Het eerste licht (Eindejaarsritueel Arcadia/Yule RAT)

Omdat het zo moeilijk bleek om in de drukke dagen voor het einde van het jaar iedereen tesamen te krijgen voor een uitgebreid Yule ritueel, maakte Fjierra er een RAT van, een Ritual Apart Together waar elk van ons aan kon deelnemen op een tijdstip dat ons het best uitkwam. We hadden hiervoor tijd tot aan Verloren Maandag. Normaal gezien is Driekoningen – de Britse Twelfth Night – de afsluiter van de kerstperiode, maar in Antwerpen is dat Verloren Maandag, vandaar dat ze de astrale plek waar we elkaar zouden ontmoeten tot die dag wilde open houden.

Tijdens de kerstvakantie was het er nog niet van gekomen, en dus besliste ik om dat dit weekend te doen, samen met Kaat. Meteen de perfecte gelegenheid om de gloednieuwe meditatiekussens in te wijden, die ik vorige vrijdag had gekocht bij de Zeeman! :-)


Fjierra neemt ons in het RAT mee naar Brú na Bóinne, een bocht aan de rivier de Boyne in Ierland, die ondertussen tot UNESCO werelderfgoed is uitgeroepen: het is de plek waar drie van de gekendste neolitische bouwwerken ter wereld staan: Newgrange, Knowth en Dowth. Newgrange is de bekendste. Ik ben er zelf lang geleden ook al eens geweest, toen ik samen met een vriend een toertje van Zuid-Ierland maakte.

Newgrange is een grafheuvel die als een grote groene bult van gras uit de grond omhoog komt. De heuvel zelf heeft een diameter van 80m, maar de kaler binnenin is helemaal niet zo groot. Een smalle gang leidt naar die binnenkamer. Voor de ingang ligt een grote steen vol spiralen die meteen tot de verbeelding spreken, en verbeelding heb je wel nodig als het over Newgrange gaat, want er wordt dan wel gesproken van een grafheuvel, eigenlijk weet men niet precies wat de bedoeling van het bouwwerk was …


Het mysterie wordt nog groter als je weet dat elk jaar, op de winterzonnewende van 21 december, een lichtbundel door de gang helemaal tot in de grafkamer in het midden van de heuvel valt. Een magisch moment van een astrologische precisie die zelfs nu nog, vijfduizend jaar nadat het bouwwerk werd gebouwd, met verstomming slaat!



Het eerste licht

Als ik aankom bij Newgrange staat Brigandhu me al op te wachten. Ik ben verheugd, want het is al lang geleden dat ik haar heb gezien. Vroeger was ze er elke keer, sinds ik “haar haar tempel heb gegeven” – haar woorden, niet de mijne – zie ik haar haast nooit meer, tenzij ik haar er expliciet bij vraag. Het lijkt wel alsof ze nu vindt dat ik het allemaal wel alleen kan :-).

Brigandhu staat boven op de steen die voor de ingang van de grafheuvel ligt. Links en rechts van de steen brandt een gigantische toorts en van ver lijkt het alsof de godin twee grote bandende staven vasthoudt. Even denk ik dat het Hekate is die daar staat, wat ook wel toepasselijk zou zijn aangezien we de donkere aarde gaan in duiken als we de grafheuvel binnen willen. Als ik dichterbij kom, zie ik echter dat het Brigandhu is, die me in haar bruine zachtlederen broek staat op te wachten. Als ik bij de steen aankom, springt ze naar beneden en drukt me iets in de hand. Iets dat prikt: het is een hulstblad.

Hulst is natuurlijk één van dé bomen bij uitstek in deze periode van het jaar, met de hulstkoning die nu de strijd tegen de eikkoning verliest en weer een jaar gaat slapen, maar ik vind het toch raar om van een vuur- en zonnegodin met kerstmis een blad te krijgen dat net symbool staat voor de periode dat de zon er niet is. Als ik een beetje verder zoek, besef ik dat het de logica zelve is. In het Keltische Ogham alfabet wordt hulst ‘tinne’ genoemd, en dat betekent gewoon ‘vuur’! Het Engelse woord ‘tinder’ is er van afgeleid (een tinderbox is een tondeldoos), naar het hulsthout dat in de oude smidsen werd gebruikt om het vuur aan te steken. Hulst is een groenblijvende plant en daarom uiteraard, net als de dennen van de Germanen, één van de bomen die in deze koude winterperiode symbolisch waren voor het eeuwige leven. Hulst bracht geluk en zorgde voor bescherming tegen allerlei kwaadaardigheid.

Nadat ze me het blad in mijn handen heeft geduwd, draait Brigandhu zich om en loopt met gezwinde pas en zonder omkijken naar de ingang van de grafheuvel. Het is wel duidelijk dat ze verwacht dat ik haar volg en dus haast ik me achter haar naar binnen.

Binnen in de grafheuvel is de sfeer helemaal anders. Buiten was er niemand, binnen zie ik overal mensen staan in de smalle gang die naar het binnenste van de heuvel leidt. Het is er niet helemaal donker: mensen hebben toortsen meegebracht die een warm en gelig licht op de wanden schijnen. Ik weet dat er tekeningen in de wanden zijn gekerfd, maar ik kan ze niet zien door de mensen die opgepropt staan in de ruimte.

Van zodra ik achter Brigandhu de grafheuvel ben binnengestapt, is het alsof ze veranderd is. Ik zie enkel haar rug, maar ze lijkt veel groter, alsof ze een meter is gegroeid door over de drempel te stappen. Over haar schouders draagt ze een grote wolvenpels en aan haar gespierde bovenarmen blinken gouden banden. Heeft ze nu plots dik blond haar in plaats van zwart haar? Ik heb het gevoel alsof ik achter een zelfzekere, koninklijke man aan het aanlopen ben ...

Ze stapt met grote passen door en ik ren achter haar aan, voor elke pas die zij zet moet ik er twee of meer doen. Ze kijkt niet naar links of rechts, gaat vastberaden naar voor, en waar ze langs komt, lijkt het alsof de gang breder is dan hij in werkelijkheid is. Ze moet niet dringen, de mensen gaan vanzelf opzij en drukken zich tegen de wand van de grafheuvel aan als ze hen passeert. Niemand raakt haar aan. De mensen buigen hun hoofd en kijken naar beneden, op hun gezicht staat ontzag te lezen. Ik ben verbaasd.

Een beetje verder zie ik de binnenkamer al. Daar zou het donker moeten zijn, maar dat is het niet. Uit het plafond lijkt het wel, schijnt een straal licht naar beneden, op een stenen zuiltje. Ik ben verward, want datgene waarvoor we hier allemaal zijn, de straal licht die hier met midwinter binnenvalt is er nog niet. Ik sta nog steeds achter de brede rug van Brigandhu (echt waar, dat kan gewoon geen vrouwenrug zijn!) en aan de andere kant van het stenen altaar zie ik een vrouw staan met een wit gewaad. Ze heeft ongelooflijk grote witte vleugels waarvan ik zeker weet dat ze hier absoluut niet binnen kunnen, in deze kleine stenen kamer in het midden van de heuvel. Toch staat ze daar in vol ornaat. Als Brigandhu de kamer binnen  stapt, vouwt ze haar vleugels sierlijk achter zich op.  De vleugels verdwijnen in haar rug. Geen idee wie ze is ...

Dan is het zo ver, een straal licht valt door de gang waar we zonet nog door zijn gewandeld en valt op het stenen zuiltje. Nu pas zie ik de gouden kelk. Brigandhu perst een bloeddruppel uit haar hand in de kelk (en dat is wel degelijk een grote eeltige mannenhand!) en geeft die door. Het voelt als iets dat iedereen in de kamer had verwacht, als een belofte die wordt nagekomen.

Dan staan we plots weer buiten, bij de grote steen die voor de ingang ligt. Brigandhu staat naast me. De wind waait door haar lange haren en door de wolvenpels die om haar schouders ligt. De gouden armbanden glanzen nog steeds om haar bovenarmen, maar nu zijn het slanke vrouwenarmen. Ze was het dan toch zelf, al ben ik er zeker van dat ze een andere gedaante had aangenomen binnen in de grafheuvel. Het is stil buiten. Het enige dat ik kan horen is de wind in het gras. Samen kijken we zwijgend naar de schoonheid van de nieuwe dag. De zon is een oranje streep aan de horizon, de ochtend komt er aan met vele tinten roze en paars. Brigandhu snijdt met haar mes zorgvuldig de korstjes van een stukje kaas en geeft het aan mij. Ik geniet van de zonsopgang en de goed afsmakende kaas in mijn mond. Als ik weer omkijk is de godin verdwenen.


ARCADIA RAT EINDEJAAR 2018

Zoek een plekje waar je rustig kan werken en waar je zeker niet gestoord zal worden. Doof de lichten, ontsteek enkele kaarsen, ontsteek wat wierook en neem indien je wenst enkele voorwerpen die voor jou bij dit seizoen, deze tijd van het jaar - een tijd van vernieuwing en verandering - passen bij elkaar.

Volgende materialen ga je zeker nodig hebben:

  • 4 kaarsen voor de kwartieren (mogen theelichtjes zijn)
  • Schrijfgerief en papier of een schrift


Ontsteken van de kwartierkaarsen
Op de plek van de 4 elementen ontsteek je 4 kwartierkaarsen. Aangezien er op het astraal niveau geen tijd, noch ruimte is; zullen het deze kaarsen zijn die ons als coven met elkaar verbinden. 

We vragen voor alle leden van Arcadia en voor onszelf; een heldere geest.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Oosten, voor het element Lucht
Ik breng licht en Lucht naar het Oosten om de Cirkel te verlichten en de adem van het leven te geven.
(Steek kaars aan)

We vragen voor alle leden van Arcadia en voor onszelf; kracht.
Daarom laat ik het ,u licht worden in het Zuiden, voor het element vuur.
Ik breng licht en Vuur naar het Zuiden om de Cirkel te verlichten en te verwarmen.
(Steek kaars aan)

We vragen voor alle leden van Arcadia en voor onszelf; dat zuivere gevoelens ons bezielen.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Westen, voor het element Water.
Ik breng licht en Water naar het Westen om de Cirkel te verlichten en te zuiveren.
(Steek kaars aan)

We weten dat de Aarde onze Moeder is en dat ze zich voorbereidt op nieuw leven
Daarom laat ik het nu licht worden in het Noorden, voor het element Aarde.
Ik breng licht en Aarde naar het Noorden om de Cirkel te verlichten en sterk te maken.
(Steek kaars aan)


Zuivering en wijding 
Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo word ik nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen me en zuiver me.
Hemelvader, laat uw stralen me wijden en maak me klaar voor dit ritueel.
Open mijn geest voor uw dimensies.
Laat mijn lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat mijn hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd
Schenk mijn handen de gave van het magisch werk
Laat mijn voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.
Blessed Be.


Trekken van de cirkel 
Visualiseer een doorschijnende cocon van bescherming terwijl je deze tekst uitspreekt. Visualiseer je zussen van Arcadia die naast je staan en waarmee je de tekst samen uitspreekt. 

Ik luister naar de stem van mijn hart en van mijn ziel
Ik laat liefde me openen voor wat ik zoek en hoop te vinden.
Ik geef me over aan de kracht die binnenin me leeft,
Want deze kracht leeft in me sinds mijn eerste dag op deze planeet
Mijn unieke kracht als vrouw onder vrouwen, als priesteres onder priesteressen,
als zuster onder mijn zusters.
Ik stel me open,
En voel de kracht
Ik laat deze energie doorheen mijn hart stromen en voel hoe deze mij en mijn zusters nu verbindt

Van zuster tot zuster trek ik deze cirkel
Van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres,
Van zuster tot zuster trekken wij vandaag astraal onze cirkel
Over grenzen van ruimte en tijd verbonden door onze innerlijke kracht
In de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder
Weerspiegeld in onszelf en in onze Godinnen
Blessed be


Verwelkoming van de elementen 
Ik groet en verwelkom de stuwende kracht van de winden,
de wachters van het Oosten, kracht van de dageraad en de Lente.

Ik groet en verwelkom de stuwende kracht van de Zon,
de wachters van het Zuiden, kracht van de middag en de Zomer.

Ik groet en verwelkom de stuwende kracht van de Zee,
de wachters van het Westen, kracht van de avond en de Herfst.

Ik groet en verwelkom de stuwende kracht van de aarde,
de wachters van het Noorden, kracht van de nacht en de Winter.


Verwelkoming van de krachten 
We groeten en verwelkomen de krachten van de zon boven ons en van de Aarde onder ons.

We groeten en verwelkomen de krachten van onze voorouders, van hen die voor ons zijn gekomen en van hen die na ons zullen komen.

We groeten en verwelkomen de krachten en de geesten van het land waarop wij vandaag samen te gast zijn.


Meditatie – visualisatie 
Je kan onderstaande tekst ofwel eerst een aantal keer lezen, en deze dan in meditatie volgen, ofwel kan je deze vooraf inspreken en afspelen. 

Ga gemakkelijk en ontspannen zitten. Sluit je ogen, adem enkele keren diep in door de neus en uit door de mond, voel langzaam alle spanningen uit je lichaam verdwijnen. Wees je bewust van je lichaam en probeer één voor één al je spieren te voelen, beginnend met je tenen, je voeten, je enkels, je kuiten, je knieën, je bovenbenen, je billen, je bekken, je buik, je borst, je schouders, je bovenarmen, onderarmen, handen en vingers, hals en hoofd. Concentreer je nu op Moeder Aarde die haar energie naar je uitstrekt doorheen de vloer en de fundamenten van de plaats waar je je nu bevindt heen. Voel de verbinding die op deze manier met de Aarde tot stand komt.

Het is enkele minuten voor de zon zal opkomen op een koude decemberdag, iets meer dan drieduizend jaar voor onze jaartelling. Voor de opeengepakte menigte in het hart van de grafheuvel Bru na Boinne in county Meath in Ierland, omringt door volledige duisternis, lijkt het alsof het licht voor eeuwig verdwenen is. Maar plots verschijnt er net boven de ingang een klein straaltje gouden zonlicht.

Langzaam wordt de straal groter en valt er meer licht in de heuvelkamer waardoor de mysterieuze tekeningen van cirkels en spiralen op de wanden duidelijk zichtbaar worden. Voor de aanwezigen heeft elk symbool een betekenis. Maar ieders aandacht is nu bij de terugkeer van de zon. Het licht dat langzaam de donkere baarmoeder van de aarde binnenkomt, brengt de belofte van warmte, leven en groei.

Ieder van ons startte onze levensreis in het duister van de baarmoeder. Daar werden we gecreëerd, gevoed en groeiden we tot we sterk genoeg waren voor onze geboorte naar het licht. Diep binnenin onszelf houden we nog steeds de herinnering aan deze vruchtbare duisternis. Dat is het plekje waar we onze wensen en dromen van liefde, vreugde en vrede koesteren totdat deze groot en sterk genoeg zijn om tevoorschijn te komen en te groeien en bloeien in het licht. Ga nu binnenin jezelf even op zoek naar deze warme duisternis en geniet van dit wonder. Nu het licht aan het terugkeren is, is dit het beste moment om je dromen en hoop voor de toekomst extra te koesteren en kracht te geven.

