Coven Cuisine: Rabarbertaart

"Vrinneke," zei Nonkel Jos zaliger altijd tegen mijn groottante Simone. Het was zijn equivalent voor "schatje".  Ze spraken een soort van mengelmoes van Frans en het oude bijna vergeten Oost-Vlaams uit hun kindertijd, iets dat ik als kind helemaal niet vreemd vond. Mijn kinderjaren heb ik grotendeels doorgebracht bij mijn grootouders en die spraken ook Frans en Nederlands door elkaar.

In de vakantie gingen we steevast op bezoek bij de familie in Frankrijk. Mijn overgrootouders vertrokken na de eerste wereldoorlog naar Frankrijk, waar ze in Vaires-sur-Marne een boerderij kochten. Mijn opa is de jongste van een hele hoop kinderen en hij is als enige geboren in Frankrijk. Hij is ook één van de enigen die achteraf Belg is geworden en terug naar België is verhuisd, zijn hart achterna. Mijn oma was dan ook een schat van een vrouw. Een "vrinneke".

Tante Simone was een zus van mijn opa en Nonkel Jos een neef van mijn oma. Beide families waren wel meer bij elkaar ingetrouwd, iets dat ik vroeger fascinerend vond. Tante Simone en Nonkel Jos woonden in een groot huis met een gigantische tuin. Het was heerlijk om tussen de steentjes aan de voorkant van het huis te zoeken naar schelpjes. En daarna in de schaduw van de bomen te genieten van verse rabarbercompote. In de tuin hing een schommel, zomaar aan een tak van een dikke boom, en er groeiden gigantisch grote bladeren. Dat was de rabarber waarvan Tante Simone "rabarberspijs" maakte voor Nonkel Jos, zijn lievelingskostje.

Elk keer als ik rabarber zie liggen in de supermarkt, denk ik terug aan de vochtige ogen van Nonkel Jos die vol liefde naar Tante Simone keken, terwijl ze de rabarbercompote in glazen coupes schepte. Soms moet het leven niet meer zijn dan dat ...


Nodig voor een taart voor 8 personen:

  • 1 pak rabarberstelen (ongeveer 500g);
  • 300g rietsuiker;
  • 1 zakje vanillesuiker;
  • 8 eieren;
  • 200ml room;
  • 200ml halfvolle melk;
  • 1 soeplepel bloem;
  • 1 taartbodem van kruimeldeeg (kant-en-klaar te koop in de winkel);

Laat de oven voorverwarmen op 175°.

Neem een diepe taartvorm en leg daarin de kant-en-klare taartbodem, met het papier er nog onder. Druk de taartbodem mooi aan in de taartvorm en knip de randen van het papier. Prik met een vork gaatjes in de bodem.

Was de rabarberstelen en snij ze in stukjes. Ik trek meestal de buitenkant van de stelen eraf alvorens ze in stukjes te snijden. Doe de stukjes rabarber in de taartvorm en bestrooi ze met de rietsuiker.

Klop de eieren los met de vanillesuiker en de room. Klop de bloem met de halfvolle melk en giet dit mengsel bij de eieren. Klop alles door elkaar. Giet het eiermengsel over de rabarber.

Bestrooi de taart lichtjes met rietsuiker en zet de taart 40 minuten in de oven. Het kan zijn dat je de taart 5 minuutjes extra moet geven, dat hangt van oven tot oven.

Haal hem uit de oven en laat afkoelen. Heerlijk met een dot versgeklopte slagroom!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam