Eirinn en de draak (covenbijeenkomst)

Ik was helemaal vergeten dat er een covenbijeenkomst was gisteren - shame on me - maar gelukkig waren wij net boodschappen aan het doen in de Makro in Deurne, op een boogscheut van Eirinns gezellige stek, en mijn schat zette mij dus netjes voor de deur af. Ik was nog niets eens zo verschrikkelijk laat, maar een half uurtje of zo :-) We vlogen er meteen in. Eirinn zou vandaag haar godin aan ons voorstellen. Zij werkt met Moeder Aarde of Gaia. Eigenlijk heeft ze het niet zo begrepen op goden en godinnen, net als ik, en ik was dus best benieuwd.

We startten met een cirkel, al deden we dat op een heel andere manier dan we gewend waren.We gingen in een cirkel staan met onze rug naar de binnenkant van de cirkel en onze gezichten naar buiten gedraaid. We sloten onze ogen en ademden tien keer in en uit. Daarna deden we dat opnieuw maar deze keer haalden we heel diep adem. Bij elke uitademing moesten we kreunen of zuchten zodat we zeker wisten dat alle lucht uit onze longen weg was. En dan moesten we ons omdraaien en alles nog eens overdoen. Het ademen naar de buitenkant staat symbool voor het afsluiten van de buitenwereld. Het ademen naar de binnenkant staat symbool openen van de binnenwereld.

Ik moest denken aan de oefeningen van Jean-Pol, de collega bij wie ik vorig jaar een  wateryoga workshop had gevolgd. JP blijft elf minuten onder water zonder boven te komen om te ademen. Elf minuten! Met dat soort oefeningen leer je volgens hem het maximum uit je lichaam en geest te halen. Na het einde van de workshop haalde ik - half in trance - toch ook twee en een halve minuut ... Eirinn is ook erg bezig met yoga, ik kon zien waar ze de mosterd had gehaald. :-)

Eens de cirkel getrokken, deed ze ons haar verhaal over hoe ze was geëvolueerd van een heks die vooral vertrouwde op haar voorouders, intuitie en de krachten rondom haar, naar een priesteres die werkte met Gaia.

Gaia is een Godin die bestaat uit drie verschillende aspecten. Haar fysieke gestalte is Gaia: de Almoeder, de Godin. Haar essentie of materie is Moeder Aarde: de natuur, de levenswijze. En haar kracht is de Slang, die symbool staat voor de vrouwelijke oerkracht.  Ze is een moedergodin en wordt gelijkgesteld aan de aarde.  Haar feestdagen zijn 26 maart en 25 mei, haar attributen zijn de slang, bloemen (maar dan geen dode), vruchten en de Hoorn des Overvloeds.

Het Orakel van Delphi was oorspronkelijk niet aan Apollo gewijd maar aan Gaia. Dat wist ik helemaal niet. Een dochter van Gaia, de draak Python (al zag die er meer uit als een slang met vleugels dan een echte draak), was de bewaakster van het orakel. Dat is ook waarom de priesteressen van het orakel Pythia werden genoemd. Apollo doodde Python, uit wraak omdat de draak in opdracht van Hera zijn moeder Leto had opgejaagd terwijl ze zwanger. Hera mag dan de übergodin van de Grieken zijn, ze was ook een rancuneuze en jaloerse echtgenote: de vader van het kind was Zeus, haar man. Zo maakte Apollo zich meester van het orakel. Het orakel is voor Eirinn trouwens één van de belangrijkste aspecten van Gaia. Bij Arcadia gebruiken we dat aspect al langer onder de vorm van trance prophecy, al had ik nooit de link naar Gaia gelegd, tot vanavond ...

Moeder Aarde wordt in alle culturen vereerd als de hoedster van het leven, de voedster van de kinderen van de aarde en staat in alles symbool voor het moederaspect.  Maar Moeder Aarde staat voor Eirinn vooral symbool voor natuurlijk en gezond en het toelaten van een zachte, kwetsbare en moederlijke kant. Ze probeert zo milieubewust, ecologisch, diervriendelijk en mensvriendelijk mogelijk te zijn, zo natuurlijk mogelijk te leven, ook al is dat niet altijd evident in de grote stad en in onze drukke maatschappij. Ik kan haar daar heel erg in volgen. Volgens haar vatten de indianen het het beste samen, in wat je een soort van alternatieve tien geboden zou kunnen noemen:
  • Behandel de aarde en alles wat erop rond loopt met respect
  • Blijf dicht bij de grote Geest
  • Toon respect voor je medemens
  • Werk samen voor het welzijn van de mensheid
  • Geef hulp en zorg wanneer het nodig is
  • Doe waarvan je weet dat het goed is
  • Let op je gezondheid van lichaam en geest
  • Deel je ervaringen voor het grote geheel
  • Wees eerlijk in alle tijden
  • Neem volledige verantwoording voor je eigen acties
Het was een heel interessante avond, vooral omdat Eirinn op een andere manier werkt dan in de klassieke Arcadia rituelen en het leerrijk was om te zien waar zij haar inspiratie vandaan haalt. En dat is voor mij toch één van de belangrijkste drijfveren achter de coven: leren van elkaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam