigger en dus zette ik mij achter mijn computer en het rolde er gewoon uit. En de dag nadien rolde er nog een versie uit! Lugunasatis 2023 is alvast gecovered! :-) Het zal de zon wel zijn en wat die met mij doet zeker?

Jammer genoeg waren er maar een handjevol van onze heksen beschikbaar om samen Lughnasadh mee te vieren. De meesten zitten in het buitenland, op vakantie na twee jaar coronabeperkingen. Omdat ik wel het gevoel had dat ik dit jaarfeest zeker moest meepikken – twee Lughnasadh rituelen schrijven in één week, dat betekent toch iets – ging ik naar de open ceremonie van de Nervii Nemeton uit Wilrijk waar we op waren uitgenodigd. Die druid grove organiseert wel vaker open rituelen, maar meestal doen we onze eigen dingen en dus komt het er niet altijd van. 

Onder een lekker zomerzonnetje eerden we de graangod die zich offert opdat wij kunnen genieten van een overvloedige oogst. De ceremonie vond plaats op een grasveldje tussen de berken op het oude kerkhof van Wilrijk. Dat vond ik ergens wel een rare plek voor dergelijk ritueel, maar aan de andere kant ook wel mooi. De voorouders uitnodigen kreeg meteen een extra dimensie. Het is ook het oude kerkhof, er worden geen nieuwe graven meer bijgemaakt.

Het groepje was klein maar eclectisch: druïden van Nervii Nemeton natuurlijk en Ben van de PFI, maar ook een paar solitaire heksen van over ’t water en zelfs een paar heksen van de Greencraft coven Kêr-Arzhur - de wonderen zijn de wereld nog niet uit! Ik denk dat er waarschijnlijk zelfs meer heksen dan druïden aanwezig waren :-). Niet dat dat iets uitmaakt, uiteindelijk volgen we allemaal ons eigen pad en alle wegen leiden naar Rome, niet waar?

Onze rituelen lijken ook heel erg op elkaar en zeker als eclectische heks heb ik helemaal geen moeite met die kleine dingen die net iets anders zijn. De eclectische hekserij van Arcadia heeft alvast als voordeel dat onze rituelen ook niet helemaal in steen gebeiteld zijn. Wij hebben uiteraard een redelijk vast stramien, maar zelfs dat durven we wel eens omsmijten in functie van het doel van het ritueel, het pantheon dat we tijdens die bewuste ceremonie eren, enz. …

Wat me wel opviel is dat er tijdens onze ceremonies meer van de aanwezigen wordt verwacht. Ik heb het dan niet over het voorlezen van teksten of het rondgaan met de hoorn met mede ofzo, maar om de kern van de ceremonie zelf. Deze ceremonie lag helemaal in het teken van het eren van de graangod voor zijn opoffering – de graangod ging hilarisch dood met zijn benen in de lucht! :-) – maar van de deelnemers werd eigenlijk geen echte inbreng verwacht, behalve het samen voorlezen – twee keer zelfs – van het Druïdengebed, een heel mooie tekst waarin voor mij het oproepen van de elementen zoals wij dat doen bij Arcadia resoneert, en het samen zingen van de Awen.

Awen is een gallisch woord dat staat voor de goddelijke inspiratie. Binnen het druïdisme staat het woord voor de band met het goddelijke. Door het woord driemaal te zingen of te chanten invoceer je die band. En dat hebben we gevoeld! Eigenlijk is het zoals oerzingen, voor je het weet sta je te trillen op je benen van de energie die doorheen je lijf barst.


We deelden brood en mede met elkaar en na afloop van de eigenlijke ceremonie ook de verhalen die elk van ons had meegebracht uit zijn eigen traditie. Een pannenkoek en een blonde Leffe erbij en daarmee was die eerste oogst alvast een succes.


DRUÏDENGEBED

(tekst: Karayana)


Awaken Gods, Goddesses all,

And hear our heartfelt earthbound call,

To see beyond what we can see,

To know the truth that lies with thee,

To know the truth of Earth’s firm touch,

To feel the truth of the fire’s rush,

To breathe the truth of rich clear air,

To drink the truth of water fair.


We ask for the solid strength of stone,

For warmth to heat our hearth and home.

We ask for the wisdom of the oak,

For food and water to feed all folk.

Please guide us down our chosen path,

So we may sing and dance and laugh,

And love and give and hope and dream

To live the life that we have seen.







 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam