Het oog van de schoonheid (covenbijeenkomst)

Ik keek al uit naar vanavond, we zouden het hebben over de tweede draad uit de gordel van Aphrodite: schoonheid! We hadden afgesproken bij Vesa thuis. Daar spreken we wel meer af: niet alleen is het er heel gezellig, Vesa beschikt ook over een grote tuin en dat is mooi meegenomen, zeker in de zomer! Vanavond bleven we echter binnen, het ging dan wel over mooi zijn, mooi weer was het niet ...

Anthea gooide meteen de knuppel ... euh, appel in het hoenderhok. Rond de appel zat een gouden lint, met een kaartje "voor de mooiste". Ik moest lachen: we hadden het dan wel over appels, deze keer was de link wel heel duidelijk :-) In de Griekse mythologie vinden we het verhaal van Eris, de godin van de twist. Toen Zeus een feest organiseerde voor ik weet niet meer wie, wilde Zeus haar niet uitnodigen. Uit gekrenkte trots liet Eris toen een gouden appel op het feest binnenrollen, met het opschrift "voor de mooiste". Drie godinnen begonnen te ruziën om de appel: Athene, Hera en Aphrodite. Ze vonden elk dat de appel hen toekwam. Zeus besliste dat Paris, de mooiste man op aarde, moest beslissen voor wie de appel zou zijn. Elk van de godinnen probeerde Paris te paaien (lees: om te kopen :-)) met een geschenk. Aphrodite beloofde hem dat ze hem de mooiste vrouw op aarde als vrouw kon geven. Dat was Helena van Troje. Paris koos voor Aphrodite, wat uiteindelijk leidde tot de oorlog van Troje en de rest is geschiedenis (nu ja ...).

We moesten uiteindelijk zelf beslissen voor wie die appel wel mocht zijn. Uiteraard vonden we dat die voor ons allemaal was: elk van ons is een geweldige, moooie, prachtige vrouw en dus maken we allemaal aanspraak op die appel!

Dat was een prima begin van de avond! Nadat we de cirkel hadden getrokken, begonnen we met het echte werk. Anthea vroeg ons goed na te denken over de dingen die we mooi vonden aan onszelf en waar we de godin dankbaar voor waren.

Ik ben de godin dankbaar voor:
  • mijn ogen, die zijn blauw met een zwarte randje rond de iris. Ik heb dat zwarte randje altijd al een beetje speciaal gevonden. En ook de kleurnuance van dat blauw vind ik eigenlijk wel mooi. Mijn ouders hebben lichtblauwe ogen, die van mij zijn veel donkerder. Ik vraag me af van welke van mijn grootouders ik dit heb geërfd ...
  • mijn slanke polsen: ik ben veel te zwaar maar mijn polsen en enkels zijn altijd smal geweest. Daardoor heb ik het idee dat ik veel minder zwaar lijk dan ik werkelijk ben. Soms zie ik zwaarlijvige mensen die waarschijnlijk evenweel wegen als ik en die van die hespenbenen en -armen hebben en ik ben blij dat dat bij mij niet het geval is.
  • mijn borsten en décolleté: sinds mijn zwangerschap zijn ze minstens één maat gegroeid en niet meer terug kleiner geworden en daardoor hangen ze een beetje, maar ik vind mijn borsten wel mooi. Mijn liefste vindt ze ook perfect: ze passen precies in zijn hand :-) Ze zijn ook echt van mij. Ik denk dat ik echt moeite zou hebben met een borstamputatie ...
  • mijn haar: ik heb veel en dik haar en ik heb ook nog geen grijze haren, ook al ben ik al tweeënveertig (maar ik geef toe dat ik het heel af en toe eens kleur, tot ik weer vijftien centimeter uitgroei heb :-)). Ik heb het ooit kort gehad, maar draag het toch liever lang. De kapper van De Client vroeg me eens waarom ik in 's hemelsnaam lang haar wou, het was alleen maar veel te dik en te zwaar en je kon er niks mee aanvangen. En David, een vriend van mijn broer, vergeleek mijn haar ooit met "matrassenvulsel". Op de ene of andere manier voelde ik mij beide keren een beetje in mijn vrouwelijkheid gekrenkt.
  • mijn benen: ik verstop ze meestal in mijn "uniform", zijnde de klassieke jeans, maar ik heb me laten wijsmaken dat ze eigenlijk wel mooi zijn. Nu probeer ik af en toe een beetje schuchter om jurkjes te dragen in de zomer, maar er is nog werk aan de winkel :-)
DANKU!!

Daarna hielden we een soort van speeddate sessie, waarbij we goed naar elkaar moesten kijken en moesten vertellen wat we mooi vonden aan elkaar.
  • Elenor vond dat ik mooie benen had en mooi haar. Als ik jou in de zomer in een strakke broek en dito T-shirt zie, zei ze, ben jij echt mooi. Ik was verbaasd. 
  • Nahja vond dat alles precies goed was, net in de juiste proprties, het klopte. Ze vond mijn haar ook heel mooi. Ze hield ook van de manier waarop ik lachte, "jouw lach komt uit je hart", zei ze. Die spontaniteit, die "what you see is what you get" mentaliteit vond ze heel tof. 
  • Anthea vond dat ik een mooie neus had - WTF?! - en over het algemeen een mooi gezicht dat veel zelfverzekerdheid uitstraalde. En mijn haar vond ze ook mooi. 
  • Louktas vond me stevig en betrouwbaar. Ze vond me zelfs moederlijk, maar niet in de vertroetelende betekenis van het woord maar eerder in het richting geven, als ene moeder die weet wat ze wil voor haar kinderen, standvastigheid en leiderschap. Allez vooruit ... 
  • Fjierra vond mijn neus ook al mooi, en eigenlijk mijn hele lijf. Ze vertelde me over die keer dat we samen met Vesa logeerden op hotel in Oostende, toen we meewerkten aan de opnames van The Big Ask Again. We stonden toen met z'n drieën in de badkamer, zo goed als poedelnaakt, en ze besefte toen dat we eigenlijk allemaal schoon madammen zijn, ook al is geen van ons perfect en hebben we allemaal vertrolletjes die we naar de verdoemenis wensen :-) En mijn zelfverzekerdheid kon ze ook wel appreciëren. 
  • Vesa hield van mijn borsten, vooral als ze in een strak bloesje zaten (ik ook :-)), die passen echt bij mij, vond ze. Ze hield ook van mijn "tics". Ik was er mij niet zo erg van bewust dat ik er zoveel had, maar dat zal wel een uiting zijn van Tourette zeker? Mijn neefje blijkt een lichte vorm van Tourette te hebben, dus niet de obsceniteiten schreeuwende vorm. Blijkbaar wordt die lichtste vorm gekenmerkt door bijvoorbeeld tics, het bijten op de binnenkant van je mond, het op en neer wippen op je stoel, het tikken met een balpen op de tafel, enz. ... Allemaal dingen die mijn broers en zussen zo ongeveer allemaal hebben, dus mijn neefje zal het van geen vreemde hebben :-) Vesa vond ook dat ik mooie benen had en dat ik die veel te weinig laat zien.
Ik was erover verbaasd dat sommige mensen mijn neus mooi vonden. Ik vind die eigenlijk spuuglelijk. Hij is veel te groot en heeft een soort knobbel of knik. Ik heb hem geërfd van mijn overgrootmoeder van Brussel, de matrone met de witte gegolfde haren en de krassende stem die kriebelende wollen sokken breide. Ik betrap er mezelf soms op dat ik mijn hand voor mijn neus hou. Dat doe ik onbewust maar redelijk consequent :-) Dat anderen die joekel mooi zouden kunnen vinden, had ik dus nooit kunnen denken.

Nadat we deze sessie hadden afgerond, moesten we de oefening nog eens overdoen maar nu specifiek op zoek gaan naar de godin in de ander.
  • Vesa zag de godin in mijn onbevangenheid, in de manier waarop ik verwonderd kan zijn over mijn kracht, over wat ik allemaal tegenkom in meditaties bijvoorbeeld. Ze kon zich goed voorstellen dat "die paardengodin" dat ook had. :-)
  • Louktas zag de godin in mijn strijdvaardigheid.
  • Anthea zag haar in mijn verwondering over de dingen, in mijn rotsvaste overtuiging dat alles altijd in orde komt. "Van jou geloven de mensen het als je dat zegt," zei ze. Ze zag de godin ook in mijn gedrevenheid en enthousiasme.
  • Elenor vond me heel straf in alle "basisdingen", zoals toen ik haar probeerde te begeleiden bij haar eerste trance prophecy. Ze was daar nog steeds van onder de indruk. Ze zag de godin ook in mijn heel aardse benadering van de dingen.
  • Nahjah zag de godin in mijn spontaniteit en gedrevenheid.
 Ik denk toch dat het heel moeilijk is om het feit dat je weet met welke godin iemand werkt weg te cijferen bij deze oefening. Goden en godinnen zijn volgens mij een soort  van spiegel waarin je jezelf of je potentieel kan zien. Het is dus heel logisch dat je lijkt op je godin , of omgekeerd. Ik kon inderdaad wel de koppeling maken tussen Brigandhu en wat er werd gezegd over de godin die ze in mij zagen. Die aardsheid, die rustige standvastigheid in combinatie met dadendrang, dat herken ik ook in haar.

Voor we het wisten was het al bijna middernacht! :-) Tijd dus om af te ronden en nog te genieten van een stukje heerlijke perentaart van Louktas. Ik hoop dat ze dat recept doormailt.

---
 II. Het oog van schoonheid

Inleidende opdracht:
Er wordt een appel met het opschrift “voor de mooiste” in het midden van de cirkel gelegd. Wie van ons mag
hier aanspraak op maken? Waarom?

1) Wat is schoonheid?
Wanneer ben je mooi? Ben je mooi als je op een goede dag flatterende kleding draagt en je je bewust bent dat mensen naar je zullen kijken? Of ben je mooi als je net uit bed stapt, met je haren ongekamd en in warme
of gemakkelijke kleren gehuld? Ben je mooi als je je ’s nachts klaarmaakt om te gaan slapen? Heb je ooit in de spiegel gekeken nadat je uren geweend had? Wat is mooi? Wat is schoonheid?
Als je ofwel rijk, of mooi of intelligent kon zijn, welke van de drie zou je dan kiezen?
Ergens diep vanbinnen willen we allemaal mooi gevonden worden. Intelligentie is bewonderenswaardig, rijk zijn is praktisch, maar mooi zijn is iets waar we allemaal naar verlangen. Helaas vergeten we vaak dat we het al zijn!
Vaak vinden anderen ons wel mooi, maar twijfelen we aan onszelf en zelfs in die mate dat we complimenten van anderen afwimpelen en ridiculiseren. “Ik mooie benen? Jij hebt veel mooiere benen? Ik slank? Kijk eens naar mijn buik…”.
Of nog erger. Hoor één van je slankste vriendinnen eens klagen over haar vetlaagjes op haar billen en haar dikke buik met kledingmaat 38 en dat ze dringend op dieet moet. Als zij al dik is, welke hoop is er dan nog voor jezelf die lang niet zo mager is dan zij en niet op een dieet staat?
Twijfelen aan je eigen schoonheid, al de onzekerheden en gevoeligheden die we als vrouw hebben over ons lichaam is een onderdeel van het vrouw-zijn in onze tijdsgeest.

2) Achter het oog van schoonheid
Schoonheid is vaak een onderwerp dat terugkomt in sprookjes en niet zelden schuilt er een gevaar onder.
Doornroosje werd vervloekt en bijna gedood omwille van haar schoonheid, Sneeuwwitje evenzeer. De
waarschuwing en het gevaar van de ijdelheid van het dragen van de Rode Schoentjes die niet enkel het meisje
die ze droeg, maar haar hele omgeving verwoestte. Zelfs Eris slaagde erin een hele oorlog te ontketenen door een gouden appel met het opschrift “voor de mooiste” tussen de godinnen te gooien.
Hoeveel Hollywoodsterren, artiesten en catwalkmodellen kampen niet met de grote last van steeds mooi en perfect te moeten zijn en vallen ten prooi aan depressie en verslaving? In het sprookje van Belle en het Beest wordt de prins in een monster veranderd nadat hij een tovenares die vermomd was als een oud vrouwtje afwees. De prins krijgt een aantal jaren de kans om een meisje te vinden die hem graag ziet om zijn schoonheid vanbinnen of de vloek zal hem voor eeuwig in deze monsterlijke gedaante houden.
Er is ook een oud verhaal over één van de ridders van Arthur’s ronde tafel die omwille van de eer moest
trouwen met een oud lelijk wijf. Zij confronteerde hem met de keuze: overdag een oud lelijk wijf en ’s nachts een mooie jonkvrouw of een mooie jonkvrouw overdag (wanneer iedereen haar kon zien) en ’s nachts een oud lelijk wijf (in zijn bed wanneer hij alleen was met haar). Zijn galant antwoord, dat het haar eigen keuze moest zijn, brak de betovering en deed haar haar eigen ware vorm aannemen, die van een mooie jonkvrouw, zowel dag en nacht. De les hier is dat zijn los staan van uiterlijke schoonheid en eerder het zien van haar persoonlijkheid (en innerlijke schoonheid) ervoor gezorgd heeft dat ze gered werd. De ridder gaf meer om haar dan om het aanzien dat schoonheid hem verschafte of om zijn eigen genot.

Het schoonheidsideaal in de hedendaagse maatschappij
In onze hedendaagse wereld krijgen we vaak meer negatieve feedback over ons uiterlijk dan positieve. Het
is vaak moeilijk om te geloven dat we mooi zijn in ons vrouw-zijn op zich en mooi zijn in onze eigen unieke expressie ervan. Het is moeilijk om te geloven dat we niet op dieet zouden moeten gaan, dat we niet te groot/te klein geboren zijn, dat we er beter uitzien in nieuwe kleren, dat ons haar geverfd moet worden…
Ook al heb je een positief zelfbeeld, we worden met negativiteit om de oren geslagen: reclame voor anticellulitis crème, rimpelcrème, dieetboekjes, strakke slanke modellen, massa’s reclame voor make-up…
De maatschappij houdt ons een beeld voor dat alles wat jong is, mooi is en dat we jong moeten blijven.
Wat dan met de natuurlijke veroudering die ons lichaam doormaakt? Wat dan met onze zwangerschapsstriemen? Onze littekens? Onze sproetjes? Onze grijze haren? Als het leeftijd was die op waarde geschat werd, dan had niemand een probleem want we zouden gemakkelijk tekens van ouder worden, rijper worden kunnen laten zien en hierom geprezen worden. Maar als jeugdigheid het ideaal is, dan zijn we allemaal onherroepelijk gedoemd.

In onze hedendaagse maatschappij wordt schoonheid afgemeten tegenover externe, meestal onbereikbare, vrouwelijke idealen. Idealen die geconstrueerd zijn van abstracte, eerder dan echte vrouwen. Zelfs super-modellen – die slechts een heel klein percentage van de wereldbevolking uitmaken en jong, slank, en groot zijn – worden niet gerust gelaten eens ze dit schoonheidsideaal bereikt hebben. Integendeel, staan ze constant onder kritiek voor elk teken van veroudering of gewoon natuurlijk “zijn”.
Zelfs weten dat we dit schoonheidsideaal nooit zullen bereiken, helpt ons niet om onder het eeuwige streven naar dit ideaal uit te komen. En veroudering (of je nu 20, of 40 of 60 bent) zorgt er enkel maar voor dat we verder en verder van dit ideaal verwijderd geraken.
Als je jezelf mooi vindt, ondanks al dit, dan heb je geluk en ben je een zelfbewuste vrouw. Misschien besef
je dat schoonheid gevonden wordt in het unieke zijn van ieder individu en geen samenraapsel is van bepaalde
attributen. Misschien besef je dat schoonheid ontstaat in iemands perceptie. “Beauty is in the eye of the beholder”. Op zich is dit een interessante idee, want het neemt de verantwoordelijkheid voor wat mooi is weg van het subject dat bestudeerd wordt en legt ze bij degene die kijkt. Wat is er dan nodig om iets of iemand mooi te vinden? Zien dat iemand de moeite heeft gedaan om zich in de wereld te presenteren, ook al komt dit niet overeen met onze eigen esthetische standaard? Iemands natuurlijke kwaliteiten bewonderen? In iemands ziel kunnen kijken?

Maar nog meer dan ons bewustzijn dat anderen ons bekijken en beoordelen, zou het bewustzijn moeten zijn dat we onszelf bekijken en beoordelen. Als je je eigen schoonheid in de spiegel niet kan zien (en dan bedoel ik de schoonheid onder je kleren, make-up en het kapsel dat je draagt), dan zal niemand jou er van kunnen
overtuigen dat je mooi bent. Als je je enkel vasthoudt aan deze uiterlijkheden dan ben je voor altijd veroordeeld om jezelf enkel maar mooi te vinden door de accessoires die je draagt. Maar als schoonheid
ontstaat in iemands perceptie, ook jouw perceptie, leer jezelf dan te zien als mooi, dan zien anderen ook jouw
schoonheid.

Huiswerkopdracht:
Stap 1: Kies een deel van je lichaam dat je mooi vindt en doe drie dingen om je appreciatie van dat deel van jezelf te tonen bv. je vindt je handen mooi – je zou je handen kunnen tekenen in je magisch dagboek, er een foto van nemen, masseren, decoreren, voorzien van nieuwe kleding of juwelen, een gedicht erover schrijven, …
Wanneer je dit hebt gedaan, blijf dan herhaaldelijk naar het lichaamsdeel kijken, telkens weer, tot je blik verzacht je je de schoonheid ervan ten volle kan zien. Voel de appreciatie door je heen vloeien. Schrijf de ervaringen neer in je magisch dagboek.

Stap 2: Kies een deel van je lichaam waar je meer twijfels over hebt. Doe weerom drie dingen om je appreciatie van dat deel van jezelf te tonen. Je kan je man/vriend hierbij om hulp vragen door bijvoorbeeld wat extra aandacht aan dat lichaamsdeel te besteden. Probeer in de loop van enkele dagen tot een punt te komen waarin dit deel van je lichaam, dat lang geen positieve aandacht of appreciatie heeft gekregen, deze wèl krijgt. Je zou het deel kunnen appreciëren omwille van zijn praktische kant, zijn eenvoudige aanwezigheid als deel van je lichaam of zijn potentiëel wanneer het wat positieve aandacht krijgt. Noteer je ervaringen in je magisch dagboek.

Stap 3: Kies een deel van je lichaam dat je hebt bekritiseerd, waarbij je wenste dat het anders was of dat je zelfs geprobeerd hebt te veranderen. Een deel van je dat te dik, te dun, te groot, te klein, te behaard of de verkeerde kleur heeft. Misschien zelfs een deel dat je constant verborgen houdt, ook voor jezelf. Doe weerom drie dingen om je appreciatie van dat deel te tonen. Schrijf je ervaringen en gevoelens op in je magisch dagboek. Besteed speciale aandacht aan gevoelens die eventueel veranderd zijn voor en na de
oefening.

3) In het schoonheidssalon van de Godin
We trekken samen de cirkel, invoceren de Godin om ons te helpen bij de volgende opdrachten.

Oefening:
Schrijf in je magisch dagboek een antwoord op de volgende vraag: Wat heb jij gekregen in het schoonheidssalon van de Godin?
Probeer jezelf niet te zien als een reeks van negatieven en tekortkomingen, maar som eerder je favoriete delen op van jezelf, die je mooi vindt of sexy, ook al zijn ze misschien uniek of een beetje raar.
Benoem de delen van jezelf die je kan appreciëren ook al zijn ze misschien niet esthetisch mooi en vertel erbij waarom je ze kan appreciëren. Misschien zijn er delen aan je die mooi zijn omwille van hun link met je voormoeders, je erfelijkheid. Of misschien kleine details die niemand opmerkt, maar die voor jou wel belangrijk zijn.
Schrijf aan de onderkant van je blad en mooi dank u voor je persoonlijke schoonheid.

Opdracht:
Ga per twee zitten en observeer elkaar gedurende een 5-tal minuten. Kijk naar elkaars schoonheid en vertel elkaar wat je ziet en wat je raakt op het moment dat je het ziet of raakt. Probeer jezelf hierbij niet te beperken tot het opsommen van de zaken die je ziet, maar geef er beschrijvingen van en benoem het gevoel dat het je geeft. Bv. je haar – het heeft een soort wildheid in zich, hierdoor brengt het leven en speelsheid in je gezicht. Het geeft niet als je stammelt of je dingen moet herhalen, maar probeer ononderbroken te spreken over wat
je ziet.

Opdracht:
Observeer elkaar terug gedurende een 5-tal minuten. Ga deze keer niet enkel op zoek naar ieders individuele
schoonheid als vrouw, maar ga ook op zoek naar de Godin in elke vrouw. Je ziet haar misschien in een lach, in een bepaalde houding of in de ogen.
Probeer ook te vatten wat de hoedanigheid is van de Godin die je hebt gezien. Is het een dansende godin, een natuurgodin, een moeder of een grootmoeder godin? Probeer te beschrijven hoe je de Godin herkent in deze vrouw. Zie je haar in de vorm van haar gezicht of lichaam, in haar ogen of door de kleren die ze draagt? Vertel elkaar ononderbroken gedurende een 5-tal minuten wat je ziet, ook al betekent dit misschien dat je zaken moet herhalen.

Als cake & wine worden met elke slok en met elk stukje cake terug de woorden herhaald “Jij bent de Godin”
en “Ik ben de Godin”. Iedere deelneemsters krijgt ook een appel met het opschrift “Voor de mooiste”.
Hierna wordt de Godin bedankt en openen we terug onze cirkel.

Huiswerkopdracht:
Ga thuis voor de spiegel zitten (op een stoel of op de grond) zodanig dat je jezelf volledig kan zien. Kijk naar
jezelf in de spiegel tot je een soort van innerlijke kalmte in je lichaam voelt. Laat je ogen een 10-tal minuten rusten op je reflectie. Wanneer je klaar bent, neem dan je magisch dagboek en beschrijf je schoonheid, net zoals je tijdens de bijeenkomst voor anderen hebt gedaan.
Stop hierbij niet om te pauzeren of te verbeteren. Het geeft niet als je zinnen grammaticaal niet kloppen of
niet volledig zijn. Je gaat hier op zoek naar iets diepers. Kijk naar jezelf alsof je een vreemde was, zoek
naar die dingen waar je nog nooit bij hebt stilgestaan. Zoek naar de Godin in jezelf en beschrijf haar natuur, als je dat kan. Aan het einde van de oefening, wanneer je je pen en dagboek hebt neergelegd, kijk dan
nog eens in je eigen ogen. Neem een moment om de schoonheid van wat je hebt gezien écht te erkennen.
Aan het einde van de oefening, kies dan de kleur die jouw schoonheid exact vat en reflecteert. Dit is de
kleur voor je tweede koord. Kies een naam voor je koord uit de woorden die je van je mede-covengenoten
hebt gehoord of uit wat je zelf hebt opgeschreven.

Huiswerkopdracht:
Draag je schoonheid. Kies de kleding die je draagt zodanig dat zij weergeeft hoe je jezelf wil voelen die dag, en niet hoe de wereld je verwacht te zien. Gewoon al ernaar kijken en de kleren op je lichaam voelen, zal helpen je stemming te veranderen of te verbeteren. Misschien hou je van mooie lingerie – het maakt niet uit dat niemand ze kan zien, gewoon al voelen dat je mooie lingerie draagt is een zintuiglijke luxe die je eraan
herinnert dat jij de Godin bent. Draag kleuren die je mooi vindt en laat je hierbij niet leiden door wat een kleurenconsulent zegt over wat je zou moeten dragen. Ga op je eigen oordeel af. Draag juwelen die iets betekenen voor jou. Denk bv. aan al de associaties die een trouwring kan hebben. Maar evenzeer stukken die je gekregen hebt van mensen die om je geven of die een magische of rituele betekenis hebben.
Schrijf je ervaringen in je magisch dagboek.

Huiswerkopdracht:
Voed je innerlijke schoonheid. Denk goed na over wat je innerlijke schoonheid écht zou voeden. Zou betalen voor een manicure het doen of eerder een massage? Zouden de schoenen die je op het oog hebt elke stap die je neemt voeden? Schrijf je ervaringen in je magisch dagboek.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam