Coven cuisine: Porridge

We hadden beslist om de laatste dag van onze vakantie in Engeland in Londen door te brengen, en dus reden we zonder succes van hotel naar hotel om uiteindelijk te belanden in de Premier Inn in Wembley, waar nog net één kamer vrij was.De dag erna kon mijn liefste genieten van zijn laatste English breakfast van de zomer: worstjes, eieren, rode bonen, zwarte pens, tomaat uit de oven, ... de hele zwik ging vlot naar binnen. Ik ben daar niet zo voor te vinden, maar liet me verleiden door de porridge die ik op de kaart zag staan. Porridge! Dat was lang geleden! Mijn grootmoeder maakte porridge 's ochtends als we kwamen logeren in Waterloo. Elke keer als ik nu porridge eet, en dat gebeurt veel te weinig, denk ik aan haar. Ze was een fantastische vrouw.


Porridge of havermoutpap is een typisch Schots gerecht, al komt het in verschillende vormen voor in heel Noord-Europa. Havermoutpap is zo'n echt ouderwets gerecht dat eigenlijk een beetje in de vergetelheid is geraakt en dat is superjammer. In Schotland zeggen ze niet voor niets dat havermout "the backbone of many a sturdy Scotsman" is. Havermout is niet alleen goed voor de lijn, het is ook een gezondheidsbommetje. Dankzij het hoge gehalte aan vitamine B1 is havermout goed voor het hart, het geheugen en de vruchtbaarheid. Het bevat bovendien magnesium, dat essentieel is voor het bloedvatenstelsel en de werking van de zenuwen, en fosfor, onmisbaar voor de energievoorziening in ons lichaam. En het helpt zelfs om je cholesterol laag te houden, iets dat als je de reclamefilmpjes mag geloven één van de problemen van onze tijd is. Hoog tijd voor een revival, zou ik zo denken, en dus laat ik Kaat en Dries graag kennismaken met het goedje.

In Schotland zijn er een heleboel tradities rond het maken van porridge. Zo wordt er gezegd dat je porridge alleen maar deosil mag roeren, met de klok mee. Mijn oma draaide grote achten en leerde me dat het vooral belangrijk is om te blijven roeren zodat de pap geen klonters krijgt. Zo leerde ik perfecte porridge maken, met de nodige nostalgie als een onmisbaar ingrediënt.

Nodig voor 4 personen:
  • 1 l halfvolle melk;
  • 140 g havermout;
  • rietsuiker naar smaak;
  • zout (optioneel in plaats van suiker);
  • stukjes fruit (optioneel).

Breng de melk aan de kook op een hoog vuur. Als de melk kookt, giet dan langzaam de havermout in de melk terwijl je stevig blijft roeren. Blijf roeren tot de melk opnieuw begint te koken. Draai dan het vuur op een heel laag pitje en laat het mengsel 15 minuten sudderen met het deksel op de pot. Roer regelmatig.

In Schotland doen ze een snuifje zout in de porridge voor het ontbijt, in plaats van suiker. Wil je dat ook doen, voeg dan na die 15 minuten het zout toe.
Laat daarna nog 5 tot 10 minuten sudderen terwijl je de hele tijd blijft roeren. Je moet zelf een beetje aanvoelen wanneer hij goed is: de pap moet ingedikt zijn maar nog wel te gieten.

Serveer gloeiend heet :-).

Wie wil kan nu naar eigen goeddunken suiker toevoegen in zijn kommetje (uiteraard niet als je er al zout in hebt gedaan) en/of stukjes fruit, voor een mighty fine ontbijt. Je kan hem ook maken als dessert, zoals sommige Schotten doen. Zij roeren er nog een flinke scheut whisky en suiker doorheen in plaats van zout. Dat wil ik ook nog wel eens uitproberen. Slainte!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam