De magische tuin van Arcadia (Covenbijeenkomst Hagazussa)

In tegenstelling tot veel van mijn collega’s die van de lockdown gebruik heben gemaakt om te tuinieren en nu een supernette getrimde groene grasmat hebbe, heb ik mijn kleine stadstuintje gewoon losgelaten nadat ik begin april ergens het gras eens had afgereden. Het resultaat is een explosie van groen, geel en paars. Midzomer is de periode waarin alles in bloei lijkt te staan. Wat anderen onkruid noemen, vind ik soms van een wondermooie schoonheid. De koolwitjes en de hommels lijken het met me eens te zijn. 


Het is dus de periode bij uitstek om rond kruiden te werken, één van de traditionele “crafts” van de hekserij. Yza is niet alleen een gediplomeerde herboriste die kruiden gebruikt in haar (magische) praktijk, ze heeft ook een spirituele tuin aangelegd in de anderwereld, waar ze regelmatig naartoe gaat als ze inspiratie of hulp nodig heeft. Die kruidentuin wilde ze met ons delen, als een afscheidscadeautje, want ze heeft het de laatste tijd zo druk met het schrijven van haar boek en het uitwerken van haar (spirituele) praktijk dat ze geen tijd meer heeft voor Arcadia. Ze vertrekt dus uit ons Arcadia-dorp, maar ze is natuurlijk maar één telefoontje ver weg als we hulp nodig hebben of beroep willen doen op haar uitgebreide kruidenwijsheid. 

Tijdens deze covenbijeenkomst zouden we naar de magische kruidentuin van Arcadia reizen en vragen welke planten (en hun wijsheid) we op dit moment nodig hebben in ons leven, maar eerst wilde Yza ons nog kort vertellen op welke manier we kruiden kunnen integreren in onze magische praktijk. 

Planten hebben net als alle andere levende wezens een ziel. Ze hebben hun eigen kenmerkende vibratie, net zoals katten of andere wezens een eigen vibratie hebben. Het is die vibratie waar we mee werken in magisch werk. 

Je kan zowel levende als gedroogde kruiden gebruiken. Gedroogde kruiden zijn dan wel “dood” maar je kan ze als het ware opnieuw wakker maken. Gedroogde kruiden zijn niet hetzelfde als verdorde kruiden, ze zijn bij wijze van spreken op hun hoogtepunt in stasis gestoken in plaats van dat ze zijn verwelkt en hun kracht helemaal kwijt zijn geraakt. Je moet die kracht dus wel terug activeren als je gedroogde kruiden gebruikt. Dat is helemaal niet moeilijk. Het volstaat tegen het kruid in kwestie te praten, net zoals je spirits oproept. Je kan die oproep bijvoorbeeld ook verwerken in een spreuk. Het kan even duren, maar je voelt het wel als de plant in kwestie terug wakker is. Een voorbeeld van het gebruik van gedroogde kruiden zijn smudgesticks. Die moet je ook terug activeren alvorens ze te gebruiken.  

Hoe kan je kruiden gebruiken? 
  • Verse kruiden: geplukt of levend in een pot. Denk bijvoorbeeld aan de gewoonte om bepaalde planten voor de vensters te planten, of bij de voordeur, of bij het hek naar de tuin, zoals hulst. Die beschermt je huis tegen inbraken en heus niet alleen door zijn scherpe stekels. Als alternatief kan je ook cactussen aan je vensters zetten. Die staan voor dezelfde kracht die beschermt tegen negatieve energie en slechte dingen wegjaagt. 
  • Gedroogde kruiden (nadat je ze hebt geactiveerd), zoals bijvoorbeeld steranijs, dat extra kracht geeft aan je magisch werk. Je kan steranijs op je altaar leggen of bijvoorbeeld in de vier windrichtingen tijdens een ritueel. Een ander kruid dat een boost geeft is kaneel, dat ervoor zorgt dat je magischw erk sneller resultaat heeft. 
  • Kruidenolie, om bijvoorbeeld je tools te zalven alvorens je ze gebruikt (denk aan kaarsenmagie), of opgelost in alcohol als spray om te zuiveren (bijvoorbeeld tea tree- of lavendelolie). 
  • Wierook, als ondersteuning in een ritueel of om te zuiveren (salie, palo santo, bijvoet, …). Denk ook aan smudgesticks! 
  • Thee: dit zijn de klassieke “potions” uit de hekserij :-). Wel heel goed opletten want hiermee begeef je je op het pad van de medicijnen en dat betekent dat je goed moet uitkijken naar contra-indicaties en nevenwerkingen met andere medicijnen, en ook niet zomaar van gelijk wat een thee trekt wegens pokkegiftig! 
  • Kruidensachets: zakjes met kruiden eventueel gecombineerd met halfedelstenen, kristallen, sigils, enz. … die je kan gebruiken als droomkussentjes of als amuletten. 
  • In je eten! De kruiden die je gebruikt bij het koken hebben niet alleen invloed op je lijf maar ook op je geest. Je kan bijvoorbeeld een soep maken met bepaalde kruiden (uiteraard mogen die niet giftig zijn!) met een bepaald magisch doel. 
  • Een kruidenwis als bescherming tegen negatieve krachten, die je ophangt bij de voordeur. 

Na deze snelle maar interessante intro nam Yza ons mee naar de magische tuin van Arcadia, een plek waar we allemaal naartoe kunnen als we inspiratie nodig hebben en wijze raad willen vragen aan de planten, maar ook als we gewoon tot rust willen komen. De vraag van vandaag: “Welke kruiden heb ik op dit moment nodig in mijn leven (en niet alleen als voedsel)? Welke kruiden hebben mij een boodschap te geven of wijsheid te geven?” 

Ik had op Youtube een soundtrack gevonden die bij deze meditatie past als achtergrond: Dance of Life – Relaxing Celtic music for Relaxation & Meditation.
Dat is wel fijn: bij een virtuele meditatie in Jitsi of Zoom waarbij iemand de meditatie begeleidt, kan je naar zowel de stem van de begeleider luisteren als naar Youtube, dat gewoon in de achtergrond b lijft spelen. 

--- 

Ik zie een groen vlak, maar als ik dichterbij ga kijken zie ik meer detail en wordt het groene vlak een haag. Het is een metershoge haag, getrimd maar toch niet milimetergewijs netjes gehouden, zo’n beetje zoals wij :-) 

In de haag zit een deurtje met daarop een bordje “Arcadia”. De deur gaat moeiteloos open en als ik naar binnen kijk zie ik een weelderige tuin, vol bloemen. Ik stap de tuin binnen en doe het deurtje netjes achter me dicht. 

De tuin is waarlijk adembenemend. Het lijkt wel een schilderij waar de kleuren van af spatten. Ik moet aan Monet denken, die de kleuren van zijn tuin zo prachtig wist te vangen. Het licht is hier ook anders dan buiten, geler, warmer, en de lucht lijkt te trillen. Ik zie overal hommels en andere insecten naarstig tussen de bloemen laveren en het trillende gezoem van de zweefvliegen maakt me rustig. Ik sta helemaal in bewondering voor de pracht van de natuur op deze plek. 

Een grindpad leidt me dieper de tuin in. Langs beide kanten van het pad barsten de bloemen uit hun borders, voor zover die er zijn. Vele soorten staan hier kriskras naast en door elkaar, maar ze zien er allemaal weelderig en gezond uit. Er is geen enkel plaatsje kaal en onbenut. Ik ga met mijn handen door de bloemen. Ze zijn zooo prachtig mooi. Een grote oranje goudsbloem bloeit helemaal open als ik er aan kom. 

Het grindpad komt uit op een kruispunt en dan zie ik pas dat de tuin is onderverdeeld in vier vakken, met in het midden een cirkel van stenen. Ik v raag me af waar de andere paadjes naartoe lopen. Is er in de vier richtingen een deurtje of is er maar één toegang tot deze verborgen parel? Ik moet ook denken aan de tuin met de zilveren appelboom in het midden, die leek ook op deze tuin...

Als ik ga zitten in het midden van de cirkel om mijn vraag te stellen, zie ik meteen de goudsbloem weer, helemaal open, als een kleine zon, zo perfect in lijn met deze periode van het jaar. Dan komen andere planten naar me toe: vergeetmenietjes, weegbree en een plantje dat ik herken maar waarvan ik de naam niet meer weet. 

Als Yza ons vertelt dat we misschien een geschenkje hebben voor de tuin en de planten om hen te bedanken voor hun wijsheid, heb ik plots een tuinslang in mijn handen. Ik sproei en draai in de cirkel waar ik nog steeds in sta tot ik de hele tuin heb besproeid en verkwikt. 

Dan draai ik me om en loop terug langs het grindpaadje naar het deurtje in de haag. Ik kijk nog even naar die weelderige wilde bloemenpracht en de hommels die ijverig verdergaan met hun werk. Alles gaat verder en zo is het goed. Ik trek het deurtje stevig achter me dicht.  

Meditatie: De Magische Kruidentuin van Arcadia 

Deze meditatie is bedoeld om te weten te komen welke kruiden/planten je op dit moment kunnen helpen. Meditatie om plantenspirits te leren kennen. 

Je sluit je ogen en je ziet een groen vlak voor je. Dit vlak krijgt steeds meer details en je begint een groene haag voor je te zien met een poort in. Je staat voor een poort in een grote opening in een dichte haag van wel 3 meter hoog. Rechts en links van de poort gaat de haag nog lang verder. De poort voor je is toe en op het bord aan de poort staat “De Magische Kruidentuin van Arcadia”. 

Je duwt de poort open met gemak en stapt door de poort naar binnen. Je sluit de poort achter je en ziet dat je op een pad van grind staat die steeds rechtdoor gaat. Links en rechts van je zie je honderden planten, kruiden en bomen. Sommige ken je misschien, andere lijken weer vreemd. Ze staan allemaal weeldig in bloei en je voelt hun kracht en energie overal om je heen. Je voelt hen leven. De zon straalt en je voelt de aangename warmte om je heen. De verschillende bloesems en bloemen prikkelen je zintuigen en je lichaam wordt gevuld met rust, geluk en blijdschap.  

Je wandelt verder op het pad rechtdoor tot je op een open plek komt van wel 3 meter breed waar rechts en links van je ook een grindpad te zien is. Je staat op een kruispunt en nu zie je dat de tuin in vier delen is ingedeeld, een hoek met planten voor elk element. In het midden van de open plek is een cirkel van keien. Je gaat in de cirkel zitten en je vraagt om die plant, kruid of boom te zien in de cirkel die jou op dit moment kan helpen. Dan verschijnt er voor jou de plant. Misschien zijn het er wel meer. Je bekijkt ze rustig en je vraagt naar hun naam en waarom ze voor jou zijn verschenen. Welke boodschap hebben ze voor jou? Hoe dien je ze te gebruiken?  

Je bedankt de planten voor hun kennis, hun advies, hun kracht en hun hulp. Je ziet dat de planten nu terug naar hun plaats ergens in de tuin zijn verdwenen. Je staat op en bedankt de tuin. Misschien heb je een geschenk voor de tuin. Je wandelt terug op het pad naar de poort waarvan je kwam. Je bewondert terwijl de tuin nogmaals en ademt de magische bloemengeur goed in. Je ziet de poort nu en je gaat terug door de poort. Je zorgt ervoor dat de poort terug goed gesloten is. Dan merk je dat de poort vaag wordt en je ziet dat het een groen vlak wordt die steeds kleiner wordt.  

Je merkt dat je de grond onder je voeten voelt en de stoel onder je achterwerk. Je weet dat je terug hier en nu bent. Je beweegt zachtjes je handen en je voeten en opent dan rustig je ogen. 

Veel liefs, 

Yza 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam