Sheela Na Gig


Sheila Na Gig. Dat is de kaart die ik uit het godinnenorakel trok na de eerste sessie uit de reeks van de Gordel van Aphrodite. Ik had nog nooit van haar gehoord en echt prettig aan de ogen was ze ook niet bepaald.

Sheila-na-gig of Sheela-na-gig is de naam die wordt gegeven aan de beeldjes van een vrouw die grijnzend haar vagina opentrekt. Zoals je waterspuwers vindt op elke Franse kathedraal, vind je Sheela-na-gigs overal in Ierland. Je vindt ze op kastelen, schuren en kerken.

Er wordt gezegd dat het voorstellingen zijn van de oude Ierse godin van geboorte en dood. Ze ziet eruit als een oude afgeleefde vrouw die grijnzend met beide handen haar vagina opentrekt, waar de hele wereld als het ware uitstroomt. Die grijns voelt aan alsof ze de hele tijd heeft zitten wachten en nu gretig laat zien waar ze voor staat.

Dat is slechts één van de theorieën, de historici zijn het niet helemaal eens. De naam Sheela-na-gig duikt overigens pas in de achttiende eeuw in geschreven vorm op. Het zou komen van het Ierse "Sighle na gCíoch", dat 'de oude vrouw met de borsten' betekent, of van "Síle ina Giob" dat 'Sheila op haar hurken' wil zeggen. Er wordt echter ook gezegd dat het zinnetje "sheela na gig" in het Iers gewoon een term is voor een oud vrouwtje.

De naam Sheila komt trouwens van Síle, de Ierse vorm van het Normaanse (en dus Franse) Cécile of Cécilia. En daar zou ook de oorsprong van de beeldjes liggen en niet zozeer in een oude Ierse heidense stroming, ook al wordt in heidense kringen hardnekkig vastgehouden aan dat populaire geloof. De typische Sheila-na-gig beeldjes komen immers zo goed als allemaal uit de Middeleeuwen. Er zijn er geen die stammen van voor die tijd. De Sheela-na-gigs kwamen voor het eerst voor in Frankrijk en Spanje in de 11de eeuw en zouden dan in de 12de eeuw samen met de Normandiërs hun weg gevonden hebben naar Groot-Brittannië en zo verder naar Ierland. En zoals we weten zijn er wel meer dingen die van Frankrijk de oversteek hebben gemaakt. De Keltische goden bijvoorbeeld, met Brigandhu, die ginder Brigantia, Bride en Bridget werd ... En zo heb ik inderdaad weer een aanknopingspunt naar Brigandhu.

De waarheid is dat historici er eigenlijk absoluut geen idee van hebben waar de Sheela-na-gigs eigenlijk voor stonden en waar ze eigenlijk vandaan komen, alle rotsvaste overtuigingen binnen de pagan wereld ten spijt. En dus maak ik er graag mijn eigen theorie van. De stenen beeldjes stellen een vrouw voor die staat voor vruchtbaarheid. De hele vruchtbare wereld komt uit haar schoot. Ze ziet er nochthans niet uit als de mooie jonge vrouw die je zou verwachten als het over vruchtbaarheid gaat. Maar zoals we weten heeft de godin drie aspecten: die van de maagd, die van de moeder en die van de oude vrouw. De oude uitgelebberde vrouw die we zien in de Sheela-na-gigs zou het oude-wijze-vrouw aspect zijn van de territoriale godin of de oorlogsgodin. Beide zijn van toepassing op Brigandhu, die best wel met de Fransen meegekomen kan zijn onder de vorm van de sheela-na-gig. De beeldjes werden gebruikt om vruchtbaarheid af te smeken én om slechte invloeden af te schrikken. In latere tijden geloofde men dat ze demonen op een afstand hielden, vandaar dat ze waarschijnlijk zo lang hebben overleefd, òòk in christelijke tijden en ondanks de overdaad aan vrouwelijke geslachtsdelen, iets waar de kerk niet echt goed mee overweg kan :-)

De beeldjes bevinden zich trouwens bijna altijd op de zuidkant van een huis, kasteel of kerk. Als je daar eens bij stilstaat, valt het op dat dat de kant is waar de zon het langste schijnt en dus ook het langst op de opengesperde vagina valt. Als dat geen mooi symbool is  van het heilig huwelijk: elke dag komt de zon opnieuw op, en met haar licht en warmte bevrucht ze elke dag opnieuw de aarde. Zo staat de Sheela-na-gig met haar bijna groteske vrouwelijke geslachtsdelen voor het leven, in al haar facetten. Prachtig!

In het godinnenorakel staat Sheila Na Gig uiteraard wel voor de Ierse godin van geboorte en dood (al verbind ik haar nu toch ook met de  Brigandhu van bij ons). Op de prent van het godinnenorakel staat ze als een op het eerste zicht afschrikwekkend oud wijf. Ze heeft een ingezakt uitgelebberd lijf met borsten waar je iemand mee om zijn oren kan slaan. Ugh. Ze heeft bijna geen tanden meer. Haar haren zijn helemaal uitgedund en staan verwilderd rond haar magere gezicht.

Ondanks dat kijkt ze je recht aan, ze is fier op haar lijf. Het draagt de sporen van een vol leven, van vruchtbaarheid. Ze draagt de littekens van de keuzes die ze in haar leven heeft gemaakt en ze heeft nergens spijt van. Ze kijkt je aan met een blik die verrassend jong en levendig is. Ze is gewoonweg prachtig.

"Sheila Na Gig grijnst provocerend en nodigt je uit je samen met haar te openen. Nu is het moment gekomen je open te stellen voor nieuwe ervaringen, mensen, plaatsen en dingen. Nu is het moment gekomen nieuwe projecten op te zetten, nieuwe richtingen in te slaan, dapper naar buiten te treden. Het universum vraagt je buiten te komen spelen." Dat lees ik bij de uitleg over de kaart. Onder haar naam staat dat ze "opening" symboliseert.

Ik dacht eerst dat het letterlijk om "opening" ging. Seksualiteit is één van die dingen waar ik mee worstel, maar ik besef nu dat dat te gemakkelijk is. Sheela Na Gig gaat om veel meer dan seksualiteit, al is dat daar uiteraard ook een onderdeel van. Volgens mij staat opening voor het met beide handen aannemen van het leven, je weg kiezen in het leven maar dat bewust doen. Rechtdoor gaan en niet stilstaan, niet omkijken. Je angsten onder ogen zien en met open vizier strijden voor de keuzes die je maakt in het leven. Er voor gaan. Je open stellen voor je mogelijkheden en die ten volle waarmaken.

Ik denk dat het feit dat ik net haar heb getrokken het equivalent is van het oude vrouwtje dat me indertijd een appel aanbood in de benedenwereld. Ik heb die appel uiteindelijk aangenomen en nu is het aan mij om te beslissen wat ik er mee ga doen. Er zijn verschillenden keuzes. Ik kan hem achteloos wegleggen, ik kan hem opeten en ervan genieten, of ik kan de zaadjes planten zodat ook anderen kunnen leren hoe lekker appels wel zijn en hen zo dezelfde keuze geven die ik heb gekregen. Het feit dat Brigandhu me één van haar haren gaf als basis voor mijn gordel van Aphrodite, zegt me samen met deze kaart dat de weg voor mij openligt. Ik moet hem alleen vastberaden gaan, met Brigandhu aan mijn zijde. Zij zal mij beschermen op mijn weg. Zij zal mij helpen heel te zijn. Zij zal mij veilig bewaren in de palm van haar hand. Het is aan mij om die uitgestoken hand aan te nemen.














Reacties

Populaire posts van deze blog

De heksenrunen

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De numerologie van je heksennaam