Water

Katten en honden. Zo noemen de Engelsen het als het zo'n nat weertje is als vandaag en zij kunnen het weten, want regen en Groot-Brittannië passen bij elkaar als erwtjes en woreltjes! Deze ochtend keek ik de hele tijd tegen de regendruppels aan die op mijn voorruit uit elkaar spatten. Toepasselijk is het wel, want vanavond vertrekken mijn liefste en ik weer op roleplay weekend, naar de wereld van Rogaria, waar ik een watermagiër speel.

De hele tijd kijk ik gebiologeerd naar de druppels. Mijn auto en de douche - ook al een natte plek :-) - zijn de twee plaatsen waar ik gemakkelijk word afgeleid. Ik betrap me er regelmatig op dat ik op automatische piloot aan het rijden ben, mijn gedachten ergens anders. Dat is nu ook het geval. Dan besef ik wat ik aan het doen ben en ik grijns. In mijn gedachten weerklinken elke keer opnieuw dezelfde woorden, als een telkens weerkerend refrein:

"Wij danken de krachten van het element water, de krachten van het Westen, van de dageraad en van  de lente. Wij danken de krachten van het element water, de krachten van het Westen, van de dageraad en van de lente. Wij danken ..."

Het zijn ongeveer de woorden waarmee we bij Arcadia het element water bedanken als we onze cirkel ontbinden, maar dan omgekeerd. Water wordt in de klassieke hekserij immers helemaal niet aan de lente gekoppeld maar staat integendeel voor de herfst en de schemering, het violette uur. Water hoort bij het westen. Als je de doorloop van het jaar als een klok zou zien met de winter boven op het uur nul, dan staat de herfst op 21 uur of in het westen. Nochthans is dat niet in alle tradities zo. Sommige sjamanen zien water als het element van de zomer, voor de Chinezen is het het element van de winter.

Water staat alleszins in zo goed als alle tradities voor emoties, verandering, dynamiek. In die zin vind ik de lente dan ook perfect passen bij dit element: ook de lente staat voor nieuwe kansen, een nieuw begin. Misschien is dit weeral zo'n klein duwtje in de rug van mijn onderbewustzijn, zoiets als: Spring! Aan de horizon gloort een nieuwe wereld vol verwondering!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam