De barricadenheks

Vorig jaar maakte ik een eigen versie van het wereldwijde RAT ritueel voor de waterbeschermers van Standing Rock en onlangs deed ik hetzelfde voor het wereldwijde bindritueel om Donald Trump in te perken. Beide keren deed ik dat omdat ik vond dat ik als heks niet aan de zijlijn kon staan in kwesties waar het nodig is om een lijn in het zand te trekken.

Ik had hierover een interessant gesprek met één van mijn collega-heksen (of priesteressen :-)). Zij doet principieel nooit mee met dergelijke initiatieven. Volgens haar is het niet onze taak als heksen om ons te mengen in grote kwesties als deze. Ze had het ook al moeilijk met de nogal assertieve manier waarop Frigga Asraaf op PaGE2016 haar Flame of Frith sluitingsritueel in het teken stelde van de strijd tegen alles wat onze wereld momenteel uit balans brengt: oorlog, onrecht, het grote geld, sociale strijd, enz. ... 

Ik ben het daar fundamenteel niet mee eens. Wij zijn allemaal verbonden met elkaar, en niet alleen met elkaar maar ook met de rest van de wereld: dieren, planten, bergen, rivieren, de grond onder onze voeten ... Een universele wet van het universum is dat alles streeft naar evenwicht. Het is dan ook niet meer dan logisch dat situaties die dat evenwicht - en onze wereld - in gevaar brengen hoog op onze agenda staan. Het is geen toeval dat heksen een nogal groen gedachtegoed aanhangen of goed vertegenwoordigd zijn aan de linkerzijde van het politieke spectrum ...

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1721955/2013/10/12/Betoging-in-Brussel-tegen-Monsanto-en-ggo-s.dhtml
Eén van de grondbeginselen van de hekserij is trouwens het gekende "so above, so below", zo boven, zo beneden. Uiteindelijk komt dat maar op één ding neer: wij zijn een afspiegeling van het goddelijke dat in ons leeft. Wij mensen zijn onderdeel van deze wereld, die dus even  goddelijk is als wijzelf. We gaan soms krampachtig op zoek naar goddelijke in onszelf en vergeten onze ogen open te doen en te kijken naar de schoonheid om ons heen. Sommige heksen schieten teveel door naar beneden. Ze zeilen heen en terug tussen de bovenwereld en de onderwereld, en vergeten dat ze daarvoor doorheen onze eigen wereld moeten reizen ...

Ik denk dat het ook een typische uiting is van onze tijd. Mensen ontwikkelen een soort van tunnelvisie over hun eigen psychologische groei maar vergeten onderweg hun wortels water te geven. Als je geen stabiele basis hebt in onze wereld, dan mag je nog zo'n rijke wereld binnen in jezelf hebben, met één zuchtje wind gaat alles tegen de vlakte. Laat ons van deze geweldige wereld waarin we leven dus een prachtige, stabiele, evenwichtige wereld maken waar het goed toeven is voor iedereen. En als we daarvoor op de barricaden moeten gaan staan, dan is dat de moeite waard.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam