Beltain
Het was de eerste keer dat we echt zouden samenkomen onder
de noemer van onze nieuwe naam. Niemand van ons had veel tijd gehad om iets
voor te bereiden, dus ging ik er van uit dat we gewoon beltain zouden vieren,
knusjes met ons drietjes.
Ik stond in tweestrijd want ook AmmaDevi wilde vandaag beltain vieren. Toen de andere meisjes van AmmaDevi voorstelden om gewoon allemaal samen bijeen te komen om het jaarfeest te vieren, vond ik dat dus meteen een perfect plan. Hamamelis had gevraagd of het bij haar thuis kon, zoals oorspronkelijk het plan was geweest als we met ons drietjes bijeen waren gekomen, en dat was geen probleem. Dus stonden we met onze twee covens in de tuin van Hamamelis.
Het was super om het ritueel buiten te kunnen doen! Die tuin is echt een juweeltje. Niet alleen is hij gigantisch groot, je waant je er meteen in een geromantiseerde versie van het platteland, met groener dan gras gazon, strategisch geplaatste fruitbomen en een prachtig houten huis. Je kan je nauwelijks inbeelden dat hier ooit de geur van mest zou hangen, al kregen we daar wel een vlaag van: dit is niet alleen in ons hoofd maar ook in het echt het platteland :-) We sleurden een tuintafel in de met uitspruitende hazelaarstakken gevormde natuurlijke cirkel en alles was perfect. Het deed me een beetje denken aan de eerste dagen van Arcadia, toen we gepakt en gezakt de natuur in trokken en alles een beetje geïmproviseerd was. Dat waren nog eens tijden!
Ik stond in tweestrijd want ook AmmaDevi wilde vandaag beltain vieren. Toen de andere meisjes van AmmaDevi voorstelden om gewoon allemaal samen bijeen te komen om het jaarfeest te vieren, vond ik dat dus meteen een perfect plan. Hamamelis had gevraagd of het bij haar thuis kon, zoals oorspronkelijk het plan was geweest als we met ons drietjes bijeen waren gekomen, en dat was geen probleem. Dus stonden we met onze twee covens in de tuin van Hamamelis.
Het was super om het ritueel buiten te kunnen doen! Die tuin is echt een juweeltje. Niet alleen is hij gigantisch groot, je waant je er meteen in een geromantiseerde versie van het platteland, met groener dan gras gazon, strategisch geplaatste fruitbomen en een prachtig houten huis. Je kan je nauwelijks inbeelden dat hier ooit de geur van mest zou hangen, al kregen we daar wel een vlaag van: dit is niet alleen in ons hoofd maar ook in het echt het platteland :-) We sleurden een tuintafel in de met uitspruitende hazelaarstakken gevormde natuurlijke cirkel en alles was perfect. Het deed me een beetje denken aan de eerste dagen van Arcadia, toen we gepakt en gezakt de natuur in trokken en alles een beetje geïmproviseerd was. Dat waren nog eens tijden!
Nadat we de cirkel
hadden getrokken begonnen we er aan. We besloten om het ritueel samen te doen,
en dan bedoel ik ook echt samen. Waar we normaliter toch gemakkelijk vervallen
in de rollen van voorgangers en volgers, vroeg ik om de teksten die de
hogepriesteres zou lezen gewoon samen te doen. Ik weet niet of het daardoor
kwam, maar de avond kreeg werkelijk iets magisch. Het voelde gewoon echt sterk
en ik kreeg kippenvel toen we samen de tekst van de Vuurvogel zegden. Indertijd
stond Eirinn er op dat we standaard teksten zouden gebruiken voor de Arcadia
rituelen en dat we die vanbuiten zouden kennen zodat we de teksten zouden voelen
in plaats van ze af te lezen. Ze had natuurlijk een punt, alleen bleef het
aanmorrelen met het vanbuiten leren van de teksten. Het hielp niet echt dat ze
naar mijn gevoel soms een beetje te lang waren, maar er zitten wel heel mooie
stukken bij, zoals wat wij “de Vuurvogel” noemen. Die tekst voelt aan als een
overgave en nu we die allemaal tesamen uitspraken, leek het alsof ons ritueel
net dat tikje extra aandacht van het universum kreeg. En dat was natuurlijk
waar Eirinn het indertijd over had gehad... Eigenlijk hadden we een beetje
getrisjt, want het ritueel van vanavond was ongeveer hetzelfde als dat van
vorig jaar J Nochthans
bleef het geïmproviseerd en een beetje chaotisch, en toch: op de ene of de
andere manier was het perfect.
Eens de hele set up was gebeurd, vertelden we elkaar over
Beltain, waar het voor stond, wat we er van wisten (los van wat Wikipedia
erover te vertellen had :-))
en wat de Germaanse versie – Walpurisnacht – eigenlijk betekent. Aangezien we hier
in Vlaanderen op het kruispunt zitten tussen de keltische en de germaanse
cultuur, is het wel zo passend om niet enkel maar naar de Ierse versie van het
feest te verwijzen. Het feit dat Elenor een priesteres van Freya is, maakte het
extra passend aangezien dit toch één van de feesten van Freya als
vruchtbaarheidsgodin is. Daarnaast is het nu natuurlijk ook een periode dat de
sluiers tussen de werelden gemakkelijker door te komen zijn, net zoals bij
halloween. Waar de nadruk bij halloween eerder ligt op de wereld van de doden,
ligt die bij beltain eerder op de magische werelden, van de elfen en andere
wezens. Je kan uiteraard ook opnieuw werken met de spirits van overledenen,
maar die horen traditioneel en gevoelsmatig toch eerder bij de herfst en minder
bij de lente. Veerle had er dus een mooie pathworking naar de elfenwereld bij voorzien. Ze wilde
zowiezo niet mee naar beneden, want ze had de indruk dat ze een beetje groggy
was omdat ze de laatste tijd een beetje teveel ‘gereisd’ had, zei ze, en dus
leidde zij ons naar de wereld van de Morgans.
Ik stond bovenop een toren die hoog uitstak boven de heuvel.
Onder me zag ik hoe een aarden weggetje slingerend doorheen een groen en
weelderig landschap liep. Ik liep het paadje af, op en neer, stijgend en
dalend. En toen stond hij daar: een grote eivormige steen. Ik keek om me heen
want de koning van de elfen zou hier moeten zijn, maar ik zag niemand. Toen
leek het alsof de aarde beefde. Mijn zicht werd helemaal wazig en schokkerig. En
toen brak de steen in twee. De twee helften vielen uit elkaar. Waar daarnet nog
een glanzende steen had gelegen, lage nu twee ruwe brokken steen, aan
weerskanten van een donkere veelbelovende driehoek, de doorgang naar de
elfenwereld. Een donkere gang leidde naar beneden. Ik zag kleine lichtjes
zweven, elfjes naar bleek, al kon ik de wezentjes niet goed zien.
Morgan Le Fay (Anthony Frederick Augustus
Sandys, 1864)
|
De gang leidde naar een grote grot. Hij was fel verlicht. Waar
dat licht vandaan kwam kon ik niet zien, maar het weerkaatste duizendvoud en
schitterde op de edelstenen en kristallen die de wanden en het plafond van de
grot bedekten. In het midden van die schitering kon ik de Morgans zien staan. Ze
waren allemaal verschillend, maar ze zagen er eigenlijk helemaal niet keltisch
uit. Als ik ergens aan zou denken, dan zou het eerder Byzantijns zijn. Sommige
van de vrouwen droegen harembroeken, anderen loshangende rokken die een glimps
van hun benen liet zien. Sommige van de vrouwen droegen een hoofddeksel. Ik zag
een vrouw in een gele harembroek, me een soort van hoge gele hoed met een
sluier onder haar gezicht, afgewerkt met goud. Ze droeg prachtige gouden
sieraden. Een andere vrouw had een simpel groenzijden jurk aan en droeg haar
lange zwarte haar los in een simpele wrong. Ze waren allemaal prachtig, gekleed
in de kostbaarste stoffen, pachtig afgewerkt met gouddraad. Eén voor één kwamen
ze naar voor en omhelsden ze me, terwijl ik daar zon beetje houterig stond.
Toen gingen ze uiteen, als de rode zee die splitste, en achter hen zag ik een
gang die dieper de aarde in leidde. Het gat was zwart en doods. Daar zou ik de
laatste Morgan vinden, de zwarte Morgan, Morgan Le Fay, de koningin van de
elfen ...
Ik liep de gang in. Ik kon gene hand voor mijn ogen zien,
het was echt pikzwart. Waar waren ze nu, die kleine flitsende elfjes die mijn
weg hadden verlichtt toen ik doorheen de gespleten steen stapte? Ik spitste
mijn oren maar het was doodstil. Ik struikelde over een stoel of zoiets. Ik vroeg
me af waar ik was... Maar daar gloorde al een beetje licht aan de horizon en
voor ik het wist stond ik in een tweede grot. Deze grot was ook verlicht, maar
het licht kwam van boven en er waren geen kristallen om het te weerkaatsen. Het
was een beetje schemerig. Toen realiseerde ik me dat dat ook kwam door het
dunne waas van rook dat overal in de grot hing, als een soort van mist.
In het midden van de grot hing een enorme ketel, een
gigantische zwarte pot van enkele meters doorsnede, die aan zware kettingen aan
het plafond hing. Rondom de ketel was een soort van houten staketsel gebouwd en
daarop liep een mooie lange vrouw, helemaal in het zwart. Ze liep rondom de
ketel met een soort van roeispaan of een reuzelepel die ze traag doorheen de
inhoud van de ketel liet roeren. Ik mocht een vraag stellen, maar wist niet
goed wat ik van haar wilde weten. Vaag dacht ik aan liefde en vrouwelijkheid.
Uit de ketel kringelde rook naar beneden. De slierten bewogen traag doorheen de
ruimte. In de rook zag ik mijn liefste. Het was alsof ik naar een filmpje keek.
Ik zag hem in zijaanzicht. Hij was aan het praten en aan het lachen en was
duidelijk op zijn gemak.
Eens terug boven, was het tijd om de cirkel weer te openen.
We genoten nog van de cake & wine. We hadden afgespoken dat Amma Devi voor
het ritueel zou zorgen en Hagazussa voor de cake & wine en natuurlijk voor
de prachtige plek waar we vanavond ons riueel mochten doen. Elenor had
brandnetelsoep meegebracht en Hamamelis zette een blok kaas op tafel waar
niemand af kon blijven J
Een perfecte afsluiter voor een perfecte avond.
---
WALPURGISNACHT // BELTAIN
door Amma
Devi & Hagazussa
We zuiveren ons met Florida-water (of eau de
cologne :-). Daarna worden de symbolische
vertegenwoordigers van de elementen doorgegeven. We maken contact met het
element in kwestie en nemen daar onze tijd voor (Oosten: wierook; zuiden: vuur;
westen: kommetje water; noorden: steen). We starten met het elementen lucht
(oosten) omdat het lente is en dat bevindt zich uiteraard rechts op het
jaarwiel J
Lied:
We all come from the Godess
and to her we shall return
like a drop of rain
floating to the ocean
We zingen dit lied zachtjes terwijl we
wachten tot iedereen in de cirkel staat.
Wijding – Vuurvogel
Zoals de
vuurvolgel oprijst uit de as van het vuur,
Zo worden
wij nu gezuiverd
Grote
Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons.
Hemelvader,
laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar voor dit intens ritueel.
Open onze
geest voor uw dimensies.
Laat onze
lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat onze
harten de weg van de Goden, volgen nu en altijd
Schenk onze
handen de gave van het magisch werk
Laat onze
voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het
gezelschap
van gelijken.
Blessed Be.
Zuiveren van de cirkel
Eén voor één, nadat één priesteres de
woorden heef gezegd valt een tweede priesteres in, beide priesteressen zeggen
de woorden samen.
Zo gaat het tot de laatste priesteres in de
cirkel de woorden heeft gezegd. Dan wordt alles nog drie keer herhaald.
Ik ben in
het midden van de cirkel.
De cirkel is
rond mij.
Ik ben hier
uit vrije wil,
in liefde en
in leven.
Verlichten van de cirkel
Priesteres die per toeval in de wndrichting
staat, neemt de kaars van het betreffende element en steekt die aan met de
volgende woorden:
Oosten:
Ik breng
licht en Lucht in het oosten van de cirkel om onze woorden helder en duidelijk
te maken.
Zuiden:
Ik breng
licht en Vuur in het zuiden van de cirkel om de passie en liefde in onze harten
aan te wakkeren.
Water:
Ik breng
licht en Water in het westen van de cirkel om onze intenties te kunnen voelen en
dit ritueel te beleven vanuit de buik.
Noorden:
Ik breng
licht en Aarde in het noorden van de cirkel om dit ritueel en ons bestaan te
bevestigen.
Trekken van de cirkel
Iedereen samen:
Zusters
Laten we luisteren
naar de stem van ons hart en onze ziel
Laten we liefde
ons openen voor wat we zoeken en hopen te vinden
Laten we ons
overgeven aan de kracht die binnenin ons leeft
Onze unieke
kracht als vrouw onder vrouwen
Want die kracht
leeft in ons sinds onze eerste dag op deze planeet
We stellen
ons open
We voelen de
kracht
We laten die
energie doorheen ons hart stromen en we voelen hoe ze ons nu verbindt
(ieder om de beurt)
Van hand tot
hand trek ik deze cirkel
Van vrouw
tot vrouw en van hand tot hand trekken wij vandaag onze cirkel
Verbonden
door onze innerlijke kracht
In de
liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder
Blessed be
Uitnodigen van de elementen en de spirits
Iedereen richt zich naar de juiste windrichting.
Noorden – we richten onze handen naar de
grond:
We groeten
en verwelkomen de wachters van het Noorden, de stuwende kracht van de Aarde, van
de nacht en van de winter.
Oosten – iedereen steekt de handen in de
lucht:
We groeten
en verwelkomen de de wachters van het Oosten, de stuwende kracht van de Lucht, van de
dageraard en van de lente.
Zuiden – iedereen houdt de handen met
gebalde vuisten voor het lichaam:
We groeten
en verwelkomen de wachters van het Zuiden, de stuwende kracht van het Vuur, van
de middag en van de zomer.
Westen – iedereen houdt de handen in een
kommetje voor de buik:
We groeten
en verwelkomen de wachters van het Westen, de stuwende kracht van het Water, van
de avond en van de herfst.
We groeten
en verwelkomen de krachten en de spirits van het land waarop wij vandaag te
gast zijn.
Uitnodigen van onze voorouders
We groeten
en verwelkomen de krachten van onze voorouders, van hen die voor ons zijn
gekomen en van hen die nog na ons zullen komen.
Athame wordt met de punt op het hart gelegd,
iedereen samen:
Ik roep u
aan, kracht van ons bloed, sterk en eerlijk. De kracht stroomt door ons.
Uitnodigen van de Godin en de God
We groeten
en verwelkomen de krachten van de zon boven ons en van de aarde onder ons.
Athame wordt in de lucht gestoken, iedereen
samen:
Ik roep u
aan, kracht van de zon, vader en beschermer van al wat leeft.
Athame wordt in de grond gestoken, iedereen
samen:
Ik roep u
aan, kracht van de aarde, onze Moeder, drievoudige vrouwe van het land en
zuster van de maan.
Blessed be
Wijding van het zout
Ik zegen dit
zout in naam van Moeder Aarde
Laat dit
zout onze cirkel zuiveren, onze cirkel reinigen.
Laat dit
zout ons lichaam zuiveren, ons lichaam reinigen.
Laat dit
zout onze geest zuiveren, onze geest reinigen.
Laat dit
zout onze ziel zuiveren, onze ziel reinigen.
Priesteres neemt het schaaltje zout en giet
dit in het water
Met dit
gewijde zout onttrek ik alle onzuiverheden en onreinheden uit dit water, het
bloed van onze Moeder Aarde.
Uitleg over Beltaine (bron Wikipedia :-))
Begint op 30
april op de vooravond van 1 mei, ter ere van Belenos, de god van leven en
Beltane, Beltain, Beltaine (uitspraak:/bʲɑlˠ.t̪ˠə.n̪ʲə/) of Bealtuinnis is een
jaarlijks vruchtbaarheidsfeest dat deel uitmaakt van de cultuur van de Kelten
in Ierland en Schotland, (maar niet op dezelfde wijze bekend is van andere
Kelten, hoewel ook die lentefeesten hielden).
Het begint
op 30 april, aan de vooravond van 1 mei, ter ere van Belenos, de god van leven
en dood. 1 mei wordt in het Schots-Gaelisch nog steeds Latha Buidhe Bealltainn
genoemd, en de meimaand heet in het Iers-Gaelisch Bealtaine.
Beltane
staat in het teken van bloei en bevruchting. Het is de tegenhanger van Samhain,
wanneer de winter wordt ingeluid en dat voor dood en duisternis staat. Beltane
staat dus voor licht en leven.
Historische
achtergrond:
Beltane
wordt voor het eerst vermeld in de Sanas Chormaic, een verklarende woordenlijst
voor Iers-Keltische begrippen, samengesteld door bisschop Cormac van Cashel,
tevens koning van Munster, rond 900 n.C. Beltine staat er vermeld als “vuur van
Bel” (tine is het Gaelisch voor vuur).
Het is een
kruiskwart dag, die het midden aangeeft tussen lente-equinox en
zomersolstitium. Oorspronkelijk was het feest kennelijk een reinigingsritueel
om vruchtbaarheid en bescherming tegen ziekten af te smeken, waarbij mensen en
vee symbolisch tussen vuren werden geleid (beltene is "fel vuur" in
het Oudiers) zodat hun ongerechtigheden zouden verdwijnen en de nieuwe groei
een zuiver begin kon hebben, vrij van zonde en ziekte. De Keltische druïden
legden die twee grote noodvuren aan op de heuvels ter evocatie van de zonnegod
die moeder aarde bevrucht. Het vee werd er eerst door gejaagd ter zuivering. En
de mensen liepen er dan ook tussendoor. In deze vorm is het tot in christelijke
tijden blijven voortbestaan.
Edward
Dwelly vermeldde in 1901 enkele bijzonderheden omtrent de feestdag in zijn
Gaelisch woordenboek. Als voorbereiding op de dag werd het turfvuur in de
hutten gedoofd; wanneer het feest was aangebroken, ontstaken de druïden op de
toppen van de heuvels een heilig vuur, waarmee de haarden opnieuw werden
aangestoken. Het vee werd tussen de vuren gedreven, zodat het voor een jaar
gezuiverd werd. Vervolgens kwamen de jonge inwoners van het dorp samen op de
heide, waar ze zichzelf in een cirkel in het turf ingroeven. Ze bereidden een
maaltijd met eieren en melk op een vuur dat ze in de cirkel aanstaken, en
vervolgens maakten ze een soort taart van havermout.
Eerst aten
ze gezamenlijk het eiergerecht, en daarna werd de taart verdeeld in één stuk
voor elke aanwezige. Eén van de stukken werd zwart gemaakt met de as van het
vuur. Ten slotte werden de stukken in een hoed gelegd, waarna iedereen er
geblinddoekt een uitnam, en degene die de hoed vasthield het laatste stuk
kreeg. Hij of zij die het zwarte stuk had gekregen, was de uitverkorene. Deze
persoon sprong driemaal over het vuur in de cirkel en werd later op de dag
geofferd aan Belus[bron?]: dit in de verwachting dat de god het dorp voor het
komende jaar onder zijn hoede zou nemen.
In de
Keltische mythologie is het een magische dag waarop de grenzen tussen de
normale werkelijkheid en de Andere Wereld vervagen en er dus allerlei
wonderlijke dingen kunnen gebeuren. Anders dan tijdens Samhain, wanneer de
doden toegang hebben tot het rijk der levenden, kunnen nu omgekeerd de levenden
hun wereld verlaten en bijvoorbeeld het elfenrijk bezoeken. In veel verhalen
brengt het groot ongeluk als sommige handelingen, zoals
eenhuwelijksvoltrekking, in de periode tussen Samhain en Beltane worden
uitgevoerd; die moesten dan tot de lente worden uitgesteld: als ze te overhaast
nét voor Samhain werden voltrokken, bracht dat ook weer ongeluk, zoals bij de
beroemde legende van Branwen, die iets te snel Hoge Koning Matholwch van
Ierland huwt, met rampzalige gevolgen.
De maand mei
(Romeinse mensis Maius) was de maand van vruchtbaarheid en bloei bij uitstek.
Vanaf de 13e eeuw werd met mei of meye een bloeiende tak aangeduid, die
gebruikt werd in vruchtbaarheidsrituelen en om de levenskracht te stimuleren.
Uitvoeren van bepaalde rituelen met meitak of meiboom werd meien genoemd. Na de
kerstening is de maand mei de Mariamaand geworden. Vaak is Maria de
beschermvrouw van het graan en de oogst. (In Frankrijk: Notre Dame de trois
épis).
Tegenwoordig
wordt het ook gevierd door Pagans en aanhangers van de Keltische
spiritualiteit, die er elementen van de Germaanse meiviering aan hebben
toegevoegd. De Wicca-beweging heeft het feest overgenomen en noemt het ook May
Eve of meifeest. Tijdens dit Beltane wordt er door de leden van een coven of
door alle deelnemers aan het meifeest een meikoningin gekozen die de aardse
vorm van de Godin symboliseert.
Bijbehorende
kleuren zijn dan lichtgroen, roze, wit, geel en andere lente en zomerkleuren.
Wiccans en aanhangers van de Keltische spiritualiteit vieren dit feest door
onder andere over Beltanevuren heen te springen, maar ook door bijvoorbeeld te
zaaien en offers te brengen.
Uitleg over Walpurgisnacht (bron Wikipedia
again :-))
Bij de
Germanen en Saksen wordt op hetzelfde moment het vruchtbare paar Wodan en Freya
herdacht in wat later de Walpurgisnacht werd. De godin wordt vaak afgebeeld met
drie graanhalmen, wat aan de oude cultus van Cybele appelleert. In de
volksmythen overvlogen die nacht heksen van overal heuvels en bergen en kwamen
tezamen om in gezelschap van saters en duivels de vruchtbaarheid te vieren.
Walpurgisnacht
is een van oorsprong Europees voor-christelijk feest, dat wordt gevierd in de
nacht van 30 april op 1 mei. Het is genaamd naar de heilige Walburga wier
translatie op 1 mei werd herdacht. Walpurgisnacht heeft betekenis voor heidenen
en wicca's. Het volksgeloof wilde dat in deze nacht de boze geesten vrij spel
hadden. Vieringen rond walpurgisnacht komen voor in Duitsland, Zweden en
Finland. Walpurgisnacht is vooral door Goethes Faust II (1832), sterk
gemythologiseerd. Vanwege deze uiteenlopende tradities, heeft het feest ook
diverse betekenissen en functies. De oorsprong gaat in ieder geval terug op
feesten die zich richten op vruchtbaarheid en op de dunne scheidslijn tussen
leven en dood.
Walpurgisnacht
vindt zijn oorsprong in enkele pre-christelijke tradities die plaatsvonden op
de vooravond van 1 mei. Een van deze tradities is Beltane, een Keltisch
voorjaarsfeest. Op dit feest werd het begin van de lente gevierd met
vreugdevuren. Veel ceremonieën leven voort in verschillende mei-rituelen, zoals
de meiboom.
De
noordelijke Germanen eerden op deze[bron?] dag Freyr en Freya. Beiden staan
hier voor vruchtbaarheid en liefde. De Vikingen herdachten in deze nacht het
offer van Odin waarmee hij toegang kreeg tot de geheimen van de runen der
wijsheid. De Vikingen ontstaken vuren om kwade geesten op een afstand te
houden, omdat juist dit een tijd was dat de grenzen tussen de levenden en de
doden zwak waren.
Walpurgisnacht
is genoemd naar de christelijke heilige Walburga of Walburgis, wat in het
Hoogduits Walpurgis werd. Walburga is in 710 geboren in het graafschap Dorset
in Zuid-Engeland en was een nichtje van Bonifatius. Samen met haar broers
Wunnibald en Willibald reisde ze naar Württemberg in Duitsland. Hier werd ze
non in het klooster van Heidenheim. Walburga stierf op 25 februari 779. Op 1
mei 779 is ze heilig verklaard. Zij is voor de katholieken op 25 februari de
dagheilige en voor de protestanten op 1 mei. Walburga is in de katholieke
traditie de patrones van de boeren, de zeevarenden en de huisdieren. Ook werd
zij aangeroepen tegen beten van hondsdolle huisdieren. Walburga was in de
vroege middeleeuwen met name in Duitsland en de Nederlanden een relatief
populaire heilige. Hieruit kan worden verklaard dat functies van de godin Freya
ook aan Walburga werden toegeschreven, en Walburga's naam aan dit meifeest werd
verbonden.
Volgens
aloud Duits volksgeloof is de nacht van 30 april op 1 mei een nacht vol magie.
De Germanen geloofden eertijds dat de goden Wodan en Freya in die nacht de
winterdemonen verdreven om de lente te begroeten. Tijdens de Walpurgisnacht
komen de heksen uit alle hoeken en gaten tevoorschijn om op bezemstelen,
kattenstaarten, rieken, dorsvlegels of ongeacht welk ander vervoermiddel dat ze
onderweg aantreffen door de lucht te suizen, geïrriteerd door de zinnelijke
reinheid van Walpurga. Onder het motto Fahr hin, nach dem Blocksberg steht mein
Sinn vliegen ze naar de top van de Brocken voor een heksenbal met de daar
verzamelde duivels en demonen.
Het grootste
Walpurgisfeest in Duitsland wordt gevierd op de Brocken, de hoogste berg van de
Harz. Volgens het volksgeloof mochten de van de aarde verbannen heksen
gedurende één nacht in het jaar terugkeren voor een heksenfeest op de Brocken.
Op deze berg staat het voor-christelijke Heksenaltaar. Hier verkocht Goethes
Faust zijn ziel aan Mephistopheles. Op veel plaatsen in de Duitse Harz wordt
tegenwoordig het Walpurgisfeest nog groots gevierd. Aan huizen en andere
bouwwerken worden duivels en heksen opgehangen. Mensen lopen als heks verkleed
over straat en slaan argeloze voorbijgangers met een bezem op hun achterwerk.
Rond Hemelvaart en Pinksteren brengen per dag zo’n 60.000 mensen een bezoek aan
de Brocken.
De afgelopen
paar jaren is de Walpurgisnacht het begin van opstootjes in Berlijn.
Pathworking door Veerle: een meditatie naar
Avalon, naar de negen Morgans
In deze
meditatie nemen we je mee naar Avalon. We nemen je mee naar het diepste binnen
van de Tor: de wereld van de elfen, de zielenwereld, de magische wereld. We nemen
je mee naar de Negen Morgens, die het eiland van Avalon besturen. De negen Morgans
bevatten samen alle kwaliteiten van de Godin: ze kunnen helen, transformeren, inspireren
en pure liefde geven. Zij bewaren de sleutels van de mysteriën.
Visualiseer jezelf bovenop de Tor: het geeft niet als je er
nog nooit geweest bent, je ziel weet de weg. Kijkend naar beneden zie je de
lijnen en terrassen van het natuurlijke labyrint op de Tor. Er zijn negen
niveaus in dit labyrint, die overeenkomen met de negen Morgans. Elk niveau is weer een stap in jouw transformatieproces en
brengt je verder naar je diepste zelf. Visualiseer dat je bij het begin van het
labyrint staat, een opening tussen twee ronde stenen. Je stapt door de opening
en begint je tocht langs het slingerende rondgaande pad van het labyrint. Het
pad brengt je rondom de Tor en je stijgt en daalt met de niveaus die worden
aangegeven. Jij weet de weg, het is alsof je een rode draad volgt die vastzit
aan het centrum van het labyrint. Het centrum van het labyrint op de Tor wordt aangegeven
door een grote eivormige steen, genaamd de Eggstone. Dit is waar jij naar op weg
bent en terwijl je alle niveaus van het labyrint doorloopt, voel je hoe je
steeds dichter bij je eigen kern komt – jouw centrum.
Aankomend bij de Eggstone, loop je drie keer er omheen en
vraagt aan de Koning der Elfen, Gwynn Apo Nudd, of je de onderwereld mag
betreden. Je krijgt toestemming en je daalt af via een ingang onder de Eggstone
door een tunnel naar beneden. De tunnel is verlicht door vele vuurvliegjes,
maar als je naderbij komt zie je dat het kleine elfjes zijn die verlicht zijn
en jou met aanmoedigingen je helpen je weg te vervolgen. Hun vrolijkheid steekt
je aan en al snel dans je door de tunnel heen op weg naar een groot licht in de
verte. Je nadert het licht en ziet dat het een grote grot is, gevuld met wit
helder kristal dat zo glinstert dat dit het licht veroorzaakt wat jij al van
grote afstand zag.
Midden in de grot staan 8 vrouwen gekleed in prachtige
gewaden, elk weer anders en met een andere kleur. Zij stralen liefde uit en hun
kracht is voelbaar in jouw hart. Ze gebaren dat je dichterbij mag komen en
wanneer je bij ze bent, omhelzen ze je 1 voor 1 terwijl ze met elke omhelzing jou
met hun gave aanraken: kennis van kruiden, astrologie, muziek, sensualiteit,
heling, transformatie, creatie en liefde. Zij zijn de Morgans, de priesteressen
van de andere wereld: Thitis, Cliton, Thetis, Gliten, Glitonea, Moronoe, Mazoe
en Tyronoe. Ze vertellen je dat je nog niet klaar bent met je reis, maar dat je
hun andere zuster, de bekendste van de Morgans: Morgan La Fey, nog dient op te
zoeken. Zij bevindt zich nog dieper onderin de Tor, in de Innerlijke Grot, waar
ze de ketel beheert van innerlijke wijsheid.
Aangemoedigd door de 8 Morgans, vervolg je het pad dat
dieper naar beneden loopt. Het wordt steeds steiler en donkerder, je voelt dat
het ook kouder wordt. Je weet dat je nu bij jouw schaduwzijde komt en dat je
ook daar doorheen moet gaan. Het wordt zo donker dat je niets meer kan zien
door je ogen. Nu komt het puur op jouw vermogen van innerlijke richting aan om
het pad verder te vervolgen, het pad naar je innerlijke wijsheid. Let op alles
wat je hier in tegenkomt en onthoudt het. Plotseling hoor je een stem in je
hoofd, die zegt: Vertrouw op mij!
Je staat stil, opent je ogen en ziet dat je in een duistere
grot bent aangekomen. Midden in de grot hangt een grote ketel op het vuur, waar
flink veel rook afkomt. Boven de ketel staat een vrouw met lang donker haar te
roeren met een grote houten lepel. Ze kijkt langzaam op en zegt: Welkom! Ik ben
Morgan La Fey, koningin der Elfen en van de onderwereld. Ik zie de richtingen
die alle zielen kunnen nemen, want ik ken jullie innerlijke drijfveren. Vraag
me wat je wilt weten.
Ze roert
verder in de ketel, terwijl jij haar een vraag stelt. Uit de rook van de ketel
vormt zich een antwoord en dat slingert zich om je heen. Je neemt het in je op
en je bedankt Morgan. Je weet dat je voortaan altijd bij je innerlijke wijsheid
kan komen, zonder daar aan te twijfelen. Tevreden ga je op de grond liggen en
sluit je ogen. Je ligt nog even in de grot van Innerlijke wijsheid en als je
langzaam je ogen opendoet, ben je weer buiten op de Tor naast de Eggstone.
Langzaam sta
je op en loopt weer het pad van het labyrint op in omgekeerde richting om het
labyrint uit te lopen. Slingerend over de terrassen en de verschillende
niveaus, bereik je uiteindelijk de uitgang bij de twee stenen. Voordat je er
doorheen gaat, bedank je de Godin voor je reis. Je loopt door de 2 stenen en
voelt je opgeladen en vol energie, klaar om de wereld weer wat te laten zien.
Strek je
rustig uit en open je ogen wanneer je wilt.
(copyright Manon Tromp - www.manontromp.com)
Zegening van de Cake & Wine
Zegening
van de wijn
Er bestaat
geen mannelijk zonder vrouwelijk
Geen wit
zonder zwart
Geen zon
zonder maan
En een God
heeft behoefte aan een Godin
Zoals het
licht staat tegenover het duister
Zo ook het
leven tegenover de dood
En zonder
natuurlijke balans is er chaos
Met dit
gebaar verenig ik deze twee polen
Ze zijn
altijd samen en nooit alleen
Zegening
van het brood
Gij die
heerst over de mysteriën van het leven, zegen dit brood zodat het ons
gezondheid,
overvloed, kracht, vreugde en vrede mag brengen, en ons laat
delen in de
volmaakte liefde.
Met deze
woorden zegen ik u,
Vruchten van
de aarde,
Vol
schoonheid en vol volmaaktheid,
Breng met
dit voedsel ons terug op de aarde.
Bedanken van de God en de Godin
We danken de
krachten van de zon boven ons en van de aarde onder ons.
Vader Zon,
levenskracht en beschermer van al wat leeft,
Heer van het
paradijs van Arcadia,
Wij danken u
voor uw aanwezigheid,
voor uw
bescherming, uw kracht en uw liefde.
Laat uw
geest ons eeuwig een bron van inspiratie zijn en laat ons een
instrument
worden ter bescherming van onze Grote Moeder Aarde.
Gegroet en
vaarwel
Moeder
Aarde, drievoudige vrouwe van het land en van de maan,
Moeder van
ons allen
Brenger van
alle vruchtbaarheid
Niemand kent
haar kinderen beter dan onze eigen Moeder
Wij danken u
voor uw aanwezigheid,
Voor uw
gaven, voor uw lessen, voor uw liefde.
Wij, uw
kinderen dragen u eeuwig in ons hart.
Gegroet en
vaarwel
Bedanken van de Wachters
We danken de
krachten van onze voorouders, van hen die voor ons zijn gekomen en van hen die
na ons zullen komen.
We danken
krachten en de geesten van het land waarop wij vandaag te gast zijn.
Westen - iedereen houdt de handen in een
kommetje voor de buik:
We danken de
wachters van het Westen, de stuwende kracht van het water, van de avond en van de
herfst.
Zuiden - iedereen houdt de handen met gebalde
vuisten voor het lichaam:
We danken de
wachters van het Zuiden, de stuwende kracht van het vuur, van de middag en van de
zomer.
Oosten - iedereen steekt de handen in de
lucht:
We danken de
wachters van het Oosten, de stuwende kracht van de lucht, de kracht van de
dageraard en van de lente
Noorden - iedereen richt de handen naar de
grond toe:
We danken de
wachters van het Noorden, de stuwende kracht van de aarde, de kracht van de
nacht en van de winter.
Openen van de cirkel
Ieder om beurt:
Van hand tot
hand open ik deze cirkel
Van vrouw
tot vrouw,
Van hand tot
hand openen wij onze cirkel
Elk van ons,
krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg
Maar door
onze innerlijke kracht zijn we blijvend verbonden
Moge de
Godin, tot we elkaar weerzien, ons zachtjes vasthouden in het holle van haar
hand en ons in liefde omhullen
Blessed be
Reacties