- - -

Je ziet deze warme en vruchtbare kracht door je lichaam stromen. Via je voeten ben je verbonden met de aarde. Je voelt de kracht van moeder aarde via je voeten in je doorstromen en zich vermengen met je eigen energie. Boven je kruin zie je een helder wit licht, je kruinchacra opent zich en de energie van de kosmos vloeit je lichaam binnen. Laat al deze krachten zich met elkaar vermengen.

Voel je opgeladen met deze krachten. Het zijn deze krachten die het Midwintervuur diep binnenin jezelf zullen doen ontwaken. Laat dat Midwintervuur diep binnenin jezelf branden, elke dag een beetje sterker! Tot het moment dat de zon hoog genoeg aan de hemel staat en je daaruit energie kan putten.

Neem nu eerst de tijd om al je ervaringen goed te noteren. Intussen mag je iets eten en drinken. 


Inzichten  
Zoals de Winter voor de Zomer komt, zo komt de duisternis voor het licht. Als we de vlam van het licht opnieuw willen aanwakkeren, en plaats willen maken voor nieuwe ideeën, transformatie en groei, dan moeten we de as van het oude vuur verwijderen. De hoop, de realisaties maar ook de mislukkingen van het oude jaar groeiden uit een kleine vonk die opbloeide in de tijd tussen de seizoenen. Nu alle vuur bijna opgebrand is, gloeien enkel nog wat kooltjes onder de as, die wachten om in de duisternis te verdwijnen. Laten we het oude verdrijven samen met het vuur dat ons een jaar en een dag verwarmde.

Laat ons samen vertrouwen op ons verbond met onze Godin en Haar belofte om ons een nieuw vuur te schenken.

Na de winter, de Lente
Na de duisternis, het Licht
Na het oude, de nieuwe vonk


Afsluiten 
Sommige dingen zijn het mooist in de donkere en koude laatste dagen van het jaar. We genieten van het haardvuur, van verhalen die enkel in de winter worden verteld, van poëzie lezen en schrijven, van muziek en van zingen. Als we naar de donkere hemel of naar ons diepste zelf kijken, zien we nu dingen die we niet zouden kunnen zien wanneer er teveel licht op schijnt. Dit is de tijd van lange duistere nachten met miljoenen sterren, de tijd van respect voor de eeuwig groene bomen, de tijd van zuiverheid en wachten op de effectieve terugkeer van de zon.

Ik nodig je daarom heel graag uit om hier de komende 2 weken aandacht aan te schenken:
Lees poëzie, of in elk geval een goed boek.
Schrijf een verhaal, of een brief aan iemand die bijzonder is voor jou.
Luister naar muziek
Zing het lied waar je hart een sprongetje van maakt
Ga wandelen in het winters landschap
Kijk in de vlammen van het vuur, ook al is het maar de vlam van een kaars
Keer naar binnen, want af en toe kunnen we dat allemaal wel eens gebruiken!


Bedanken van de krachten en de elementen
We danken de krachten en de geesten van het land waarop we vandaag samen te gast waren.

We danken de krachten van onze voorouders, van hen die voor ons zijn gekomen en van hen die na ons zullen komen.

We danken de krachten van de zon boven ons en van de Aarde onder ons.

We danken de stuwende kracht van de aarde,
de wachters van het Noorden, kracht van de nacht en de Winter.

We danken de stuwende kracht van de Zee,
de wachters van het Westen, kracht van de avond en de Herfst.

We danken de stuwende kracht van de Zon,
de wachters van het Zuiden, kracht van de middag en de Zomer.

We danken de stuwende kracht van de winden,
de wachters van het Oosten, kracht van de dageraad en de Lente.

Blessed be


Openen van de Cirkel

Van zuster tot zuster open ik deze cirkel

Van vrouw tot vrouw, van priesteres tot priesteres,
Van zuster tot zuster openen wij astraal onze cirkel
Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg
Maar door onze innerlijke kracht zijn we blijvend verbonden
Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, elk van ons zachtjes vasthouden in het holle van haar hand
En je in liefde omhullen
Blessed be



Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam