#standwithukrain

De laatste paar dagen loop ik rond met een beklemd gevoel, alsof ik net niet genoeg lucht krijg. Het verrast me hoe erg de Russische inval in Oekraïne me raakt en nu Vladimir Poetin ermee dreigt om zelfs kernwapens in te zetten wordt het er niet beter op. Het is moeilijk weg te kijken van de beelden die ons via de nieuwszenders en de social media bereiken. En ik wil ook niet wegkijken van de vrouw die aan de Poolse grens met trillende stem en bevende handen, doodsbang, vertelt hoe haar man achtergebleven is, van de oude dame die zich huilend afvraagt waar ze nu naartoe moet nu ze alles kwijt is, van het kleine jongetje dat met zijn machinegeweer van Lego vastberaden vertelt dat hij zijn land gaat verdedigen, van de pasgeboren babies die uit hun couveuses zijn gehaald en samen met de verpleegsters van de neonatologie schuilen tegen bominslagen in een berghok ergens in de kelder van het hospitaal ...

Maar na vier dagen blitzkrieg heeft hij Oekraine nog niet klein gekregen. Integendeel, de burgers van Kiev, Karkov, Lviv en al die andere steden die onder Russisch vuur liggen en waar nu gevochten wordt in de wijken zijn boos. Ze grijpen zelf naar de wapens om hun buurten te verdedigen. Het is het verhaal van David tegen Goliath, ook al krijgt David nu wapens van het westen. Het belooft een lange en bloedige strijd te worden, en dat terwijl iedereen gewoon snakt naar vrede.

Oekraine is onafhankelijk sinds 1991. In 2001 werd het Onafhankelijksplein aangelegd in Kiev, met het Onafhankelijkheidsmonument, een zuil met daarop een beeld van de kunstenaar Anatoly Kuszch die zich liet inspireren door de Slavische mythologie. Hij maakte een beeld van  Береги́ня (Berehynia), de Slavische moedergodin van alles wat leeft en de beschermster van huis en haard. Haar naam komt van berech, wat “beschermen” betekent. Het beeld is als het ware de spirituele beschermster van de natie en staat symbool voor de kracht van Oekraine, de ziel van de Oekraiense natie, een vrij Oekraine. Onder het oog van hun beschermgodin verdedigen de inwoners van Kiev nu hun huis en haard tegen de agressie van de megalomane autocratische president van hun grote broer en buurland Rusland. Van je familie moet je 't hebben ...





RITUEEL OM DE BURGERS VAN OEKRAINE TE STEUNEN

We sturen energie en liefde naar de bevolking van Oekraine, om hen te steunen in deze moeilijke dagen.

Wat heb je nodig voor dit ritueel:

  • Een kaart van Oekraine (of een papiertje waarop je het symbool van Oekraïne tekent);
  • Optioneel; dingen die Oekraine symboliseren zoals blauwe en gele linten, graanhalmen (Oekraine is één van de graanschuren van Europa), zonnebloemen, ...
  • Een rode stift;
  • Een kaars of theelichtje.

Leg de kaart van Oekraine op tafel (je altaar).

Trek de grenzen van het land na met dikke rode stift en teken in het midden het nationale symbool van Oekraine. Heb je geen kaart van Oekraine, teken dan gewoon het symbool.


Zet het theelichtje bovenop de kaart van Oekraine.

Versier je altaar met dingen die Oekraine kunnen symboliseren (optioneel).

Trek een cirkel zoals je dat altijd zou doen.

Steek de kaars aan.


Ik roep u aan, Berehynia, beschermvrouwe van Oekraine,

Ik roep u aan, Baba Yaga, Grootmoeder van het woud,

Ik roep u aan, Mokosh, Grote Moeder,

Ik roep u aan, Moeder Beer, die haar welpen beschermt,

Ik roep u aan, Maty Zemlya, Moeder Aarde, Moeder van al wat leeft,

Ik roep u aan, spirits van het land, spirits van rivieren en stromen, spirits van healing en bescherming, spirits van Oekraine, dat glorieuze land van gouden graanvelden onder een blauwe hemel,

Ik vraag u, bescherm en heal de vrouwen, kinderen en mannen van Oekraine, onze broeders en zusters, en de dieren, tam en wild, en het land zelf, de bergen en dalen, rivieren en velden.

Ik roep u aan en vraag u vrede en bescherming voor de inwoners van Oekraine, mensen en dieren, om de gruwel van de oorlog te stoppen en vrede te brengen aan al wat leeft.

Blessed be.


Laat de energie opwellen en stuur die vervolgens naar de mensen in Oekraine.


Moge Berehynia jullie beschermen,

Moge Baba Yaga jullie beschermen,

Moge Mokosh jullie beschermen.

Moge Moeder Beer jullie beschermen.

Moge Maty Zemlya jullie beschermen.

Mogen de voorouders jullie beschermen.

Mijn hart en mijn licht is bij jullie.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam