Onkruid wieden (of niet)

Mijn liefste zit op zijn knieën in de nieuwe tuin. Jullie zullen regelmatig het onkruid moeten wieden, had de man van de tuinaannemer gezegd nadat hij de planten netjes in de aarde had geplant. Nadat we het oude bakkersatelier achter ons huis hadden laten afbreken om van ons stadstuintje een stadstuin te maken, zou een deel van die tuin een border worden vol planten die bijen en vlinders aantrekken. Tot het zo ver is zouden we het onkruid moeten verwijderen zodat de border netjes kon dichtgroeien. En dus zit mijn liefste op zijn knieën met een schoffel, terwijl hij gezworen had dat nooit te doen. Hij is een echte stadsmus en heeft niet zo veel op met planten, bomen en groen in het algemeen. Terwijl wij in bomen klommen en forten bouwden in de "terrain vagues" van Waterloo, bracht hij zijn kindertijd binnen door, toertjes rijdend met zijn fietsje in het bakkersatelier dat we net hebben afgebroken.

Er groeien ondertussen alweer heel wat wilde planten in onze tuin. Eigenlijk vind ik die heel mooi. De kleine frêle paarse bloemetjes van de muurleeuwenbek zorgen voor een prachtig tapijtje rond het teras en bloeien van zodra de eerste lentezon zich laat zien tot de winter invalt. Van de gele paardenbloemen word je samen met de hommels helemaal goedgezind. En dan hebben we het nog niet gehad over de paarse dovenetel, de vogelwikke, en al dat ander fraais. Stiekem kijk ik uit naar de typische blaadjes van de smalle weegbree. Ik hou van de minimalistische gekroonde hoofdjes van de plant en hoop dat hij de weg naar onze tuin terugvindt. Net als de bijvoet, die tot mijn ontsteltenis door de overijverige tuinmannen is weggehaald. 

De paarse bloemetjes van de muurleeuwenbek

Als ik voor de eerste keer dit jaar de grasmachine bovenhaal, rijd ik "per ongeluk" naast het herderstasje dat net naast de border in het gras staat. Liefdevol strijk met mijn vingers langs de kleine witte bloemetjes. Zo mooi. Je wordt er vanzelf blij van.

https://www.tvoostvliet.nl/planten-en-dieren/planten-informatie/onkruidtop50


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam