De zegen van de zon: zegeningseitjes (covenbijeenkomst Hagazussa)

 In de aanloop naar Ostara gingen we tijdens de covenbijeenkomst aan de slag met eitjes. Aurora vertelde ons over het concept van zegeningseitjes. Eigenlijk kan je ze vergelijken met mojo bags: mooi versierd en gevuld met kruiden, kristallen, enz.... en het belangrijkste niet vergeten: een magisch doel of een wens die je niet alleen spiritueel maar ook letterlijk in je eitje kan steken onder devorm van papiertjes met symbolen, spells of sigils. Je kan ze voor jezelf maken of als cadeautje voor iemand anders. In plaats van een paashaas kan je dan de paasheks spelen :-)

Om te beginnen moesten we dus wel eerst een eitje uitblazen en dat daarna reinigen, zowel fysiek als energetisch. Ik moet toegeven dat ik een beetje vals heb gespeeld. Er mag dan in coronatijden geen werk zijn in de eventsector, heel af en toe is er toch iets virtueels te doen en dan is het weer eventjes alle hens an dek. Zoals nu. In plaats van eitjes uit te blazen, zette ik eieren op het menu en zorgde ervoor dat die mooi netjes gebroken waren en dus ook weer gemakkelijk aan elkaar te plakken met tape :-)  

Ik moeest meteen denken aan de Victoriaanse paaseitjes die ik met de kinderen maakte in 2019, als cadeautje voor de mensen om ons heen. Het idee daarachter is een beetje hetzelfde, al zit er daar niet echt spellwork achter. Dat spellwork begon met een meditatie waarin we van een god en godin te horen zouden krijgen wat het doel van het ei zou zijn, en een symbool zouden meekrijgen dat daarnaar aludeert. Als we ons eitje daarna hadden afgewerkt en versierd moest het mee op het Ostara altaar. Daarna kon het worden gegeven aan voor wie het bedoeld was, of begraven in de aarde.

KATTENPOTEN

Ik sta in een bos en het is lente. Overal zitten knoppen aan de takken en het groen begint te ontspruiten. Een aarden pad slingert doorheen het bos. Ik loop doorheen het bos en geniet van de geur van de aarde en de blaadjes die aan de takken beginnen komen.

Dan trekt iets mijn aandacht op de grond. Daar glinstert iets. Als ik me naar het pad buig zie ik dat het een klein kikkertje is, of een padje. Het diertje is glanzend bruingroen vol kleine gele spikkeltjes. Het doet me denken aan de prachtig gespikkelde stenen vol duizenden jaren oud korstmos die je overal in Scandinavië op je wandelingen vindt. Voorzichtig schep ik het glanzende diertje op met mijn handen. Het blijft rustig zitten en kijkt me met zijn bolle zwarte oogjes aan.

Het pad leidt naar een gat in de grond, met een trap die naar beneden gaat. De gang met de trap is donker, het is opletten en een beetje op de tast naar beneden gaan. Uiteindelijk kom ik in een grote grot. Het is licht in de grot. Het daglicht schijnt vanboven de grot in. De bodem van de grot staat onder water. Ik stap het donkere water in en het water komt het bijna tot aan mijn knieën als ik naar de andere kant van de grot waad. Ik vrag me af of dit water zoiets is als het kleine riviertje in “mijn” anderwereld, met het bruggetje waar ik overheen moet, een grens tussen onze wereld en die andere.

Aan de andere kant van de grot leidt het pad verder, de grot uit, naar buiten het zonlicht in. De zon schijnt, het licht is helder en er hangt een sfeer van frisse vernieuwing en “goesting”. Het is hier duidelijk lente! 

Op een weelderig groene open plek staat een stenen altaar, dat er oeroud en verweerd uitziet. Bij het altaar staan twee figuren: Brigandhu en een man die een tuniek draagt. Onder die tuniek zie ik dierenpoten. Ik denk eerst dat het bokkenpoten zijn zoals Pan - het cliché! :-) - maar het zijn reuze kattenpoten. Als ik de man wat beter bekijk kan ik vage katachtige trekken herkennen in zijn gezicht. Ik denk aan leeuwen in plaats van katten omdat die er stoerder uitzien dan onze huis-, tuin- en keukentijgers, ook de vrouwtjes, en deze man voelt behoorlijk stoer. Maar leeuwenmanen heeft hij niet. Hij doet me aan een mannelijke versie van Bastet denken.

Bovenop het altaar lopen groeven naar het centrum van de tafel. In het midden schittert een steen. De man priegelt met zijn nagels het kristal los. Hij heeft behaarde bruine vingers die uitlopen in puntige zwarte nagels, als brede klauwen. Zijn vingers zijn behaard met een korte pels, zoals een kat.

Ik geef het kikkertje aan de man, als een geschenk. Even voel ik me opgelaten, want als cadeau is dit wel een beetje raar, maar de man neemt het kikkertje aan en brengt het naar zijn mond. Hij likt er met zijn grote roze tong aan, duidelijk genietend. Het cadeau wordt blijkbaar geapprecieerd :-)

Ik ga terug langs waar ik vandaan kwam. Het kristal zit in mijn hand.

Als ik nadenk over het thema voor mijn wenseitje dan denk ik dat het helderheid, focus en energie is.

Wie de kattenman is, weet ik niet, maar Aurora wijst me op het bestaan van een jaguargod die als bijnaam de Nachtzon heeft. Hij zou een god van vuur en oorlog zijn (tiens, waar heb ik dat nog gehoord...) en belichaamt de zon die in de onderwereld zit tijdens de winter, als een zuidamerikaanse versie van Persephone.

https://www.deviantart.com/aegisdigitalimaging/art/Portait-of-Lord-Jaguar-God-of-Death-812156099

Of dat klopt weet ik niet, maar alles klikt wel netjes op zijn plaats. Ik denk aan de zuidamerikaanse kikkertjes waar je aan moet lekken voor hun hallucinogene werking. En is Ostara geen moment van evenwicht tussen licht en donker, winter en zomer? Want voor me zie ik twee goden van vuur en oorlog: de ene staat voor de kracht van de zomerzon en van het leven (Brigandhu) en de andere voor de kracht van de winterzon en de dood (de jaguarman). Als dat niet schoon is.


---

Victoriaanse eitjes:

https://webmaidensgrimoire.blogspot.com/2019/04/diy-victoriaanse-paaseitjes.html


---

COVENBIJEENKOMST 18/03/2021: ZEGENINGSEITJES

(Aurora)


Het zegeningsei

We gaan vanavond ons ' zegeningsei' voorbereiden. Een zegeningsei (blessing egg) is een uitgeblazen en uitgewassen ei, gevuld met kruiden, olie, en eigenlijk alles wat voor jou bij de specifieke zegening past. Als je je ei nog niet hebt uitgeblazen, dan kan je dit best nog doen voor het weekend door aan beide kanten een gaatje te maken – één kant groter dan de ander, omdat je het ei terug zal opvullen, maar probeer het toch zo klein mogelijk te houden. Hierna blaas je in het smalste gaatje, waardoor het eiwit en – geel er door het dikkere gaatje uitkomt. Wanneer het ei leeg is, kun je het het best spoelen (zodat het niet rot) en energetisch reinigen. 


Bedoeling

De bedoeling van vanavond is dat we het thema gaan zoeken, eventueel met specifiek symbool, waarvoor het zegeningsei zal dienen. Het versieren doe je erna, naar eigen behoefte en met het materiaal dat je liggen hebt. Wees daarin creatief en ga aan de slag met verf, glitter, kruiden, papiertjes,... De bedoeling is dat je het ei maakt voor jezelf in een bepaald thema, of om door te geven aan iemand waaraan je een 'thema' wilt schenken. Je zet het ei gedurende je Ostara ritueel wel op je altaar. Als je het ei wegschenkt, doe je dit pas na je Ostara ritueel. Na je ritueel kun je zelf beslissen of je het ei ergens in het zicht zal blijven bewaren, of je het in de grond begraaft bv. Denk hierover op voorhand na en stem je materiaal af hierop (gebruik bv alleen bio-afbreekbare glitter als je het in de tuin wilt begraven). Als je dat zou willen kun je zelf beide doen en 2 identieke eitjes maken, één om ter display te houden, één om te begraven.

Zoals gezegd gaan we dus vanavond ons eigen thema zoeken. Ik dacht persoonlijk dat het wat te lang en te stil zou worden als we allemaal ons ei al zouden beginnen versieren, alsook dat de een creatief sneller is dan een ander. Dit doe je dus achteraf op je eigen tempo. Vandaag gaan we aan de God of Godin vragen welk thema zij voor ons uit kiezen, en dit door middel van meditatie. Neem je ei in je hand(en), of als je dat veiliger vindt, leg het in een kommetje dichtbij jou.


Pathworking

Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo worden wij nu gezuiverd

Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons

Hemelvader, laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar voor dit intens ritueel

Open onze geest voor uw dimensies

Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken

Laat ons hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd

Schenk onze handen de gave van het magische werk

Laat onze voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken

Blessed be.


(naam noemen) Van hand tot hand, trek ik deze cirkel. 

Van hand tot hand, van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres zijn wij nu verbonden in deze cirkel doorheen ruimte en tijd.


Sluit je ogen en adem een paar keer diep in door je neus en uit via je mond. 

Je staat in een veld, voor je ligt een aardeweggetje en je voelt dat je met je rug tegen een stevige boom aanleunt. Kijk even om je heen en neem in je op, wat er in je omgeving te zien is. 

Je voelt een briesje en ergens verderop hoor je een kabbelend beekje. Je volgt het aardeweggetje.

Al snel kom je uit aan een bos en je ziet dat het aardeweggetje zich verder doorheen het bos slingert. Je volgt het pad en hoort de geluiden van de natuur. Je ruikt de lente in het bos. 

Plots wordt jouw aandacht getrokken door een voorwerp op de grond, raap het op en bestudeer het. Je neemt het mee. 

Je loopt verder op het aardeweggetje tot je een ingang tegen komt. Binnen ontdek je een trap naar beneden. Je volgt de trap die zich steeds naar links draait.

Beneden aangekomen kom je in een grot. Neem deze grot in je op, en vervolg dan je pad. Al snel kom je terug een opening tegen, de zon straalt en je staat terug buiten. Je volgt de weg verder tot je aan een stenen altaar komt, waar je God of Godin op je staat te wachten.Vraag hem of haar welk thema bij jou past, voor deze lenteviering. Kijk welke symbolen of woorden je ziet of hoort verschijnen. (5 min)


Het is tijd om terug te keren. Bedank jouw God of Godin en geef hem of haar het geschenkje dat je eerder gevonden had. Keer terug naar de grot. Stap de trap op en volg deze naar boven. Je komt terug uit in het bos, stap op het aardeweggetje terug richting het veld. Open je ogen wanneer je hiervoor klaar bent en strek langzaam jouw handen en jouw benen.

Welkom terug! 


Van hand tot hand, open ik deze cirkel. 

Van hand tot hand, van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres gaan wij elk onze eigen weg, maar door onze kracht zijn we blijvend met elkaar verbonden. Blessed Be.


Ervaringen?


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam