Beltain (open jaarfeest)
Beltain is één van de vier Keltische feesten die het begin van de seizoenen markeren. Met Beltain – de tegenhanger van Samhain – wordt op 1 mei het begin van de zomer gevierd. Dat klinkt een beetje raar omdat we dan nog midden in de lente zitten, maar dat komt omdat men denkt dat onze voorouders in nog vroegere dagen maar twee keerpunten kenden: de winter en de zomer. Met Beltain is de aarde op haar hoogtepunt wat vruchtbaarheid betreft: de bloesems spatten van de bomen, de bloemen komen tevoorschijn, de bladeren kunnen niet groener zijn dan nu...
Beltain staat dikwijls in het teken van de gehoornde god, de heer van het woud, die uit zijn bos komt om de Meikoningin op te eisen als zijn bruid. Maar eigenlijk is het verhaal dikwijls omgekeerd en ligt de focus niet op de mannelijke maar op de vrouwelijke spirit van het land. In het pre-keltische tijdperk werd de aarde beschouwd als een levend wezen dat zijn – of liever: haar – geschenken rijkelijk schonk aan hen die haar eerden en respecteerden. Toen de Kelten kwamen, namen ze een stuk van die oudere mythologie mee in hun eigen mythen, waar delen later ook weer van werden meegenomen in katholieke tradities en feesten. In de Ierse mythologie bijvoorbeeld zien we een verband tussen de wereldse leider van het land en de vrouwelijke spirit van het land, de godin zo je wil, of het land zelf, om de vruchtbaarheid van het land te verzekeren. De godin die stond voor het land zelf werd de soevereiniteitsgodin van het land genoemd. Tussen beiden werd een heilig huwelijk gesloten. Dat huwelijk mocht je letterlijk nemen, al gebeurde dat met een vrouw die de godin vertegenwoordigde, zoals een priesteres. In de Mabinogion uit Wales is Guinevere als personificatie van de soevereiniteitsgodin Brittannia bijvoorbeeld getrouwde met Koning Arthur. De welvaart van het koninkrijk hing dus af van het huwelijk dat werd geconsumeerd tussen de koning en de soevereiniteit van het land. Die idee van een heilig huwelijk met het land vind je overigens wel bij meer oeroude culturen zoals bijvoorbeeld de Soemeriers en in Scandinavië (zij het dan als een heilig huwelijk tussen de hemelgod en de aardegodin).
De koning die met de godin trouwde was overigens niet alm achtig: hij moest perfect gezond zijn, zonder gebreken. Er zijn verhalen zat van Ierse koningen die de troon moesten afstaan aan hun zoon omdat ze een oog of een ledemaat kwijt waren in de strijd en dus niet meer voldeden... Daar komen we opnieuw bij de oude oorsprong van het gebruik: het is de godin die haar gemaal kiest en niet omgekeerd. En die gemaal moet voldoen aan haar eisen. Alleen het beste is genoeg.
Beltain is de tegenhanger van Samhain. Op beide jaarfeesten zijn de sluiers tussen de werelden dunner en kunnen de spirits gemakkelijker naar onze wereld komen. Waar het met Samhain gaat om de spirits van onze voorouders, gaan de Beltainverhalen over fairies, spirits uit de Anderwereld. Het is met Beltain dat de Wilde Jacht plaats vindt, waarbij de spirits jagen op stervelingen en overal kattekwaad uithalen. Daar zijn veel verhalen over, die bijna allemaal gaan over elfen, fair folk. En wat zijn de elfen anders dan spirits va het land, van de souvereiniteitsgodin, die die avond naar ons toe komt om opnieuw een verbond met ons te sluiten. Wie geen last wilde met de elfen, bleef die nacht gewoon binnen en legde graanhalmen voor alle vensters en deuren om de slechte spirits buiten te houden. Verelna vertelde me overigens over een oude traditie in de kempen waarbij jonge mannen in de nacht van 30 april een rooftocht hielden en overal op de erven spullen die niet waren veiliggesteld kwamen ‘lenen’. Sommige boeren waren hierop beducht en bleven op wacht, met jachtgeweer en al. De geroofde spullen konden de dag nadien netjes worden opgehaald op het marktplein.
Er zijn ook oude verhalen die het hebben over rituelen waarbij jonge mannen zich vrijwillig lieten opjagen en als ze de nacht overleefden het bed mochten delen met een vrouw die symbool stond voor de soevereiniteit van het land. Denk aan de scène uit de film Mists of Avalon waarin de jonge Arthur naar de ruimte wordt gebracht waar de zenuwachtige Morgaine klaar ligt te wachten ... Pas nadat ze hun kracht en intelligentie hadden moeten bewijzen, waren ze waardig om in het huwelijk te treden met de godin van het land.
Beltain ritueel
Nodig voor dit ritueel:
Klaar zetten van het altaar
Vanavond vieren we Beltain. In vroeger dagen werden met Beltain grote vuren aangestoken bij zonsondergang die pas opnieuw werden gedoofd bij zonsondergang de volgende dag. Bij de Kelten begon een dag immers bij zonsondergang.De vuren werden aangestoken ter ere van de Keltische lichtgod Bel om geluk, zegeningen en bescherming te brengen tijdens het komende oogstjaar. De vuren werden als heilig beschouwd en hadden een helende en zuiverende werking. Niet alleen de mensen, ook de veestapel die de afgelopen winter niet was opgegeten [Symbol] werd tussen de vuren geleid om gezegend te worden.
Beltain is de tegenhanger van Samhain. In de herfst, met Samhain, gaat alles dood terwijl in de lente, met Beltain, alles barst van het leven. Beltain gaat over vruchtbaarheid en seks en passie. Met Beltain werden traditioneel huwelijken afgesloten, voor een dag, voor een jaar en een dag of voor altijd. Met Beltain wordt ook het huwelijk gevierd van de aardegodin met de wereldlijke heerser, het verbond tussen de aarde en de mensen die voor één jaar opnieuw mogen genieten van alles wat ze ons te schenken heeft. Dat gaan wij vandaag ook vieren.
De cirkel wordt afgebakend met de bamboestokken die in de vier windrichtingen in de grond worden gbestoken. Boven aan elke bamboestok wordt een rieten cirkel met rode en witte linten bevestigd. De twee gele fakkels worden in de grond gestoken in het midden van de cirkel. Eén fakkel staat eerder in het westen, één in het oosten. De fakkels zijn nog niet aangestoken.
De wierookstaven worden in de grond geplant in het midden van de cirkel, één bij elke fakkel. Ze worden nog niet aangestoken. In het noorden staat de groene fakkel, net buiten de cirkel. Deze fakkel wordt vlak voor het ritueel begint al aangestoken.
Zuivering en wijding
Alle deelnemers staan klaar aan de rand van de cirkel. Bryd zuivert zichzelf met behulp van de smudge en de smudgewing. Daarna geeft ze de smudge door aan de volgende priesteres.
Als alle priesteressen in de cirkel staan, concentreert iedereen zich op het openen van de chakra’s en het binnenstromen van energie via de wortel- en kruinchakra tot beide energieën zich volledig hebben gemengd in hart- of znnevlechtchakra.
Allen:
Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo worden wij nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons.
Hemelvader, laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar voor dit ritueel.
Open onze geest voor uw dimensies.
Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat ons hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd.
Schenk onze handen de gave van het magisch werk.
Laat onze voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.
Blessed Be.
Maken van een heilige plek – trekken van de cirkel
Visualiseer een doorschijnende cocon van bescherming rondom de cirkel.
Bryd rinkelt drie maal met een belletje:
Wij zijn hier samen gekomen op deze plek en op dit tijdstip om samen dit heilige feest van Beltain te vieren, in het gezelschap van de godin van het land en het vuur van de zon.
Luister daarom naar de stem van je hart en van je ziel en laat liefde je openen voor wat je zoekt en hoopt te vinden.
Geef je over aan de kracht die binnenin je leeft en laat die energie doorheen je stromen.
Voel hoe je unieke kracht als mens onder de mensen jou en iedereen in deze cirkel nu verbindt.
Bryd (neemt de hand van de priesteres links van haar, duimen naar links):
Van hand tot hand trek ik deze cirkel.
(vervolgens gaat de priesteres links verder tot de cirkel helemaal rond is)
Bryd:
Van hand tot hand, van hart tot hart, trekken wij hier vandaag onze cirkel, over de grenzen van ruimte en tijd en verbonden door onze innerlijke kracht, in de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder.
Blessed Be.
Verwelkoming van de spirits
Aurin steekt één van de wierookstaven aan:
Wees welkom, machtige geesten van het land, spirits van Aarde, Lucht, Vuur en Water,
de stuwende kracht van het ijs, van de nacht en van de Winter, van de winden, van de dageraad en van de Lente, van de Zon, van de middag en van de Zomer, van de Zee, van de avond en van de Herfst. Geesten van deze plek, gij waart hier lang voor ons en wij nodigen u graag uit om mee Beltain te komen vieren. Aanvaard onze gastvrijheid en dit offer van wierook dat wij u met liefde schenken.
Allen:
Geesten van het land, heil en welkom!
Verelna steekt de tweede wierookstaaf aan:
Wees welkom, voorouders van ons bloed en voorouders van onze geest, wiens kinderen wij zijn en op wiens funderingen wij verder bouwen, wij leven dankzij u. Gij hebt ons geleerd om deze dag te zien als de belofte van voorspoed en het nieuwe leven dat daarmee gepaard gaat. Wij nodigen u graag uit om mee Beltain te komen vieren. Aanvaard onze gastvrijheid en dit offer van wierook dat wij u met liefde schenken.
Allen:
Voorouders, heil en welkom!
Verwelkoming van de godin
Er wordt zachtjes gedrumd op de achtergrond.
Maak het jezelf comfortabel, adem diep en vind een balanspunt, een balans tussen lichaam, geest en ziel, zodat je jezelf met trots en schoonheid aan de wereld toont. Adem diep in en uit.
Houd beide handen op je hart (drie hartslagen), je wijsvinger en middelvinger van je dominante hand op je lippen (drie hartslagen), en dan op je voorhoofd (drie hartslagen).
Houd nu je duimen in beide handen (als vuisten) en hef beide armen naar de hemel.
Open beide handen; je linkerhand met de handpalm naar boven, laat je rechterhand met de handpalm naar beneden zakken, en roep de Godin aan.
Bryd:
Grote Godin, Vrouwe van dit Land, Moeder, onder welke naam dan ook, wij verwelkomen u op deze heilige plek en wij vragen u om warmte en vruchtbaarheid met u mee te brengen als gij binnenkomt.
Bryd loopt naar het noorden van de cirkel en opent die. Ze stapt uit de cirkel, de groene fakkel en stapt daarmee de cirkel weer binnen, die ze vervolgens weer sluit. Deze traditie is oeroud en symboliseert het binnenlaten van de kracht van het licht.
Magisch werk – De Wilde Jacht (Grote Rite)
Er wordt zachtjes gedrumd op de achtergrond.
Aurin:
Het is tijd voor Beltain! De aarde is vruchtbaar en lang geleden was dit de dag waarop onze voorouders hun velden begonnen in te zaaien. Die velden die nog niet zo lang geleden koud en kaal lagen, zijn nu vol verwachting. De aarde die de hele winter door geslapen heeft, is wakker en verlangt naar zaad! De aarde is wakker en klaar. Dit is het seizoen van de liefde en de passie. Dit is het seizoen van het vuur!
Bryd neemt de groene fakkel mee naar het oosten en steekt de gele fakkel daar aan. Daarna gaat ze naar het westen en steekt daar de gele fakkel aan.
Verelna:
Vandaag is het weer tijd om ons eeuwige verbond met de Vrouwe van het land, de godin van onze harten, te vernieuwen. Zij is de Meikoningin, Aphrodite , Venus, Cerridwen. Ze is de godin van de velden en de bloemen en de planten. Ze is Moeder Aarde zelf! Vandaag zal zij haar gemaal uitkiezen. Hij is de uitverkorene, die zichzelf zal verliezen in haar grootsheid tot welzijn van ons allemaal.
Mannen, breng vruchtbaarheid naar dit land!
Laat de jacht beginnen!
Aurin blaast op de jachthoorn. Alle vrouwen zetten hun vossenmaskertje op en gaan op jacht. De mannen lopen het bos in. Op voorhand wordt afgesproken tot waar het terrein gaat waarop gejaagd zal worden.Ook wie de rollen zal spelen van de godin en haar geliefde wordt op voorhand bepaald. Dat zijn best een vrouw en een man die ook in het echte leven een koppel zijn. De vrouwen en de mannen worden voor het ritueel apart gebriefd over wat er gaat gebeuren, zodat het voor de mannen spannend blijft (dat is de “thrill” van de jacht natuurlijk [Symbol]). Het is de bedoeling dat de vrouwen alle mannen vangen, behalve de man die de rol speelt van de geliefde. Hij wordt pas als allerlaatste gevangen. De jacht gaat door tot alle mannen gevangen zijn. Niet vergeten dat het plezant moet blijven: er mag gelachen worden!
De vrouw die de rol van de godin speelt, gaat niet mee op jacht.Zij staat in het noorden van de cirkel en wacht op haar gemaal. Mensen die niet mee willen jagen, drummen. Elke keer als er een man wordt gevangen, zet die zich neer in de cirkel. De mensen die in de cirkel zitten, kunnen mee beginnen drummen of chanten.
Uiteindelijk brengen de vrouwen de uitverkorene die ze gevangen hebben naar de cirkel. Ze brengen hem langs de zuidkant de cirkel binnen, naar de godin.Op het moment dat de man de cirkel binnenstapt, stoppen de drums abrupt.
V erelna bindt hun polsen samen met een rood lint:
Vuur en passie, liefde en leven, samengebracht als één.
Vrouw die de godin speelt (Bryd):
Ik ben de aarde, de baarmoeder van de hele schepping.
In mij groeit het nieuwe leven, elk jaar opnieuw.
Water is mijn bloed, lucht mijn adem en vuur is mijn geest.
Ik eer u en ons verbond en nieuw leven zal ik creëren met u.
Uitverkoren man knielt voor de godin (Bartholomeus):
Ik ben de bronstige hertenbok, het zaad, de energie van het leven.
Ik ben de machtige eik die in het woud groeit.
Ik eer u en ons verbond en nieuw leven zal ik creëren met u.
De godin trekt hem omhoog, zet hem zijn kroon op en geeft hem een gepassioneerde kus. Die mag best nogal fysiek zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. De seks mag er bij wijze van spreken afspatten. :-) Die kus is de symbolische vereniging van de mannelijke en de vrouwelijke geest, de grote rite.
Als beiden elkaar weer loslaten zegt Verelna:
De aarde is opnieuw vol verwachting van nieuw leven! We zullen dit jaar worden gezegend met overvloed!
Iedereen joelt en klapt in de handen. De drummers beginnen weer te drummen. De godin en haar partner nemen de rest van de cirkel op sleeptouw voor een cirkeldans tussen en rond de vuren.
Verelna:
Vandaag is een speciale dag vol liefde. Als er nog koppels zijn die hun verbintenis willen laten zegenen, dan is dit het perfecte moment.
Mensen die dit willen doen mogen in het midden van de cirkel komen staan, bij de Godin en haar gemaal. Zij mogen eveneens een rood lint rond hun polsen binden.
Bryd:
Gezegend is deze verbintenis met de gaven van het oosten: een nieuw begin elke dag opnieuw met het opkomen van de zon, de boodschappen van je hart, je geest, je lichaam en je ziel.
Gezegend is deze verbintenis met de gaven van het zuiden: het warme licht van je hart, de hitte van de passie en de warmte van een liefdevolle thuis.
Gezegend is deze verbintenis met de gaven van het westen: de opwinding en spanning van een razende rivier, het zachte en tedere schoonwassen van een regenstorm en een engagement even diep als de oceaan.
Gezegend is deze verbintenis met de gaven van het noorden: een stevige basis om je leven op te bouwen, overvloed en groei binnen je huis en de stabiliteit die je vindt als je in elkaars armen staat op het einde van de dag.
Gezegend is deze verbintenis met de gaven van alle richtingen van het land.
Zo zal het zijn.
Blessed be.
Allen:
Blessed be!
Daarna woren een kelk wijn en een schaal met stukjes brood gezegend.
Bryd:
Vrouwe, Gij die heerst over de mysteriën van het leven, zegen dit brood en deze wijn zodat ze ons vruchtbaarheid, overvloed, kracht, gezondheid, vreugde, liefde en vrede mogen brengen.
De schaal met brood en de kelk worden daarna de cirkel rond gegeven en iedereen eet er een stukje van.
Bedanken van de godin
Bryd:
Grote godin, Vrouwe van het Land, wij danken u voor uw aanwezigheid hier in ons midden en voor uw zegen. Moge er vrede en waarheid zijn tussen ons, nu en voor altijd. Dank u en tot ziens.
Allen:
Dank u en tot ziens.
Plaats dan beide handen op je hart (drie hartslagen), je wijsvinger en middelvinger van je dominante hand op je lippen (drie hartslagen), en dan op je voorhoofd (drie hartslagen).
Open je handpalmen en strek je armen richting de hemel, en dan naar beneden en raak de Aarde aan.
Bryd rinkelt met de belletjes.
Bedanken van de spirits
Verelna:
Dank u, krachten van onze voorouders, van hen die voor mij zijn gekomen en van hen die na mij zullen komen. Dank u en tot ziens.
Allen:
Dank u en tot ziens.
Aurin:
Dank u, krachten en spirits van het land en van deze plek waarop wij vandaag samen mochten komen om te vieren. Dank u en tot ziens.
Openen van de Cirkel
Allen:
Van hand tot hand open ik deze cirkel
Bryd:
Van hand tot hand en van hart tot hart openen wij nu onze cirkel.
Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg maar door onze innerlijke kracht zijn we blijvend met elkaar verbonden.
Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, elk van ons zachtjes vasthouden in het holle van haar hand en ons in liefde omhullen.
Blessed be.
Allen:
Blessed be.
Bronnen:
Beltain staat dikwijls in het teken van de gehoornde god, de heer van het woud, die uit zijn bos komt om de Meikoningin op te eisen als zijn bruid. Maar eigenlijk is het verhaal dikwijls omgekeerd en ligt de focus niet op de mannelijke maar op de vrouwelijke spirit van het land. In het pre-keltische tijdperk werd de aarde beschouwd als een levend wezen dat zijn – of liever: haar – geschenken rijkelijk schonk aan hen die haar eerden en respecteerden. Toen de Kelten kwamen, namen ze een stuk van die oudere mythologie mee in hun eigen mythen, waar delen later ook weer van werden meegenomen in katholieke tradities en feesten. In de Ierse mythologie bijvoorbeeld zien we een verband tussen de wereldse leider van het land en de vrouwelijke spirit van het land, de godin zo je wil, of het land zelf, om de vruchtbaarheid van het land te verzekeren. De godin die stond voor het land zelf werd de soevereiniteitsgodin van het land genoemd. Tussen beiden werd een heilig huwelijk gesloten. Dat huwelijk mocht je letterlijk nemen, al gebeurde dat met een vrouw die de godin vertegenwoordigde, zoals een priesteres. In de Mabinogion uit Wales is Guinevere als personificatie van de soevereiniteitsgodin Brittannia bijvoorbeeld getrouwde met Koning Arthur. De welvaart van het koninkrijk hing dus af van het huwelijk dat werd geconsumeerd tussen de koning en de soevereiniteit van het land. Die idee van een heilig huwelijk met het land vind je overigens wel bij meer oeroude culturen zoals bijvoorbeeld de Soemeriers en in Scandinavië (zij het dan als een heilig huwelijk tussen de hemelgod en de aardegodin).
De koning die met de godin trouwde was overigens niet alm achtig: hij moest perfect gezond zijn, zonder gebreken. Er zijn verhalen zat van Ierse koningen die de troon moesten afstaan aan hun zoon omdat ze een oog of een ledemaat kwijt waren in de strijd en dus niet meer voldeden... Daar komen we opnieuw bij de oude oorsprong van het gebruik: het is de godin die haar gemaal kiest en niet omgekeerd. En die gemaal moet voldoen aan haar eisen. Alleen het beste is genoeg.
Beltain is de tegenhanger van Samhain. Op beide jaarfeesten zijn de sluiers tussen de werelden dunner en kunnen de spirits gemakkelijker naar onze wereld komen. Waar het met Samhain gaat om de spirits van onze voorouders, gaan de Beltainverhalen over fairies, spirits uit de Anderwereld. Het is met Beltain dat de Wilde Jacht plaats vindt, waarbij de spirits jagen op stervelingen en overal kattekwaad uithalen. Daar zijn veel verhalen over, die bijna allemaal gaan over elfen, fair folk. En wat zijn de elfen anders dan spirits va het land, van de souvereiniteitsgodin, die die avond naar ons toe komt om opnieuw een verbond met ons te sluiten. Wie geen last wilde met de elfen, bleef die nacht gewoon binnen en legde graanhalmen voor alle vensters en deuren om de slechte spirits buiten te houden. Verelna vertelde me overigens over een oude traditie in de kempen waarbij jonge mannen in de nacht van 30 april een rooftocht hielden en overal op de erven spullen die niet waren veiliggesteld kwamen ‘lenen’. Sommige boeren waren hierop beducht en bleven op wacht, met jachtgeweer en al. De geroofde spullen konden de dag nadien netjes worden opgehaald op het marktplein.
Er zijn ook oude verhalen die het hebben over rituelen waarbij jonge mannen zich vrijwillig lieten opjagen en als ze de nacht overleefden het bed mochten delen met een vrouw die symbool stond voor de soevereiniteit van het land. Denk aan de scène uit de film Mists of Avalon waarin de jonge Arthur naar de ruimte wordt gebracht waar de zenuwachtige Morgaine klaar ligt te wachten ... Pas nadat ze hun kracht en intelligentie hadden moeten bewijzen, waren ze waardig om in het huwelijk te treden met de godin van het land.
Beltain ritueel
Nodig voor dit ritueel:
- Een kartonnen vossenmaskertje voor alle vrouwelijke aanwezigen;
- Een kroon voor de Meikoningin (de godin);
- Een kroon voor haar uitverkoren partner;
- Rood lint;
- 2 gele fakkels;
- 2 grote wierookstaven;
- 1 groene fakkel;
- 4 bamboestokken om de cirkel te symboliseren, met daar bovenop bevestigd een rieten bloemschikcirkel met rode en witte linten(als een soort van mini meipaaltjes);
- Vuur om alles aan te steken [Symbol];
- Bijvoetsmudge en smudgewings;
- Drums, ratels, belletjes, ...
- Brood & wijn.
Klaar zetten van het altaar
Vanavond vieren we Beltain. In vroeger dagen werden met Beltain grote vuren aangestoken bij zonsondergang die pas opnieuw werden gedoofd bij zonsondergang de volgende dag. Bij de Kelten begon een dag immers bij zonsondergang.De vuren werden aangestoken ter ere van de Keltische lichtgod Bel om geluk, zegeningen en bescherming te brengen tijdens het komende oogstjaar. De vuren werden als heilig beschouwd en hadden een helende en zuiverende werking. Niet alleen de mensen, ook de veestapel die de afgelopen winter niet was opgegeten [Symbol] werd tussen de vuren geleid om gezegend te worden.
Beltain is de tegenhanger van Samhain. In de herfst, met Samhain, gaat alles dood terwijl in de lente, met Beltain, alles barst van het leven. Beltain gaat over vruchtbaarheid en seks en passie. Met Beltain werden traditioneel huwelijken afgesloten, voor een dag, voor een jaar en een dag of voor altijd. Met Beltain wordt ook het huwelijk gevierd van de aardegodin met de wereldlijke heerser, het verbond tussen de aarde en de mensen die voor één jaar opnieuw mogen genieten van alles wat ze ons te schenken heeft. Dat gaan wij vandaag ook vieren.
De cirkel wordt afgebakend met de bamboestokken die in de vier windrichtingen in de grond worden gbestoken. Boven aan elke bamboestok wordt een rieten cirkel met rode en witte linten bevestigd. De twee gele fakkels worden in de grond gestoken in het midden van de cirkel. Eén fakkel staat eerder in het westen, één in het oosten. De fakkels zijn nog niet aangestoken.
De wierookstaven worden in de grond geplant in het midden van de cirkel, één bij elke fakkel. Ze worden nog niet aangestoken. In het noorden staat de groene fakkel, net buiten de cirkel. Deze fakkel wordt vlak voor het ritueel begint al aangestoken.
Zuivering en wijding
Alle deelnemers staan klaar aan de rand van de cirkel. Bryd zuivert zichzelf met behulp van de smudge en de smudgewing. Daarna geeft ze de smudge door aan de volgende priesteres.
Als alle priesteressen in de cirkel staan, concentreert iedereen zich op het openen van de chakra’s en het binnenstromen van energie via de wortel- en kruinchakra tot beide energieën zich volledig hebben gemengd in hart- of znnevlechtchakra.
Allen:
Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo worden wij nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons.
Hemelvader, laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar voor dit ritueel.
Open onze geest voor uw dimensies.
Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat ons hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd.
Schenk onze handen de gave van het magisch werk.
Laat onze voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.
Blessed Be.
Maken van een heilige plek – trekken van de cirkel
Visualiseer een doorschijnende cocon van bescherming rondom de cirkel.
Bryd rinkelt drie maal met een belletje:
Wij zijn hier samen gekomen op deze plek en op dit tijdstip om samen dit heilige feest van Beltain te vieren, in het gezelschap van de godin van het land en het vuur van de zon.
Luister daarom naar de stem van je hart en van je ziel en laat liefde je openen voor wat je zoekt en hoopt te vinden.
Geef je over aan de kracht die binnenin je leeft en laat die energie doorheen je stromen.
Voel hoe je unieke kracht als mens onder de mensen jou en iedereen in deze cirkel nu verbindt.
Bryd (neemt de hand van de priesteres links van haar, duimen naar links):
Van hand tot hand trek ik deze cirkel.
(vervolgens gaat de priesteres links verder tot de cirkel helemaal rond is)
Bryd:
Van hand tot hand, van hart tot hart, trekken wij hier vandaag onze cirkel, over de grenzen van ruimte en tijd en verbonden door onze innerlijke kracht, in de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder.
Blessed Be.
Verwelkoming van de spirits
Aurin steekt één van de wierookstaven aan:
Wees welkom, machtige geesten van het land, spirits van Aarde, Lucht, Vuur en Water,
de stuwende kracht van het ijs, van de nacht en van de Winter, van de winden, van de dageraad en van de Lente, van de Zon, van de middag en van de Zomer, van de Zee, van de avond en van de Herfst. Geesten van deze plek, gij waart hier lang voor ons en wij nodigen u graag uit om mee Beltain te komen vieren. Aanvaard onze gastvrijheid en dit offer van wierook dat wij u met liefde schenken.
Allen:
Geesten van het land, heil en welkom!
Verelna steekt de tweede wierookstaaf aan:
Wees welkom, voorouders van ons bloed en voorouders van onze geest, wiens kinderen wij zijn en op wiens funderingen wij verder bouwen, wij leven dankzij u. Gij hebt ons geleerd om deze dag te zien als de belofte van voorspoed en het nieuwe leven dat daarmee gepaard gaat. Wij nodigen u graag uit om mee Beltain te komen vieren. Aanvaard onze gastvrijheid en dit offer van wierook dat wij u met liefde schenken.
Allen:
Voorouders, heil en welkom!
Verwelkoming van de godin
Er wordt zachtjes gedrumd op de achtergrond.
Maak het jezelf comfortabel, adem diep en vind een balanspunt, een balans tussen lichaam, geest en ziel, zodat je jezelf met trots en schoonheid aan de wereld toont. Adem diep in en uit.
Houd beide handen op je hart (drie hartslagen), je wijsvinger en middelvinger van je dominante hand op je lippen (drie hartslagen), en dan op je voorhoofd (drie hartslagen).
Houd nu je duimen in beide handen (als vuisten) en hef beide armen naar de hemel.
Open beide handen; je linkerhand met de handpalm naar boven, laat je rechterhand met de handpalm naar beneden zakken, en roep de Godin aan.
Bryd:
Grote Godin, Vrouwe van dit Land, Moeder, onder welke naam dan ook, wij verwelkomen u op deze heilige plek en wij vragen u om warmte en vruchtbaarheid met u mee te brengen als gij binnenkomt.
Bryd loopt naar het noorden van de cirkel en opent die. Ze stapt uit de cirkel, de groene fakkel en stapt daarmee de cirkel weer binnen, die ze vervolgens weer sluit. Deze traditie is oeroud en symboliseert het binnenlaten van de kracht van het licht.
Magisch werk – De Wilde Jacht (Grote Rite)
Er wordt zachtjes gedrumd op de achtergrond.
Aurin:
Het is tijd voor Beltain! De aarde is vruchtbaar en lang geleden was dit de dag waarop onze voorouders hun velden begonnen in te zaaien. Die velden die nog niet zo lang geleden koud en kaal lagen, zijn nu vol verwachting. De aarde die de hele winter door geslapen heeft, is wakker en verlangt naar zaad! De aarde is wakker en klaar. Dit is het seizoen van de liefde en de passie. Dit is het seizoen van het vuur!
Bryd neemt de groene fakkel mee naar het oosten en steekt de gele fakkel daar aan. Daarna gaat ze naar het westen en steekt daar de gele fakkel aan.
Verelna:
Vandaag is het weer tijd om ons eeuwige verbond met de Vrouwe van het land, de godin van onze harten, te vernieuwen. Zij is de Meikoningin, Aphrodite , Venus, Cerridwen. Ze is de godin van de velden en de bloemen en de planten. Ze is Moeder Aarde zelf! Vandaag zal zij haar gemaal uitkiezen. Hij is de uitverkorene, die zichzelf zal verliezen in haar grootsheid tot welzijn van ons allemaal.
Mannen, breng vruchtbaarheid naar dit land!
Laat de jacht beginnen!
Aurin blaast op de jachthoorn. Alle vrouwen zetten hun vossenmaskertje op en gaan op jacht. De mannen lopen het bos in. Op voorhand wordt afgesproken tot waar het terrein gaat waarop gejaagd zal worden.Ook wie de rollen zal spelen van de godin en haar geliefde wordt op voorhand bepaald. Dat zijn best een vrouw en een man die ook in het echte leven een koppel zijn. De vrouwen en de mannen worden voor het ritueel apart gebriefd over wat er gaat gebeuren, zodat het voor de mannen spannend blijft (dat is de “thrill” van de jacht natuurlijk [Symbol]). Het is de bedoeling dat de vrouwen alle mannen vangen, behalve de man die de rol speelt van de geliefde. Hij wordt pas als allerlaatste gevangen. De jacht gaat door tot alle mannen gevangen zijn. Niet vergeten dat het plezant moet blijven: er mag gelachen worden!
De vrouw die de rol van de godin speelt, gaat niet mee op jacht.Zij staat in het noorden van de cirkel en wacht op haar gemaal. Mensen die niet mee willen jagen, drummen. Elke keer als er een man wordt gevangen, zet die zich neer in de cirkel. De mensen die in de cirkel zitten, kunnen mee beginnen drummen of chanten.
Uiteindelijk brengen de vrouwen de uitverkorene die ze gevangen hebben naar de cirkel. Ze brengen hem langs de zuidkant de cirkel binnen, naar de godin.Op het moment dat de man de cirkel binnenstapt, stoppen de drums abrupt.
V erelna bindt hun polsen samen met een rood lint:
Vuur en passie, liefde en leven, samengebracht als één.
Vrouw die de godin speelt (Bryd):
Ik ben de aarde, de baarmoeder van de hele schepping.
In mij groeit het nieuwe leven, elk jaar opnieuw.
Water is mijn bloed, lucht mijn adem en vuur is mijn geest.
Ik eer u en ons verbond en nieuw leven zal ik creëren met u.
Uitverkoren man knielt voor de godin (Bartholomeus):
Ik ben de bronstige hertenbok, het zaad, de energie van het leven.
Ik ben de machtige eik die in het woud groeit.
Ik eer u en ons verbond en nieuw leven zal ik creëren met u.
De godin trekt hem omhoog, zet hem zijn kroon op en geeft hem een gepassioneerde kus. Die mag best nogal fysiek zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. De seks mag er bij wijze van spreken afspatten. :-) Die kus is de symbolische vereniging van de mannelijke en de vrouwelijke geest, de grote rite.
Als beiden elkaar weer loslaten zegt Verelna:
De aarde is opnieuw vol verwachting van nieuw leven! We zullen dit jaar worden gezegend met overvloed!
Iedereen joelt en klapt in de handen. De drummers beginnen weer te drummen. De godin en haar partner nemen de rest van de cirkel op sleeptouw voor een cirkeldans tussen en rond de vuren.
Verelna:
Vandaag is een speciale dag vol liefde. Als er nog koppels zijn die hun verbintenis willen laten zegenen, dan is dit het perfecte moment.
Mensen die dit willen doen mogen in het midden van de cirkel komen staan, bij de Godin en haar gemaal. Zij mogen eveneens een rood lint rond hun polsen binden.
Bryd:
Gezegend is deze verbintenis met de gaven van het oosten: een nieuw begin elke dag opnieuw met het opkomen van de zon, de boodschappen van je hart, je geest, je lichaam en je ziel.
Gezegend is deze verbintenis met de gaven van het zuiden: het warme licht van je hart, de hitte van de passie en de warmte van een liefdevolle thuis.
Gezegend is deze verbintenis met de gaven van het westen: de opwinding en spanning van een razende rivier, het zachte en tedere schoonwassen van een regenstorm en een engagement even diep als de oceaan.
Gezegend is deze verbintenis met de gaven van het noorden: een stevige basis om je leven op te bouwen, overvloed en groei binnen je huis en de stabiliteit die je vindt als je in elkaars armen staat op het einde van de dag.
Gezegend is deze verbintenis met de gaven van alle richtingen van het land.
Zo zal het zijn.
Blessed be.
Allen:
Blessed be!
Daarna woren een kelk wijn en een schaal met stukjes brood gezegend.
Bryd:
Vrouwe, Gij die heerst over de mysteriën van het leven, zegen dit brood en deze wijn zodat ze ons vruchtbaarheid, overvloed, kracht, gezondheid, vreugde, liefde en vrede mogen brengen.
De schaal met brood en de kelk worden daarna de cirkel rond gegeven en iedereen eet er een stukje van.
Bedanken van de godin
Bryd:
Grote godin, Vrouwe van het Land, wij danken u voor uw aanwezigheid hier in ons midden en voor uw zegen. Moge er vrede en waarheid zijn tussen ons, nu en voor altijd. Dank u en tot ziens.
Allen:
Dank u en tot ziens.
Plaats dan beide handen op je hart (drie hartslagen), je wijsvinger en middelvinger van je dominante hand op je lippen (drie hartslagen), en dan op je voorhoofd (drie hartslagen).
Open je handpalmen en strek je armen richting de hemel, en dan naar beneden en raak de Aarde aan.
Bryd rinkelt met de belletjes.
Bedanken van de spirits
Verelna:
Dank u, krachten van onze voorouders, van hen die voor mij zijn gekomen en van hen die na mij zullen komen. Dank u en tot ziens.
Allen:
Dank u en tot ziens.
Aurin:
Dank u, krachten en spirits van het land en van deze plek waarop wij vandaag samen mochten komen om te vieren. Dank u en tot ziens.
Openen van de Cirkel
Allen:
Van hand tot hand open ik deze cirkel
Bryd:
Van hand tot hand en van hart tot hart openen wij nu onze cirkel.
Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg maar door onze innerlijke kracht zijn we blijvend met elkaar verbonden.
Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, elk van ons zachtjes vasthouden in het holle van haar hand en ons in liefde omhullen.
Blessed be.
Allen:
Blessed be.
Bronnen:
- http://paganwiccan.about.com/od/beltanemayday/ht/BeltaneBonfire.htm
- http://www.chicandcheerful.net/2011/03/make-your-own-mulberry-mask-aw-2011.html
Reacties