Een cadeautje voor Moeder Natuur: een ecoschrijn

Heksen hebben geen tempels, althans, dat wordt altijd ten stelligste beweerd. Toch hebben sommige van mijn collega heksen een kamer in hun huis ingericht als heilige plek, een tempel binnen handbereik. Zo’n tempeltje is eigenlijk niet meer dan een altaartje dat in een aparte kamer staat zodat het gemakkelijker is om ongestoord te mediteren of magisch werk te verrichten. Mijn eigen altaartje staat gewoon in de living, niet zo evident om er te werken met twee opgroeiende tieners en een voetbalgekke achtgenoot in huis :-)

Soms denk ik dat ik dat ook wel zou willen, maar als ik er echt stil bij sta, besef ik dat ik dat eigenlijk al lang heb. Als puntje bij paaltje komt, is mijn kleine stadstuintje van vier op vier meter mijn heiligdom, de plek waar ik elke dag goeiedag kom zeggen aan alles wat er leeft. In mijn kleine groene oase voel ik de verbondenheid met de wereld rondom mij het sterkst. Mijn stadstuintje is mijn eigen magische plek.

Wij heksen hebben inderdaad geen vaste structuren nodig, de hele wereld is onze tempel. Ik trek dus ook graag naar buiten voor jaarfeesten en andere rituelen, maar ook gewoon om te genieten van de pracht van de natuur. Soms gaat dat gepaard met een halve volksverhuizing, soms ook helemaal niet. Zeker op vakantie zijn er plekken die me bijzonder treffen. Die wil ik wel eens opfleuren met een geïmproviseerd ecoschrijn. Wie regelmatig de natuur in trekt of op vakantie wel eens gaat wandelen, komt er vast wel eens eentje tegen, een plek die op de ene of de andere manier gemarkeerd is, met stapeltjes stenen of met een mandala met takjes of bloemen.

Een schrijn is een plek waar kostbare zaken worden bewaard. In een religieuze context zijn dat meestal reliekschrijnen, mooi bewerkte kostbare kistjes waarin relikwieën van heiligen worden bewaard. De reliekschrijnen zijn als het ware mini-altaartjes waaraan de heilige in kwestie wordt herdacht en vereerd. Met een ecoschrijn wordt hetzelfde gedaan: het is een soort van natuuraltaar, een vorm van verering van de kracht op die specifieke plek.

Daarnaast is het meteen ook een cadeautje voor de natuur, een offer, of zoals Mark Green van de website Atheopaganism het noemt: “liefdesbrieven aan de natuur die vertellen dat je je verbonden met haar voelt en haar graag ziet” …



Als je zelf zo’n natuuraltaartje maakt, zorg er dan zeker voor dat het vanzelf kan vergaan als de elementen er hun ding mee doen. Maak geen permanente veranderingen in de natuur. Een ecoschrijn is altijd efemeer en geïmproviseerd: je maakt het met wat je vindt in de natuur die je wil eren.


Hoe maak je je eigen ecoschrijn?

Vind de geschikte plek voor je ecoschrijn: een open plek waar de zon op valt, een holle boom, een steen in het midden van een riviertje, … Elke plek kan, ze moet precies goed aanvoelen.

Verzamel alles wat je in je ecoschrijn wil verwerken en leg ze in een patroon: takjes, blaadjes, bloemen, noten, zaden, bloemen, stenen, enz. … Het patroon is meestal een geometrische figuur, zoals bijvoorbeeld een cirkel met een kruis erin (het jaarwiel maar ook het symbool voor aarde) of een cirkelmandala.

Neem er je tijd voor en focus op waar je mee bezig bent. Je komt bijna vanzelf in “the zone”, die speciale meditatieve staat van bewustzijn die je ook tijdens rituelen hebt.

Als je klaar bent met het vorm geven van je ecoschrijn, is het tijd om het te consacreren. Je kunstwerk wijden kan je doen door het uitspreken van een soort gebed maar je kan ook zingen. Je bevestigt ermee wat het doel is van je ecoschrijn. Je voelt vanzelf wanneer je klaar bent.


Meer info:
http://www.patheos.com/blogs/allergivpagan/2015/03/23/church-is-no-substitute-for-religion-part-3-whe-we-need-pagan-shrines-not-temples/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam