Something old, something new, something borrowed, something korenblauwblue (handfastingritueel)

Beltain, het feest van de vruchtbaarheid, de dag waarop de draak (de oude god) zijn mooie prinses (de godin) komt opeisen ... Is er een meer toepasselijke dag om jezelf in de echt te verbinden met je lief? De datum lag dus al meer dan een jaar vast, over al de rest werd gebakkeleid. Ken je het programma "Brides from hell"? Zo noemden Zardoz en Moira elkaar :-)

Moira is een stralende, s
exy blondine met zero tijd in haar agenda - een grotere workaholic heb ik nog nooit ontmoet en ik werk zelf in een stresserende sector - maar een schijnbaar oeverloze bron van liefde in alle vormen. Het feit dat ze werkt met kinderen verbaasde me dan ook niets. Zardoz daarentegen is een donkere, ietwat broeierige man met een vasthoudendheid waarvan een pitbullterrier nog kan van leren. Aangezien hij het grootste deel van zijn leven liefde scheen te hebben ontbeerd, was hun relatie wat mij betreft één van die kleine wonderen waar je soms met je neus op wordt gedrukt. Ze leerden elkaar kennen op PaGE2004, het was liefde op het eerste gezicht.

Aangezien ik in de events sector
werk, hadden ze me gevraagd een oogje in het zeil te houden bij de planning van hun handfasting, die ze als hun "kerkelijk huwelijk" zagen. Aangezien Moira altijd al een prinsessentrouwfeest had gewild - dromen alle kleine meisjes daar niet van? :-) - met toeters en bellen en alles er op en er aan, beloofde het een grootse trouwerij te worden.
Een jaar lang wisselden we van gedachten en naarmate de grote dag naderde belde Zardoz mij zo ongeveer elke dag. De grote jongen is een controlefre
ak en daar werd ik horendol van (en Bart met mij :-)).

De dag zelf verliep als gesmeerd. Moira en Zardoz hadden gekozen voor The Classic Domain, een prachtig domein in Beersel, met een geweldige tuin en een meertje, prettig verscholen in het groen. Je waant je er echt op het platteland - overal waar je kijkt zie je groen, geen spoor van huizen, en je hoort er nauwelijks iets van de Brusselse Ring - maar dat is slechts schijn want je bevindt je slechts op een steenworp van grootstad Brussel. Bovendien is de catering er goed, hebben ze een goede prijs-kwaliteit verhouding (dat is de professional in mij die boven komt :-)) en is Maître D Frederik een schatje. Ik haalde uiteraard mijn visitekaartje boven toen ik samen met Zardoz de locatie ging scouten, kwestie van te laten zien dat ik niet gewend ben om katten in zakken te kopen ...


Om de goegemeente niet te choqueren werd het feest een "Keltisch huwelijk" genoemd, en zowel familie, collega's en die hard heksen waren uitgenodigd. Die onwaarschijnlijke mengeling van gasten werkte wonderwel. De familie was er al vroeger, net als Fjierra, Anthea en de bruidsmeisjes die het ritueel voor hun rekening zouden nemen. Ik had de mensen van het domein tafels en stoelen laten plaatsen buiten, voor het ritueel. Fjierra en de meisjes versierden het altaar en toen was alles klaar voor het grote moment.


Zardoz zag er lekker uit in zijn pak maar Moira was gewoonweg adembenemend. Ze had haar best gedaan en een prachtige jurk gevonden in een soort van donkergrijsblauw. Heel het huwelijk was versierd met blauwe korenbloemen, ze kwamen terug in de uitnodigingen, de menukaarten, de tekstboekjes. Moira had geprobeerd om een jurk te vinden die hierbij aansloot en daar was ze wonderwel in geslaagd. De mooie bloemdecoraties van Flora Caluz pasten ook perfect, ze had zelfs een geweldige Green Man gemaakt die we met de hulp van Frederik en een aftands laddertje ophingen aan de grote deuren die naar de prachtige tuin gingen.


Het weer was geweldig, de dag kon niet meer stuk. Het ritueel was perfect, alles was perfect! Moira en Zardoz sprongen over een bezem, alle gasten lachten en klapten. Wat was dat weer over intolerantie voor alternatieve religies bij het grote publiek? Daar was nu alleszins niets van te merken. Daarna stond iedereen geduldig in de rij om een wenslint aan Moira en Zardoz's verbonden handen te binden. De kindjes gaven bloemetjes af en kregen in ruil zakjes met hartjes en een fel gekleurde bal. Dries en Kaat konden hun geluk niet op :-) Mijn schoonouders kwamen de kinderen op een schappelijk uur ophalen en dan pas kon ik beginnen ademhalen: de kurk was (letterlijk en figuurlijk :-)) van de fles en het ergste was voorbij. Mijn werkdag was over, het feest kon ook voor mij beginnen. Bart en ik hebben zo ongeveer het licht uitgedaan :-)

---

Handfasting van Moira en Zardoz

Ontsteken van de kwartierkaarsen


Bruidsmeisje:
Ik breng licht en Lucht naar het Oosten om de Cirkel te verlichten en de adem van het leven te geven

Bruidsmeisje:
Ik breng licht en Vuur naar het Zuiden om de Cirkel te verlichten en te verwarmen.

Anthea:
Ik breng licht en Water naar het Westen om de Cirkel te verlichten en te zuiveren.

Bruidsmeisje:
Ik breng licht en Aarde naar het Noorden om de Cirkel te verlichten en sterk te maken.

Fjierra:
In deze gewijde ruimte van licht en energie zijn wij samengekomen in perfecte liefde en perfect vertrouwen, om samen de verbintenis van Moira en Zardoz te vieren.
Welkom en blessed be.

Intrede van Zardoz en Moira

Fjierra:
Moira en Zardoz, we begroeten jullie in vreugde.
Eenheid vormt evenwicht, en evenwicht vormt eenheid.
Luister, en begrijp.
Bruidsmeisje:
Ik zegen jullie met het aloude en mystieke element Lucht.
Weet en begrijp dat dit het element van het leven is, van intelligentie, van de inspiratie die ons voorwaarts doet bewegen. Met dit element breng ik de kracht van de Geest bij jullie handfasting.

Bruidsmeisje:
Ik zegen jullie met het aloude en mystieke element Vuur.
Weet en begrijp dat dit het element van Licht is, van energie, van de kracht die door ons lichaam stroomt. Met dit element breng ik de kracht van de Wil bij jullie handfasting.

Anthea:
Ik zegen jullie met het aloude en mystieke element Water.
Weet en begrijp dat dit het element van Liefde is, van groei, van de vruchtbaarheid van moeder Aarde. Met dit element breng ik de kracht van Verlangen bij jullie handfasting.

Bruidsmeisje:
We zegenen jullie met het aloude en mystieke element Aarde.
Weet en begrijp dat dit het element van de Wet is, van verdraagzaamheid, van onverstoorbaar begrip. Met dit element breng ik de kracht van Trouw bij jullie handfasting.

Fjierra:
Er bestaat geen grotere erkenning van onze Godin en God dan de verbintenis tussen twee mensen. Het is hun liefde en unie die onze aarde elk jaar opnieuw vernieuwt en kracht schenkt. Een unie die niet enkel nodig is om het land vruchtbaar te maken, maar ook een unie van liefde, respect en aantrekking. Want alle daden van liefde en plezier zijn rituelen van onze Moeder en Vader.

Trekken van de Cirkel
Fjierra:
Alles wat de kracht van de natuur doet, wordt gedaan in een cirkel. De aarde is rond en de sterren ook. Als de wind op zijn krachtigst is, dan wervelt hij. Vogels maken ronde nesten want daarin voelen ze zich veilig en beschermd. De zon komt op en gaat onder in een cirkel. De maan doet hetzelfde en beide zijn rond. Zelfs de seizoenen vormen een grote cirkel in hun wisseling en komen altijd terug bij waar ze waren. Het leven van een mens is een cirkel van kindertijd naar kindertijd. En zo is de cirkel overal waar kracht beweegt.

Mag ik iedereen vragen elkaar de hand te geven.

Wij trekken deze Cirkel zoals het gebeurde sinds mensenheugnis. Want wij kennen geen tempels en geen heilige gebouwen. Waar wij samenkomen vormt de kracht van onze verbondenheid een heilige plaats. Want de Cirkel is de schoot waaruit we worden geboren, de weg die we afleggen doorheen ons leven, en de duistere schoot waarnaar we ooit allen zullen terugkeren. Daarom, Heilige Moeder, wijden wij deze Cirkel in uw naam.
Moira:
Van hand tot hand trek ik deze Cirkel

Fjierra:
Van hand tot hand en van hart tot hart trekken wij deze Cirkel.
Laat ons even stilstaan bij wie we zijn en waarom we hier zijn.

Verwelkoming van de Wachters van de kwartieren

Bruidsmeisje:
Ik ben de stem van het element Lucht, de adem van het leven.
Ik ben je eerste en je laatste geschenk, je stap in het leven en je stap uit het leven.
Ik ben aanwezig in de vlucht van de vogels en in het ritselen van de bladeren.
Ik ben de zachte zomerbries die je huid verfrist, de verscheurende najaarsstormen en de kille winterwind, scherp en genadeloos.
Ik ben de begeleider van de Lente, de trompet die het seizoen van groei aankondigt.
Ik draag de geur van duizenden bloemen met me mee, en de geur van duizenden herinneringen die je anders misschien verloren waande.
Ik breng je inspiratie en de kracht van het denken.
Ik schenk je poëzie en zang, ik geef je de grootste rijkdom van woorden.
Ik ben in je en om je aanwezig, ik ben in deze wereld en de volgende, ik ben de bewaker van de heilige cirkel, ik geef je al wat je hebt.
Schenk mij daarom je respect.

Bruidsmeisje:
Ik ben de stem van het element Vuur.
Ik ben de kracht van het leven, licht in de duisternis, de warmte die door ons stroomt en ons omringt.
Ik ben de lauwerende pracht van het hoogtepunt van de zomer, verwarmend en rijpend, de graanschuur vullend, en afnemend en stervend op het einde van het jaar.
Maar ik hoor je roepen vanuit het duister en ik kom steeds weer terug, het licht van de wereld, het kind van krijgers, herboren om de koude aarde steeds opnieuw tot leven te wekken.
Ik ben de vlam van de hoop, de vuurzee van emotie en levenskracht.
Ik ben de bliksem die vernietigt en creëert.
Ik breng je scheppende passie.
Ik geef je energie, de vormgevende kracht van de smidse, de magie der creatie en transformatie.
Ik wek je gedachten tot leven.
Ik ben in je en om je aanwezig, ik ben in deze wereld en de volgende, ik ben de bewaker van de heilige cirkel, ik geef je al wat je hebt.
Schenk mij daarom je respect.

Anthea:
Ik ben de stem van het element Water.
Ik ben Water.
Ik zuiver en verfris.
Ik stroom door je lichaam.
Ik ben het vloeibare juweel van de eb en vloed van je bestaan.
Ik ben de regen die de gewassen doet zwellen, de witte krachten van de waterval, de beweging in de oceanen, gebonden aan het zilveren bevel van de maan.
Ik ben ijs en sneeuw en gletsjer.
Ik ben het overstroomde moeras, de opgewonden rivier en de traag vloeiende stroom, het levensbloed van het land, het genoegen in het hart van de stad.
Ik ben de donkere poel der wijsheid.
Ik ben de heilige graal, omrings door de sterren.
Ik breng je emotie, geluk en wanhoop, liefde en lach, verdriet en tranen.
Ik ben in je en om je aanwezig, ik ben in deze wereld en de volgende, ik ben de bewaker van de heilige cirkel, ik geef je al wat je hebt.
Schenk mij daarom je respect.
Bruidsmeisje:
Ik ben de stem van het element Aarde.
Ik ben je beenderen en de vaste grond onder je voeten.
Ik ben het laatste dat vergaat wanneer je werk hier is gedaan en het tijd is om te gaan.
Ik ben de vruchtbare aarde die de zaden voedt.
Ik ben de top van de berg en de donkere en geheime grotten ver beneden.
Ik ben hard graniet en scherpe vuursteen, geboren uit verkruimelend kalk.
Ik ben de zandsteen en de edelsteen, de beenderen van onze wereld en de steeds veranderende mantel die zich uitspreidt onder je voeten.
Ik ben het zout der zuiverheid.
Ik ben de steen en het pentakel van elke vaste basis.
Ik breng je gezondheid en ik beloon je werk met rijkdom.
Ik ben in je en om je aanwezig, ik ben in deze wereld en de volgende, ik ben de bewaker van de heilige cirkel, ik geef je al wat je hebt.
Schenk mij daarom je respect.
Samen:
Wij zijn de stemmen van de elementen.
Wij zijn Lucht, Vuur, Water en aarde.

Bruidsmeisje:
Eer de lucht die je inademt en ken de kracht van de woorden die je spreekt.

Bruidsmeisje:
Eer de hitte en het licht en het evenwicht tussen de vlam der creatie en de brand van wilde vernieling.

Anthea:
Eer het pure en gratis levenselixir van het water. Eer het gevoel dat binnenin je komt en gaat en dat stroomt in en uit de harten van vreemden en vrienden.
Bruidsmeisje:
Eer de geschenken van de Natuur. Ik ben overdadig, maar neem enkel wat je nodig hebt en laat de rest achter om te delen met anderen.
Samen:
Wij zijn je leven en jij bent deel van ons.
Wij zijn de draden in het grote tapijt der creatie.
Wij weven en worden geweven.
Wij geven en wij ontvangen.
Wij zoeken naar wijsheid.
Wij groeien en sterven.
Wij zijn slechts een woord, uitgesproken door de Goden.

Aanroepen van de Voorouders, Krachten van het Land en Geest

Bruidsmeisje:
Ik roep u aan, krachten van de ouden, voormoeders en voorvaders, geesten van vroeger, vlees van ons vlees en bloed van ons bloed.

Bruidsmeisje:
Ik roep u aan, krachten van dit land, van deze streek, van planten en dieren, van de aarde waarop wij leven en de grond waarop wij vandaag samen te gast zijn.

Bruidsmeisje:
Ik roep u aan, ontembare krachten van onze geest, open en ontvankelijk, krachtig en eerlijk.

Samen:
Blessed be.
Verwelkoming van de Godin en de God
Anthea:
Omgeven door de vier elementen, in een cirkel van liefde en licht, verwelkom ik de Godin, moeder van oneindige liefde, moeder van ons allemaal.
Zij is de groene aarde onder onze voeten, het levenbrengende water uit de diepten van de oceaan.
Zij is de zilveren maan tussen de sterren en het verlangen in de harten van de mensen.
Zij heeft vele namen en gezichten: Gaia, Brigid, Aphrodite en Morrighan, Isis, Yemaya, Arianrhod en Danu.
Zij is maagd, moeder en wijze vrouw, hoedster van de mysteriën, en samen met haar gemaal brengt zij liefde en vruchtbaarheid.
Grote Moeder, wij heten U welkom.
Wees getuige van de verbintenis tussen Zardoz en Moira en zegen deze verbintenis met hartstocht en zorgzaamheid.
Blessed be.

Bruidsmeisje:
Verenigd met de vier elementen verwelkom ik de god in deze cirkel, symbool van mannelijke kracht en krachtig in het evenwicht met zijn godin.
Hij is de onstuimigheid van een speelse jongen, de rebelse puber, de strijdlust van een man die zijn dierbaren beschermt, de tederheid van een minnaar, de wijsheid van een oude man.
Hij staat bekend onder vele gedaanten en heeft vele gezichten.
We kennen hem als Pan, Herne, Odin, Apollo, Lugh, Pachatata, Cupido.
Gehoornde god, zegen dit huwelijk.
Breng hen evenwicht en versterk hun krachten.
Wees welkom in onze cirkel.
Blessed be.

Kinderen van de Goden

Anthea:
Want de maan kan niet zonder de zon, zonder Yin is er geen Yang.
Wij noemen onze godin Moeder Aarde, de oervrouw in wiens lichaam alle natuurlijke dingen te vinden zijn. Afwisselend maagd en verleidster, schenkster van leven en brenger van de dood. Zij is de oorzaak van alle creatie, want zij wekte het verlangen van de oervader en samen creëerden zij de schepping.
Fjierra:
Laat ons steeds in iedereen kijken naar kenmerken van de goden.

Anthea:
Moira en Zardoz, vereer de goden en leef het leven in hun naam, met liefde, vreugde en vertrouwen. Zo zullen jullie door hen gezegend worden.

Fjierra:
Moira, laat de godin in jou zich tonen aan Zardoz, de man die van je houdt.
Laat haar in je leven en geniet, en doe dit ter ere van haar. Zo zal ook jij een godin voor Zardoz worden. Want zij is in je en om jou aanwezig, krachtig als de Morrighan, veelzijdig als Brighid, liefdevol als de gevleugelde Isis, prachtig als de gouden Aphrodite, schitterend als de zilveren Arianrhod en zorgzaam als Danu. Zo zal elke bruid een Godin zijn in de ogen van hem die van haar houdt. Want het ganse leven is een eredienst aan de godin, en alle eer die wij aan haar brengen heeft gevolgen in ons leven.

Zardoz, laat de god in jou zich tonen aan Moira, de vrouw die van je houdt.
Laat hem in je leven en geniet, en doe dit ter ere van hem. Want zo zal ook jij een god worden voor Moira. Want hij is in je en om je aanwezig, eerlijk, statig en wild als Herne en ongetemd, beschermend en krachtig als Cernunnos. Zo is elke bruidegom een god in de ogen van zij die van hem houdt. Want het leven is ook een eredienst aan hem, en alle eer die wij hem brengen, heeft gevolgen in ons leven.
Anthea:
Grote godin, moeder van onze harten.
Zonnegod, vader van onze ziel.
Voor u staan twee van uw verborgen kinderen.
Wees nu getuige van wat zij elkaar willen verklaren.

Fjierra:
Neem nu elkaars hand vast zodat deze kunnen verbonden worden volgens jullie eigen wensen en verlangens.
De Gelofte
Persoonlijke gelofte van Zardoz. Persoonlijke gelofte van Moira.

Fjierra:
Laat de zon en de maan en de sterren, de goden en godinnen en al onze broeders en zusters hier vandaag aanwezig getuige zijn dat Moira en Zardoz zich hebben verbonden in het aanschijn van de goden. En moge de goden hen zegenen met een lang en vruchtbaar leven vol geluk en liefde.

Allen:
So mote it be.
Fjierra:
Net zoals het gras in de velden en de bomen in de bossen samen buigen door de kracht van de wind, zo dienen jullie beiden te buigen wanneer de wind te hard waait. Maar weet dat zo snel de wind kan opzetten, zo snel hij ook weer kan verdwijnen. Jullie zullen elkaar kracht geven, en elkaars kracht ontvangen, zoals jullie elkaar liefde geven en elkaars liefde ontvangen.
Samen zijn jullie één volmaakt geheel.
Weet dat geen twee mensen exact gelijk kunnen zijn. Geen twee mensen passen perfect op elke manier bij elkaar. Er zullen momenten zijn wanneer het moeilijk is elkaar lief te hebben en kracht te schenken. Maar kijk dan naar elkaar als in een spiegel. Als het beeld dat je ziet droef of boos is, dan is het tijd voor jou om te glimlachen en lief te hebben. Want het is niet het vuur dat vuur doet doven. Als antwoord zal het beeld in de spiegel naar je teruglachen en liefhebben. Zo verander je je boosheid in liefde en je tranen in geluk. Het is geen teken van zwakheid om toe te geven dat je verkeerd was, het is een teken van kracht en wijsheid.
Anthea:
Heb elkaar lief, help en respecteer elkaar, en weet dat jullie één zijn in de ogen van de goden en de natuur.

Handfasting

Fjierra:
Zardoz en Moira,
Jullie zijn als sterren aan de hemel en als rotsen op de aarde.
En wanneer de jaren zullen komen, denk dan terug aan dit moment.
Laat je liefde sterk zijn als een rots en eeuwig schitteren als de sterren.
Laat jullie geest je leiden in dit huwelijk, maar laat je hart steeds vrij spreken.
Laat jullie wil je samenhouden, laat jullie toewijding je onafscheidelijk maken.
Wees vrij om warmte en genegenheid te geven.
Bedrijf de liefde met elkaar en wees sensueel.
Wees elkaar nabij maar niet té nabij.
Heb geen angst en laat je niet afleiden.
Wees geduldig, want er zullen stormen komen.
En als je twijfelt, zoek dan bij de bron van je liefde, maar weet dat alles groeit en verandert.
Dit lint is het teken van de verbondenheid die jullie hier, in aanwezigheid van ons allemaal, kenbaar maken.
Fjierra:
Zardoz, ik heb niet het recht je te binden. Jij alleen kan dit doen. Wens jij je nu te verbinden met Moira?
Zardoz (neemt het lint aan van Fjierra en bindt het om zijn pols):
Ja.

Fjierra:
Moira, ik heb niet het recht je te binden. Jij alleen kan dit doen. Wens jij je nu te verbinden met Zardoz?
Moira (neemt het lint aan van Fjierra en bindt het om haar pols):
Ja.
Bruidsmeisjes en getuigen:
Wat twee was, wordt nu één.
Allen:
So mote it be.
Inzegening van de ringen

Fjierra:
Boven ons is de hemel,
Onder ons is de aarde,
En de Godin en de God zijn bij jullie,
Nu en voor altijd.
Zardoz (schuift de ring aan Moira's hand):
Mijn hart en jouw hart,
Mijn geest en jouw geest,
Mijn lichaam en jouw lichaam,
Sterk als een rots,
Schitterend als de sterren,
Verbonden voor altijd.
So mote it be.
Allen:
So mote it be.
Moira (schuift de ring aan Zardoz' hand):
Mijn hart en jouw hart,
Mijn geest en jouw geest,
Mijn lichaam en jouw lichaam,
Sterk als een rots,
Schitterend als de sterren,
Verbonden voor altijd.
So mote it be.
Allen:
So mote it be.
Voorstelling aan de Wachters van de kwartieren
Bruidsmeisje:
Luister, hoor en zie, Wachters van de Oostelijke poorten en het element Lucht, dat Moira en Zardoz zich met elkaar verbonden hebben. Zegen hen en breng hen vreugde, vrede, vruchtbaarheid, liefde en vertrouwen.
Bruidsmeisje:
Luister, hoor en zie, Wachters van de Zuidelijke poorten en het element Vuur, dat Moira en Zardoz zich met elkaar verbonden hebben. Zegen hen en breng hen vreugde, vrede, vruchtbaarheid, liefde en vertrouwen.

Anthea:
Luister, hoor en zie, Wachters van de Westelijke poorten en het element Water, dat Moira en Zardoz zich met elkaar verbonden hebben. Zegen hen en breng hen vreugde, vrede, vruchtbaarheid, liefde en vertrouwen.
Bruidsmeisje:
Luister, hoor en zie, Wachters van de Noordelijke poorten en het element Aarde, dat Moira en Zardoz zich met elkaar verbonden hebben. Zegen hen en breng hen vreugde, vrede, vruchtbaarheid, liefde en vertrouwen.
Zegening van de wijn
Moira (houdt de kelk met wijn vast):
Er bestaat geen mannelijk zonder vrouwelijk,
Geen wit zonder zwart
Zardoz (houdt een athame boven de kelk met wijn):
Geen zon zonder maan,
En een god heeft behoefte aan een godin.
Moira:
Zoals het licht staat ten opzichte van het duister,
Zo ook het leven tegenover de dood,
Zardoz:
Want alles heeft zijn evenwicht,
En zonder natuurlijke balans is er chaos.

Zardoz steekt de athame in de kelk met wijn.

Moira:
Met dit gebaar verenig ik de twee polen,

Zardoz:
Ze zijn altijd samen en nooit alleen.
Bruidspaar drinkt van de kelk en geeft hem door aan de Fjierra en de bruidsmeisjes.

Zegening van het brood

Bruidsmeisje:
Gij die heerst over de mysterieën van het leven, zegen dit brood zodat het ons gezondheid, overvloed, kracht, vreugde en vrede mag brengen, en ons laat delen in de volmaakte liefde.
Bruidspaar steekt een stukje brood in elkaars mond. Brood wordt doorgegeven aan alle bruidsgasten.
Bedanken van de god en de godin
Bruidsmeisje:
Vader van grenzeloze liefde,
Levenskracht van zon en energie van bos en woud,
Vader en beschermer van al wat leeft op aarde,
Wij danken u voor uw aanwezigheid, voor uw bescherming, voor uw kracht en uw liefde.
Laat uw geest eeuwig een bron van inspiratie zijn voor Moira en Zardoz.
Blessings en vaarwel.

Allen:
Blessings en vaarwel.
Anthea:
Moeder van oneindige liefde,
Drievoudige Vrouwe van heilig land en zuster van de maan,
Godin van sterren en oceaan,
Oervrouwe, moeder van goden en van mensen,
Wij danken u voor uw aanwezigheid, voor uw gaven, voor uw lessen, voor uw zegen, voor uw liefde.
Wij, uw verborgen kinderen, dragen u eeuwig in ons hart.
Blessings en vaarwel.
Allen:
Blessings en vaarwel.
Bedanken van de Wachters van de kwartieren

Bruidsmeisje:
Krachten van het element Aarde, element van het Noorden, van leven en dood, van materie en kracht, de eeuwige steun onder onze voeten, de stille kracht van het gloeiende landschap, de stevige knuffel van een goede vriend, krachtige God en geliefde Godin. Wij danken u voor uw aanwezigheid. Gezegend en vaarwel.

Anthea:
Krachten van het element Water, element van het Westen, van kennis en wijsheid, van initiatie en liefde, de ontspanning in een lang, warm bad, de uitgestrektheid van een oceaan, de beslissende emoties in een menselijk bestaan. Wij danken u voor uw aanwezigheid. Blessings en vaarwel.

Bruidsmeisje:
Krachten van het element Vuur, element van het Zuiden, van groei en energie, van vuur en passie, de geborgenheid van een haardvuur, de stralende energie van de zomerse zon, de passionele vereniging van twee geliefden. Wij danken u voor uw aanwezigheid. Gezegend en vaarwel.

Bruidsmeisje:
Krachten van het element Lucht, element van het Oosten, van geboorte en creatie, van lucht en geest, het vertrouwde parfum van een geliefde, de wervelende dans van de winden, de wijsheid in het hart van onze voorouders. Wij danken u voor uw aanwezigheid. Blessings en vaarwel.

Linten

Getuige:
Alvorens we onze cirkel opnieuw openen, wil ik hen die dit graag willen hierbij uitnodigen om deze handfasting met je persoonlijke wensen kracht bij te zetten. Je kan dit doen door na afloop van de viering een lint te nemen, hier mentaal je wensen in te projecteren, en dit dan vervolgens een het lint te knopen waarmee Moira en Zardoz zich daarnet verbonden hebben.

Openen van de cirkel

Moira:
Van hand tot hand trek ik deze cirkel.

Fjierra:
Van hand tot hand en van hart tot hart open ik deze cirkel.
Laat ons even stilstaan bij wie we zijn en waarom we hier zijn.

De cirkel werd geopend maar niet verbroken.
In vreugde hebben we elkaar ontmoet, in vreugde gaan we ieder weer onze weg en ooit komt de dag waarop we elkaar opnieuw in vrede en vreugde mogen ontmoeten.
Merry meet, merry part en merry meet again.
Blessed be.
Jumping the broomstick

Moira en Zardoz springen samen over de bezem die aan het altaar lag.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam