Coven Cuisine: 1000 soezen en garnalen

Kerstmis wordt bij ons thuis nogal bourgondisch gevierd. Als er geen fondue of gourmet op tafel staat, weten we al van te voren dat het scampi's met slivovitch zullen zijn en een grote Saint-Honoré-taart als dessert. Dat komt omdat kerstavond meteen ook de verjaardag van mijn broer is en de jarige bij ons thuis mocht kiezen wat we zouden gaan eten op de heuglijke dag. Zo ook mijn broertje, die steevast voor zijn lievelingsgerecht ging: tijgergarnalen of scampi's en een Saint-Honoré toe.
Eigenlijk is het geen echte Saint-Honoré, want die wordt met bladerdeeg gemaakt als ik me niet vergis. Onze versie is een grote toren van soesjes, geen roomsoezen maar soesjes gevuld met banketbakkersroom, overgoten met gesmolten chocolade, een toren van mini-éclairs. Dit jaar is dat niet anders. Ook al vieren we het feest bij mijn hoogzwangere zus, het menu stond al van te voren vast: scampi's en soezentaart :-)

We zijn met z'n zessen thuis en iedereen draagt zijn steentje bij. De soezentaart staat op mijn lijstje. Vroeger kon je die soesjes al afgebakken kopen bij O'Cool maar jammer genoeg is dat niet meer het geval. Gevolg: een lichte paniekaanval verder en na de wijze raad van mijn schoonvader-kok, ga ik tonnen boter en eieren kopen :-).

Vandaag sloeg ik er het bakboek van de Boerinnenbond op na en het viel allemaal geweldig mee. Het deeg is op een wip en een scheet gemaakt en de soezen komen mooi gebruind en met z'n dertigen tegelijk uit de oven. Op één namiddag zaten ze alle honderdvijftig mooi gebakken in een doos, klaar om gevuld te worden met banketbakkersroom (uit een pakje van Soezie, het bakmerk van O'Cool). Fluitje van een cent. De volgende keer maak ik meteen zelf éclairs!

De komende week moeten we wel nog een keer of tien eieren eten, denk ik :-)

Voor een 50-tal soesjes:
  • 100 g boter, op kamertemperatuur;
  • 250 ml water;
  • 150 g bloem voor fijn gebak;
  • 1 zakje vanillesuiker;
  • 5 eieren (medium grootte), op kamertemperatuur.
Breng het water aan de kook en draai daarna het vuur lager. Doe de boter in stukjes en doe ze bij het water. Blijf roeren tot de boter gesmolten is.

Pak een grote zeef en hang die boven de kookpot. Giet er de bloem in en zeef de bloem vervolgens in één keer inde kookpot. Roer de bloem met een houten lepel stevig door het mengsel tot je een deegbal krijgt die van de kanten van de kookpot loskomt. Haal de pot van het vuur en doe de deegbal in een andere kom. Laat 3 tot 4 minuten rusten.

Neem de handmixer en draai er de kneedhaken in, dus niet de gewone mixijzers. Doe de vanillesuiker bij het deeg. Breek een ei en kneed het ei en de vanillesuiker met behulp van de mixer in het deeg. Het ei moet volledig opgenomen zijn in het deeg vooraleer je een volgend ei er doorheen werkt. Doe dit met alle vijf eieren. Je moet op het einde een glad en soepel glanzend deeg hebben dat je in pieken naar omhoog kan trekken. Als het nog te vast is, neem dan een zesde ei, maar zorg dat het deeg niet te lopend wordt, anders kan je het niet meer op een bakplaat spuiten zonder dat het uitloopt.

Boter een ovenplaat in en kleef een vel bakpapier op de ingeboterde bakplaat. Je kan ook een herbruikbaar teflon bakvel gebruiken (héél handig!).

Doe het deeg in een spuitzak met een gemiddelde spuitmond. Spuit kleine roosjes op de bakplaat. Je krijgt er waarschijnlijk een dertigtal op één plaat. Laat genoeg ruimte tussen de roosjes want uit een klein roosje komt een redelijk grote soes!

Zet de bakplaat in het midden van een op 220° voorverwarmde oven en bak af in 20 tot 25 minuten. Je zal zien dat de soesjes spectaculair rijzen!

Als ze zijn afgekoeld kan je ze vullen met banketbakkersroom. Je kan die vers maken, maar ik haal hiervoor een pakje poeder bij O'Cool: gewoon mengen met melk, mixen en klaar is kees. En de smaak en consistentie vallen heel goed mee. Vul een spuitzak met de banketbakkersroom, steek de spuitmond doorheen de bodem van de soes en spuit de holte binnen in de soes vol.
Je kan ze overigens ook vullen met iets anders: roomkaas, ijs, room, ...

Voor de Saint-Honoré stapel je de gevulde soesjes in ronde cirkels boven op elkaar zodat ze een kegel vormen. Daarna overgiet je de toren van soesjes met gesmolten chocolade. Serveer meteen.

Dit blijft zelfs na al die jaren één van mijn absolute favorieten, al heb ik ze zelf nog nooit gemaakt. Ik moet zeggen dat ik deze namiddag behoorlijk trots was toen ik de eerste lading soesjes uit de oven haalde. :-)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam