Gene kak in mijne chakra (AmmaDevi)

Tandpijn. En nog niet zo'n klein beetje ook. Dat is wat mij de laatste veertien dagen af en toe tot waanzin drijft. Gelukkig bestaan er Dafalgan en Voltaren om die waanzin enigszins te beperken. En nog niet zo'n klein beetje ook. De combinatie van pijn en pillen maakt me een beetje stilletjes en wie mij een beetje kent, weet dat dat alleen maar gebeurt als ik zo ongeveer omval van de slaap. Niet zo'n goede basis dus om te gaan mediteren, maar het was al zo lang geleden dat we met de meisjes van AmmaDevi waren samengekomen, dat ik mij toch naar Ekeren repte.

Op het programma stond de beroemde les over de chakra's. Het was de bedoeling dat Elenor die zou geven, zoals ze ooit een les over de chakra's had gegeven aan onze coven. Die les moet geweldig zijn geweest, alleen had ik ze gemist omdat ik moest werken. Een prima gelegenheid dus om ze in te halen! Jammer genoeg kon Elenor zich niet vrijmaken en dus werd het een avond met een aantal aan elkaar geregen oefeningen om de chakra's te openen, te reinigen, op te laden en weer af te sluiten.

Eerst trokken we een cirkel en dan gingen we aan de slag. Dat was al een beetje raar want in plaats van mijn gebruikelijke elementenheren en -dames zag ik nu echte deuren. In het begin waren de deuren dicht, met voor de deur telkens een heel formeel uitziende figuur. Voor vuur was het een vuurdame, maar met net hetzelfde gouden harnas als de vuurprins altrijd draagt en met lang zwart haar. Ze zag er nog griezeliger koud uit als de vuurprins zelf, en dat wil wat zeggen! Voor water was het de waterdame, maar ze zag er koninklijker uit als anders. Voor aarde was er een jonge man met een kroon op zijn hoofd en opgeheven trots hoofd. Voor lucht was er de luchtheer die ik al wel eens eerder had gezien, met een kroon en een gele mantel. Als ze werden opgeroepen, ging de deur open en zag ik erachter het element zoals ik het meestal zie: de zee voor water, de lucht met de blazende wind voor lucht, een vlammende vuurzee voor vuur en een dorre woestenij voor aarde. Speciaal.

Soit. Terug naar de chakra's. Ik heb zelden zo hard gelachen als toen ik die sketch zag in het komische programma "Wat als ...". Wat als ... iedereen spiritueel was? Het antwoord is hilarisch. Bruno Vandenbroecke spingt als door een wesp gestoken recht van een bankje op de Groenplaats in Antwerpen en snauwt een verbouwereerde voorbijganger boos toe: "Als ge nog een keer over mijn energielijn loopt, dan kak ik in uwe chakra!" Ik lag hinnikend van het lachen in de zetel. De helft van TV-kijkend Vlaanderen had waarschijnlijk nog nooit van chakra's gehoord.

Het openen en sluiten van de chakra's is één van de dingen die ik absoluut basis vind alvorens echt te gaan werken met visualisaties. Om deftig te kunnen werken met energie zijn de chakra's essentieel. Misschien daarom dat ik een beetje op mijn honger bleef zitten na deze les. Wat mij betreft mocht er veel meer aandacht naar het werken met de chakra's gaan. In ons spiritueel lichaam zitten een aantal punten die energie opzuigen uit de kosmos. Met die energie werken we als we magisch werk doen. Elk van die punten trekt energie binnen en verdeelt die over het lichaam, waarbij elk gebied in ons lichaam een eigen taak heeft. Er lopen een heleboel energiestromen via de chakra's doorheen ons lichaam en het is belangrijk dat die energie goed kan stromen. Als ze ergens geblokkeerd raakt, raken ook de chakra's ontregeld en krijgen we psychische en fysieke klachten.

Je kan het vergelijken met electriciteit: als je de stekker in steekt, heb je stroom, maar het is aan jezelf om ervoor te zorgen dat de stekker al dan niet in het stopcontact steekt. Dat stopcontact zijn de chakra's. Er zijn zeven basischakra's. In sommige tradities worden er meer gebruikt of worden ze op een andere plaats geplaatst, maar in se zijn ze allemaal terug te brengen tot deze zeven:


De wortelchakra of stuitchakra zit bij je voeten of aan je stuit (het laatste restje staart dat je als het ware tot aan de grond kan zien groeien om contact te maken met de aarde :-)). Deze chakra verbindt ons met de fysieke wereld, het is ons spiritueel (en fysiek) contactpunt met Moeder Aarde. Langs deze chakra kan de energie van de aarde ons energiesysteem binnenstromen. Als je wortelchakra goed werkt en open is, voel je de energie van de aarde. Het is dus maar logisch dat hij onder het element Aarde valt. De kleur van de wortelchakra is rood. Hij staat voor vaste grond onder onze voeten, energie, doorzettingsvermogen en evenwichtigheid. Deze chakra is de basischakra waarin ook je onderbewuste zou huizen.

Bij het begin van een reis naar beneden of naar boven, trek je best zoveel mogelijk energie naar binnen. Op het einde moet die energie weer weg. Het is dan ook belangrijk om je wortelchakra niet af te sluiten, maar integendeel ervoor te zorgen dat alle overtollige energie langs hier gewoon weer naar de aarde kan terugvloeien ....

De tweede chakra is de heiligbeenchakra of kruischakra, die net onder je navel zit, zo ongeveer ter hoogte van je baarmoeder. De kleur van deze chakra is oranje. De kruischakra is het centrum van ongefilterde emoties, seksuele energie en scheppende kracht, maar hij staat ook voor zuivering. Hij valt dus onder het element Water. Deze chakra zou de plaats zijn waar de Shakti, het ’vrouwelijke’ godsaspect of de scheppende kracht zich zou bevinden.

Een derde chakra is de zonnevlechtchakra, net onder je ribbenkast, op de plek van je solar plexus, zo'n beetje ter hoogte van waar je maag moet zitten. Deze chakra valt onder het element Vuur en hij is geel. Hij is ons centrum van kracht, zo'n beetje onze eigen innerlijke zon. In de zonnevlechtchakra nemen we de energie van de zon op om ons spirituele lichaam én ons fysieke lichaam te voeden. Hij staat voor licht, warmte, energie en activiteit, en op het geestelijke vlak ook loutering.

De zonnevlechtchakra is de plek waar onze persoonlijkheid huist. Hier worden onze relaties met anderen en met de wereld rondom ons vorm gegeven. Het is de plek van onze emotionele energie.Onze relaties met andere mensen, sympathieën en antipathieën, en ook ons vermogen om duurzame emotionele verhoudingen aan te gaan, worden hier geregeld.

De zonnevlechtchakra is één van de belangrijkste chakra's. Hij zorgt er voor dat de driften en wensen van de lagere chakra’s worden gezuiverd en hun creatieve energie bewust kan worden gestuurd en gebruikt. Maar hij zorgt er ook voor dat de spirituele kracht van de hogere chakra’s in onze materiële wereld tot uiting kunnen worden gebracht. De vitale driften, de wensen en gevoelens van de lagere chakra’s worden hier geselecteerd en in een hogere energie getransformeerd, alvorens ze samen met de energie van de hogere chakra’s samen te brengen en zo te gebruiken.

Naarmate je beter in je vel zit en je je gevoelens en wensen onderkent en ervaart, gaat deze chakra meer open en krijg je meer kracht. In de praktijk gebeurt dat meestal ook naarmate je ouder wordt, meer levenservaring opdoet en jezelf leert aanvaarden zoals je bent. Als je zonnevlechtchakra open is, voel je je helder, opgeruimd en innerlijk vervuld. Als hij geblokkeerd of verstoord is, voel je je eerder labiel en somber. Andere mensen pikken dit zeer gemakkelijk op. Met onze zonnevlechtchakra voelen we ook de 'vibraties' van andere mensen en reageren navenant. Als we negatieve vibraties voelen, gaat onze zonnevlecht sterker stralen om ons met een beschermend omhulsel te wapenen tegen die negatieve invloed.

De vierde chakra is de hartchakra en ligt pal in het midden, tussen de drie lagere chakra's (die staan voor het fysieke en emotionele) en de drie hogere chakra's (die staan voor het geestelijke en spirituele) in. Hij valt onder het element Lucht. De hartchakra zorgt ervoor dat beelden, klanken en woorden in gevoelens worden vertaald. Dankzij de hartchakra kunnen we ons inleven in bepaalde situaties of meeleven met anderen als die iets meemaken en kunnen we de schoonheid van de natuur of van een stukje Mozart voelen. Het verlangen naar liefde en harmonie, naar één zijn, wordt door de hartchakra uitgedrukt (ook als dat in een gevoel van gemis, liefdesverdriet, droefheid of een ander negatief gevoel is).

Ik weet nog hoe het voelde als dertienjarige om mijzelf één te voelen met de kosmos, toen alle puzzelstukjes als het ware ineen vielen. Dat gevoel kwam van mijn hartchakra. Als die volledig open staat en zuiver is, is hij het centrum van  ware, onvoorwaardelijke liefde. In verbinding met de hogere chakra’s groeit die liefde uit en leidt ze tot de erkenning van de bezieling van de schepping, tot één zijn met de diepste kern, het hart van alle dingen in de kosmos.

De hartchakra wordt soms ook wel de genezende chakra genoemd. Als we ziek zijn of pijn hebben, kan het enorm helpen als we liefdevol worden omringd. Dat komt door onze eigen hartchakra en die van de mensen die ons liefhebben. De kracht van de hartchakra straalt bijzonder sterk naar buiten. Een geopende hartchakra kan op andere mensen spontaan een genezende en transformerende invloed hebben. Door onszelf graag te zien en te aanvaarden zoals we zijn, met alle gebreken en beperkingen, kunnen we ook onszelf veranderen en genezen. En dat is meteen ook de voorwaarde voor liefde voor anderen, voor medeleven, begrip en diepe levensvreugde.

De vijfde chakra is de keelchakra, waarin het menselijk vermogen tot communicatie en inspiratie zit. Via de keelchakra brengen we alles wat in ons leeft tot uiting. De taak van de keelchakra is je te kunnen uitdrukken maar ook om te luisteren, het gehele plaatje van communicatie. De keelchakra is dus een brug tussen wat we voelen en wat we denken. Hij zit al bij de hogere chakra's, die horen bij het spirituele. Hij vertaalt waar alle chakra's voor staan naar de buitenwereld. De keelchakra valt onder het element Ether en is blauw.

In de keelchakra wordt een verbinding gemaakt tussen de scheppende kracht en de creativiteit uit de stuitchakra en de energie van de andere chakra's. De vormende kracht van ether geeft daar een bepaalde vorm aan, die we uiteindelijk verder naar de buitenwereld overbrengen. Maar alleen wat erin zit kan er uit komen, dus de keelchakra staat ook voor zelfbeschouwing. In de keelchakra komen we in contact met ons innerlijke zelf en krijgen we inspiratie. Hier leren we wat onze eigenlijke taak in het leven is.

De zesde chakra is de voorhoofdchakra of je derde oog, dat pal tussen je wenkbrauwen zit. Hierin zitten je hogere gedachten, het intellectuele onderscheidingsvermogen, het vermogen tot herinneren en de wil. Je zou het kunnen beschouwen als het Central Command van je centraal zenuwstelsel. De kleur van de voorhoofdchakra is indigoblauw. Ik zie hem meestal als een soort van purper of violet en dat zou wijzen op buitenzintuigelijke waarneming. Soms zie je hem als geel (rationeel denken) of donkerblauw (intuitie, allesomvattend begrip).

De voorhoofdchakra is de "zetel van wijsheid", hij is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van je intuitie. Via de voorhofdchakra krijgen we kennis over alle niveaus van de werkelijkheid, in de vorm van intuitie, helderziendheid, helderhorendheid en heldervoelendheid. Misschien had je al een vermoeden over iets, maar dankzij je derde oog wordt alles helder en duidelijk. Dankzij een goed werkende voorhoofdchakra weet je wat je met je leven wil doen. Als je zonder enige richting door het leven gaat, somber en zwartgallig bent, dan kan dat wijzen op een voorhoofdchakra die niet helemaal goed werkt.

De zevende en laatste, en meteen ook één van de belangrijkste chakra's, is de kruinchakra. Het is met deze chakra dat we verbonden zijn met de kosmos, met de oerkracht. De kruinchakra kunnen we niet sturen, we kunnen ons alleen maar openstellen voor die enorme kracht.

Soms wordt hij omschreven als een bol die boven iemands hoofd zweeft, in alle kleuren van de regenboog, maar zijn overheersende kleur is violet. Violet is de kleur van meditatie en loslaten. Ik zie hem meestal echter als een witte bloem in plaats van een violette. In wit licht zitten ook alle kleuren samen vervat en in de kruinchakra zitten  alle energieën (en dus de kleuren) van de andere chakra's verenigd. Dit is de zetel van de hoogste volmaaktheid in de mens.

Elenor vertelde me ooit dat ik een heel sterke energie heb. Misschien komt het omdat ik onbewust gebruik maakte van de chakra's om energie binnen te trekken en door te geven. Ik liet een zuil van wit licht binnenkomen langs de bovenkant van mijn hoofd en eenzelfde straal licht langs mijn voeten. De twee stralen  kwamen samen in mijn buik, net onder mijn borstkas en van daaruit kon ik ze verder verspreiden als een soort van spirituele minivloedgolf. Jawel, nog voor ik wist wat chakra's überhaupt waren, maakte ik al gebruik van mijn kruin-, wortel- en zonnevlechtchakra :-)

Nadat Vesa in een trek langsheen alle chakra's was gegaan in een aaneenschakeling van verschillende visualisatieoefeningen, ging ze door met een meditatie om je chakra's te reinigen en weer op te laden. Of het door het zeurende kloppen in mijn tand was die al mijn aandacht opeiste of doordat ik er een beetje versuft bijzat door de pijnstillers weet ik niet, maar behalve het openen van mijn chakra's in de vorm van een bloem ging het meeste me gewoon voorbij. Ook van de meditatie zelf pikte ik niet veel op, behalve het kleine tempeltje dat daar zo'n beetje verloren stond te wezen tussen het groen. Het zag er uit als zo'n kleine neoklassieke "folie" die edellieden met te veel centen en een zweem van hoogheidswaanzin gecombineerd met een hang naar romantiek wel eens plachten te plaatsen in hun keurig verwilderde parken. Ik hou wel van die vormen van bombast :-) Dit tempeltje was helemaal rond, met vier slanke zuiltjes die het dak droegen. Plots stond ik in het tempeltje en zag ik fltsen van bloed in een soort van doopvont. Die was veel ouder dan het tempeltje was, maar op de ene of de andere manier wist ik dat die doopvont in het midden van het tempeltje stond. De doopvont was van steen, verweerd en een beetje ruw. De steen was niet meer wit, zoals het oorspronkelijk geweest moet zijn, maar grijs van ouderdom. En in de doopvont lag een gladde rode spiegel van bloed. De kleur was dieprood en je zag gewoon aan de dikte van de vloeistof dat het niet anders dan bloed kon zijn. Ook op de vloer en op de zuiltjes zaten overal bloedspatten, sommige vers, andere veel ouder ... Ik wist niet wat dit te betekenen had, maar toch was ik niet gealarmeerd of bang. Ook niet toen ik Vesa's stem hoorde die ons vertelde dat we hier ons hogere zelf zouden tegenkomen. Ik zag helemaal niemand.

Daarna was het weer tijd om dezelfde weg terug te gaan. Ik had helemaal geen moeite om terug te komen, eigenlijk was ik heimelijk een beetje blij dat het gedaan was want ik wilde eigenlijk liefst weer naare huis voor een extra portie Dafalgan ...

---

Meditatie om je chakra’s te reinigen en weer op te laden.

Stel je voor dat je in een groene wei ligt, temidden van een overvloed aan madeliefjes. Een gans veld vol madeliefjes, met gele hartjes. Sta nu langzaam op en loop door deze wei, je komt nu bij een beek, je trekt je kleren uit en legt deze op de oever van de beek.

Voorzichtig daal je af tot de rand van de beek en je laat jezelf een aantal malen helemaal in dit heerlijke heldere verfrissende water zakken. Laat je vermoeidheid, je laatste emoties wegspoelen door het water.

Je zwemt naar de overkant van de beek. Hier klim je op de oever en je laat jezelf drogen door de zon. Voel bewust elke zonnestraal op je huid en vul elke cel in je lichaam met deze gezegende zonne-energie.

Wandel nu rustig naar de heuvel die voor je ligt. Langzaam maar zeker klim je de heuvel op. Het is niet erg stijl en je geniet van de wandeling. Je komt voorbij hele velden met klaprozen… Laat de rode kleur door elke cel in je lichaam gaan terwijl je verder wandelt.

Je komt aan een volgend veld vol oranje goudsbloemen, een overvloed aan oranje bloemen. Geniet van de pracht van de natuur en laat de schoonheid diep in je doordringen.

Je hoort de vogeltjes zingen. Het is een prachtige dag en ook de vogels genieten. Je wandelt verder en komt aan een veld met prachtige zonnebloemen…… Laat het prachtige geel van deze bloemen diep in je doordringen, geniet er van.

Wandel steeds maar verder naar de top van de heuvel. Je komt op een open plek waar alles prachtig groen is, het gras, de struiken, de varens, het gebladerte van de bomen. Zoveel verschillende tonen groen. Laat het groen door elke cel van je lichaam gaan, drink het, voel het, ruik het.

Richt nu je blik omhoog, en kijk naar de prachtige blauwe hemel. Nooit eerder zag je zo’n helderblauwe hemel. Af en toe zie je een vogeltje overvliegen. Geniet van het hemelse blauw en neem de prachtige kleur diep in je op.

Je bent bijna boven aan de top van de heuvel. Wandel nog even verder tot je aan een akker met blauwe en paarse bloemen komt. De kleuren van de bloemen zijn zo helder en krachtig. Geniet er extra van.

Je wandelt verder naar de top van de heuvel en je ziet in de verte een groot vuur branden. Wandel er heen. Je weet dat het vuur je kracht zal schenken en onbevreesd loop je erdoor. Het vuur doet je geen pijn, het loutert en zuivert je van alle diepe en opgekropte emoties die je niet meer nodig hebt. Laat het maar gebeuren. Wanneer je jezelf schoon en gezuiverd voelt, stap je uit het vuur, en wandelt het laatste stukje naar de top van de heuvel.

Eenmaal boven heb je het mooiste uitzicht dat je ooit hebt gezien. Je gaat rustig zitten op de top….. Je overkijkt de pracht van het landschap en je oog valt op een kleine tempel aan de linkerkant. Je bent een beetje nieuwsgierig en besluit naar de tempel te wandelen.

Je komt aan de tempel en gaat naar binnen. Je voelt je zo verbonden met alles rondom, met de ganse schepping. Ga de tempel binnen en laat gebeuren wat gebeuren moet.

Plots verschijnt er een engel, je voelt jezelf vervuld met een stralend wit licht, het is je andere zelf, je hogere zelf. De engel geeft je een geschenk, het kan een gebaar of een woord zijn. Neem even de tijd en laat het diep in je hart doordringen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam