Hoe tem je een draak (covenbijeenkomst)

Amara Fay houdt van draken. Ook al zijn het mythologische wezens, toch is zij er heilig van overtuigd dat de spirits zulke dieren kunnen gebruiken om zich te manifesteren. Vandaag wil ze ons meenemen op een reis om een draak te ontmoeten die ons wil begeleiden of die gewoon nieuwsgierig is en wil kennismaken. Ze heeft zeer toepasselijk Dragonfire wierook branden :-) En we mogen ook een kaart trekken uit een speciaal dek met drakenorakelkaarten.


Ons woord draak komt van het Griekse woord δράκων (drakōn - spreek uit als drakoon) dat voor elke soort van slang werd gebruikt. Hoeveel poten ze ook hebben, wat voor soort (dieren)koppen, of ze pluimen hebben of niet, ze hebben wel altijd een link met een slang of serpent. Ze hebben schubben of een reptielachtig lijf. Soms spuwen ze vuur. Vallende sterren werden gezien als draken!

Draken komen in alle culturen voor. Je vindt ze in mythologische verhalen wereldwijd. Afhankelijk van de cultuur krijgen ze een andere betekenis. Buiten Europa bieden draken bescherming tegen het kwade of brengen ze geluk. Denk aan de Chinese draken, die een link hadden met de Chinese keizer en de geluk brachten.

Chinese drakendans

In het christelijke Europa kreeg de draak vanaf de middeleeuwen een kwalijke reputatie. Was hij niet verwant aan de slang die Eva op het slechte pad bracht? Hij stond symbool voor de oude heidense wereld en dus voor de duivel. 

Sint-Michael, Sint-Joris, ... het zijn gekende christelijke drakendoders. Hun overwinning tegen een draak staat voor het omverwerpen van wat in de ogen van de kerk afgoderij was. Die symboliek is zelfs niet eens zo ver gezocht: draken sieren letterlijk zowat alles wat de vikingen met zich meebrachten, waaronder hun religie. 

Ook Sint-Margaretha van Antiochië, die met een draak aan haar voeten wordt afgebeeld, versloeg een draak. Er wordt gezegd dat ze werd opgeslokt maar er toch levend vanaf kwam omdat de draak haar uitspuwde. Amara Fay vertelt dat Sint-Margriet de hoedster werd van de draken omdat ze hun respect verdiende met haar dapperheid. Of dat waar is is zeer twijfelachtig, maar is alleszins fijner om te horen dan nog maar eens een prachtig dier dat wordt gedood, fabeldier of niet.


Omdat het opnemen tegen een draak dus zo’n beetje staat als de ultieme daad van dapperheid komt hij voor op tig wapenschilden en vaandels. Dat gaf status. En er werden ook kastelen en burchten naar draken vernoemd, uiteraard verwijzend naar de quasi onverslaanbaarheid van een afschrikwekkende draak. Denk maar aan het kasteel Drakensteyn van de Nederlandse koningin Beatrix.

 

DRAKEN IN DE MYTHOLOGIE EN FOLKLORE 

Draken komen voor in de mythologie en volksverhalen van alle culturen ter wereld. Het zijn verhalen die tot de verbeelding spreken en die nog altijd worden doorverteld:

  • Y Ddraig Goch, de Rode Draak van Wales. 
  • Kur is in de Akkadische mythologie de slang en wordt voorgesteld als een monsterlijke draak met geschubd lichaam en grote vleugels. 
  • Nidhogg, de Midgaardslang in de Noordse mythologie, is een enorme slang die eeuwig en altijd aan de wortels van de levensboom Yggdrasil knaagt. Hij is zo enorm groot dat hij in een cirkel om Midgard, de wereld, ligt. Zijn kop reikt tot aan de punt van zijn staart en als hij daarin bijt, zaols de ouroboros, dan schudt hij van woede en dat veroorzaakt aardbevingen veroorzaakt.
  • Tiamat, de oermoedergodin uit de Babylonische mythologie, wordt meestal afgebeeld als draak.
  • Apepi (Apophis in het Grieks) is in de Egyptische mythologie een enorme slang die elke dag opnieuw probeerde om de zonnegod Aton op te slokken als die 's nachts door de onderwereld reisde. Gelukkig versloeg Ra hem elke dag opnieuw. 
  • In Griekse mythes worden drakontes voorgesteld als slimme, magische wezens die uit de aarde kwamen. Ze werden geassocieerd met de aarde, de onderwereld en de goden daarvan, zoals Hekate en de Erinyes (de Furiën). 
  • Azhi Dahaka (Grote Slang in het oud-Iraans) is een een driekoppige draak in de mythologie van Perzië, die controle zou hebben over stormen, overstromingen en andere (natuur)rampen.
  • Ook de regenboogslang, al dan niet gevederd, komt in meerdere culturen voor, o.a. in Afrika, Australië en Zuid-Amerika. De West-Afrikaanse regenboogslang Aido-Hwedo eet net als de Ourobouros ook zijn eigen staart.
  • De aitvaras is een fabeldier dat voor het eerst opduikt in 1547. Het is volgens de inwoners van Letland en Litouwen een zwarte kat of een haan met vier drakenpoten en een vurige staart.
  • Echidna (in het oude Grieks Ἔχιδνα  / Ékhidna ), heeft het hoofd, het bovenlijf en de armen van een mooie vrouw, maar haar onderkant is een enorme slang, bedekt met schubben van veranderende kleuren. Ze is de moeder van vele monsters en draken. Toen we een paar jaar geleden met een heleboel van onze heksen op verlof waren in Italië zagen we haar iconische beeltenis in het prachtige Parco dei Mostri - het park der monsters - in Bomarzo.
  • De peluda (ook wel velue genoemd) is een Franse waterdraak met slangenstaart, een lijf als van een stekelvarken en schildpadpoten.
  • De tarasques hebben zes poten als van een beer, de kop van een leeuw en een geschubd lijf met een lange, spitse staart. Hun leerachtige rugschubben zijn bedekt met stekels. Ze leven in het Rhônedal in Frankrijk.
  • Smok Wawelski, beter bekend als De Waweldraak, is de bekendste draak uit Poolse volksverhalen.
  • Mokele Membembe, een Afrikaanse waterdraak die half olifant, half draak is, roodbruin, bedekt is met gepantserde schubben. Hij zou ongeveer 10 meter lang zijn en een zeer lange stevige nek hebben. Als je zijn beschijving leest, denk je meteen aan het Monster van Loch Ness (en Nessie hoort hier eigenlijk ook thuis in het lijstje).
  • De Wyvern, een draak die lijkt op de normale Europese draak, maar dan met maar twee poten, zoals een vogel. Die poten worden dan ook vaak als vogelpoten afgebeeld. Het beest kan vuur spuwen en heeft een gevorkte staart of een slangenstaart. 

En er zijn er natuurlijk nog veel meer!

Echidna (Parco dei Mostri, Bomarzo)

En ook in de verhalen van deze tijd spelen draken een grote rol. Denk maar aan Tolkien die met zijn Lord of the Rings epos bijna een nieuwe mythologie schreef. In zijn boek The Hobbit lezen we over de grote rode draak Smaug, de allerlaatste draak van Middelaarde, die op een gigantische schat zit (en al tien jaar op onze vensterbank staat, het arme beest). Of de draken van Daenerys Targaryen in Game of Thrones.


ONTMOET EENS EEN DRAAK

Ik sta boven aan de boom. Achter mij ligt het weiland met het pad naar de toren waarlangs ik hier meestal terechtkom. Links zie ik de bergen waarin ergens het hoogplateau ligt waar Brigandhu haar kampement heeft. Ik kijk naar beneden, naar het ronde gebouwtje waar ik ooit samen zat met allemaal madammen. Het ligt aan een aarden pad dat zich doorheen een zomers landschap slingert. Het gras en het graan staat hoog. Ben ik beïnvloed door al die beelden van wuivend Oekraïens graan? Ik probeer de zomer weg te visualiseren en enkel vers gezaaid of net uitgekomen plantjes te zien maar dat lukt niet. Het wuivende hoge gras komt altijd terug. Ik hoor de wind er doorheen ruisen.Het pad verbreedt zich tot een soort van zanderige kom met langs één kant een grote steen. Daar ga ik op zitten. Dit is een driesprong, zie ik.


We moeten van Amara Fay de draak luidop uitnodigen: “Ik nodig je uit, draak.”

Als ik dat doe en opkijk staat Brigandhu op de zandplek, met de draak. Ze heeft haar hand op zijn hals. Allebei staan ze daar, beste maatjes, helemaal relax. Het dier is knalrood, met schakeringen tot donkerrood. Hij is ongeveer drie meter hoog, niet zo groot, en staat op twee poten met gevaarlijk scherp uitziende nagels. Hij heeft twee korte armpjes, als een T-rex, en kleine vleugels op zijn rug gevouwen. Eigenlijk ziet hij er uit als een klassieke draak maar dan met een andere kop. Hij heeft een lange nek met een hoofd als van een slang. Ik moet denken aan de draak van Elliott want de draak ziet er uit als een kruising tussen een diplodocus, een slang, een T-rex en Smaug. 

De draak komt naar voor en duwt zijn slangenkop tegen mij aan. Hij duwt met zijn kop, net zoals onze poes Lio doet als ze aaitjes wil. Hij snuift luid, bijna als een paard. Hij heeft ook de zachte neusvleugels van een paard. 

Brigandhu bllijft staan waar ze in het begin stond, relax, terwijl de draak me besnuffelt. Hij draait zijn kop naar haar toe nadat hij een laatste keer diep gesnoven heeft en wordt vreemd stil, alsof hij op iets wacht. Ze knikt heel subtiel. 

Ik open mijn handen: er ligt een ei in. Ik heb het gevoel dat de draak dat heel vermakelijk vindt. Verbaasd kijk ik naar het ei en als ik weer opkijk zijn Brigandhu en de draak verdwenen.

Ik had verwacht dat ze op de rug van de draak zou springen, maar weet eigenlijk wel beter. Dat zou ze nooit doen. Dat zou een beetje denigrerend zijn voor de draak. Hij staat immers niet onder haar. Ze zijn gelijken. 


WELKE DRAAK IS JOUW HELPER? 

Beantwoord onderstaande vragen. 

1 = niet / 2 = soms / 3 = geregeld / 4 = vaak


Ik vraag me af wat mijn plek is in het leven. / GROEN

1 2 3 4

Lastige emoties negeer ik liever dan dat ik ze doorvoel. / BLAUW

1 2 3 4

Ik ben echt een hoofd op pootjes, ik leef meer vanuit mijn hoofd dan vanuit mijn lijf. / GROEN

1 2 3 4

Ik zou krachtiger willen optreden, meer willen durven. / ORANJE

1 2 3 4

Ik heb wel ideeën, maar durf ze niet goed naar buiten te brengen. / GEEL

1 2 3 4

Ik vind het lastig om in bijzijn van anderen mezelf te blijven. / GROEN

1 2 3 4

Had ik maar meer bruisende levensenergie. / ORANJE

1 2 3 4

Ik heb behoefte aan grote schoonmaak, zowel in mijn leven als in mijn lichaam, en loslaten wat niet meer hoeft. / BLAUW

1 2 3 4

Ik weet wel ongeveer wat ik wil doen, maar ben op zoek naar een concrete vorm om het uit te voeren. / GROEN

1 2 3 4

Ik vind het lastig om eerlijk te zeggen hoe ik over dingen denk. / GEEL

1 2 3 4

Ik ervaar een serieuze blokkade, waar ik nu vanaf wil. / ORANJE

1 2 3 4

Ik heb nood aan een nieuwe frisse creatieve kijk op (iets in) mijn leven. / GEEL

1 2 3 4

Ik zit hopeloos vast in een bepaalde gemoedstoestand, situatie of relatie. / BLAUW

1 2 3 4

Ik ben mijn passie voor mijn leven, of een bepaald deel ervan, kwijt. / ORANJE

1 2 3 4

Mijn aandacht is “all over the place”, ik kan moeilijk tot rust komen. / GROEN

1 2 3 4

Ik heb zo’n nood aan flow in mijn leven. / BLAUW

1 2 3 4

Ik zou mezelf meer willen laten zien en horen, hoe spannend ik dat ook vind. / GEEL

1 2 3 4

Mijn lichaam voelt stijf en stram, misschien doordat ik mijn gevoel “vast zet”. / BLAUW

1 2 3 4

Ik kan gek worden van mijn eigen belemmerende gedachten. / GEEL

1 2 3 4

Ik wil een oude fase nu echt afsluiten, zodat ik opnieuw kan beginnen. / ORANJE

1        2        3        4


Tel nu per kleur de punten bij elkaar op en kijk welke kleur draak je hoogste score heeft. Het hoeft niet één draak te zijn, je kan op meer dan één draak een hoge score hebben.

Niet = 0 punten / Soms = 1 punt / Geregeld = 2 punten / Vaak = 3 punten


Mijn scores: Groen = 5 /Geel = 4 / Blauw = 7 / Oranje = 6.

Ik heb dus duidelijk nood aan een waterdraak. Tijd om iets (opnieuw) in gang te zetten ...


Aardedraken (groen)

Draken van het aarde type helpen je om te gronden, het contact met je lichaam en de aarde te herstellen. Als je veel in je hoofd zit, onrustig bent of met je aandacht veel meer bij anderen bent dan bij jezelf, haalt de aardedraak je terug naar het hier en nu, in je eigen lichaam. Ook als je moeite hebt om je plek te vinden in het leven, of als je even ‘de weg kwijt bent’, kan je steun van een aardedraak vragen. Het element aarde gaat over dat wat concreet en tastbaar is. De aardedraak is dus ook je draak als je voor een idee een concrete vorm wil vinden. Pas als je werkelijk met je energie en aandacht hier bent, op aarde, kan je vorm geven aan je levensdoel. Deze draak helpt je je thuis te voelen en kan je een diep gevoel van rust en stabiliteit geven.


Luchtdraken (geel)

Het element lucht gaat over communiceren, je uitspreken. Voor jezelf gaan staan en je boodschap verspreiden. Als je daar moeite mee hebt, is de luchtdraak een goede helper. Deze draak helpt je jezelf zichtbaar te maken. Luchtdraken helpen ook om zorgen en belemmerende overtuigingen ‘weg te blazen’ zodat je vrij kunt denken en open staat voor creatieve nieuwe inzichten. Ze geven een frisse wind door je hoofd. Wanneer je hoog in de lucht vliegt en naar de aarde kijkt, verdwijnen de onbeduidende dingen. Het werkelijke belang blijft over. Daar kan je op focussen. Ook helpt een luchtdraak je ervaren dat er veel meer mogelijk is dan je denkt.


Waterdraken (blauw)

Het element water stroomt, het staat voor beweging. Waterdraken helpen dus om beweging op gang te helpen, ze geven doorstroming aan wat vast zat. Zo helpen ze ook bij het geboorte geven aan nieuwe projecten. Water werkt reinigend en verkwikkend. Met een waterdraak kan je diep onder het water duiken - je onbewuste in - om te zien wat je onbewust had vastgezet. Het is de draak van emotionele heling. Pas wanneer je volledig in je emoties duikt en ze er laat zijn, ervaar je wat van jou is en wat niet. Wat niet van jou is, kan je loslaten. Via het doorvoelen van emoties kan je stap voor stap de dingen die nog onbewust zijn bewust maken. De waterdraak helpt je om met de stroming mee te gaan en ter vertrouwen op de weg.


Vuurdraken (oranje)

Het element vuur gaat over passie. Als je passie voeding nodig heeft, zoek dan een vuurdraak - of hij zoekt jou. Als je je futloos voelt, als je sprankeling, power of moed mist, dan is dit je draak. Vuur is een transformerende kracht. Vuurdraken helpen om zware, vastzittende energie te ‘verbranden’ en om te zetten in energie waar je verder mee kunt. Deze draken ondersteunen het proces van het oude afsluiten en als een feniks uit de as herrijzen, vol nieuwe kracht. Ze helpen je innerlijke vuur brandend te houden. Ook ondersteunen ze healers en lichtwerkers bij hun werk.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam