Rise with Standing Rock

Het begon met de Sioux van het Standing Rock Indian Reservation in Dakota, USA. Zij protesteerden tegen  de aanleg van een pijplijn die ruwe olie dwars door vier Amerikaanse staten van de ene kant van he land naar de andere kant zou brengen. De native Americans namen het niet dat door de aanleg hun historische heilige gronden en begraafplaatsen zouden worden verstoord, maar ook dat de pijplijn een milieurisico inhoudt. Een olielek in de Missouri is immers niet alleen een catastrofe voor het milieu maar ook voor 1/3 van de landbouw in de Verenigde Staten en voor het drinkwater van meer dan een miljoen mensen.

Foto: Alyssa Schukar, STR.

Volgens een overeenkomst die de Amerikaanse regering in 1868 met de native Americans heeft afgesloten, kan de pijplijn niet door hun gebied in Standing Rock lopen. Maar dat was ook het geval in de Black Hills en het verdrag bleek niet meer dan een vodje papier toen er goud in de bergen bleek te zitten.

Voor de eerste keer in vijfhonderd jaar hebben de native american tribes - zelfs zij die traditioneel elkaars vijanden zijn – zich verenigd in een vreedzaam protest tegen de macht van het geld en de lobbygroepen in Washington. Het verscheen haast niet in de mainstream pers, ook niet toen de politie met rubberkogels begon te schieten op de ‘water protectors’, zoals ze zichzelf noemen, of honden op hen losliet. Het internet ontplofte bijna.

President Obama scheen langzaamaan geneigd om te luisteren naar de waterbeschermers, maar nu Trump president wordt weet niemand wat er gaat gebeuren. Trump blijkt aandelen te bezitten in de maatschappij die met alle macht de pijplijn erdoor wil drukken en zijn credo om opnieuw alles op olie en gas te zetten belooft niet veel goeds. De waterbeschermers zijn rotsvast van plan om niet toe te geven en als het zo verder gaat gaan er waarschijnlijk slachtoffers vallen. De hele wereld kijkt ondertussen toe.

Op PaGE2016 stonden we bij het Flame of Frith afsluitritueel al stil bij Standing Rock en waar dat voor staat. Een deel van het frithkoord uit dat ritueel werd naar de Sioux van Standing Rock gestuurd, als teken van onze solidariteit en verbondenheid.




Deze week werd een wereldwijde oproep gedaan, over alle geloven en tradities heen, om op 26 november 2016 om 3.00pm central time (22u00 bij ons) een gezamenlijk uur van gebed te houden voor Standing Rock. Daar gaan we graag op in met een RAT, een ritual apart together.




Rise with Standing Rock R.A.T. 

Zoek een plekje waar je rustig kan werken en waar je zeker niet gestoord zal worden. Doof de lichten, ontsteek enkele kaarsen, ontsteek wat wierook en neem indien je wenst enkele voorwerpen die voor jou bij symbool staan voor Standing Rock en waar het vreedzaam protest om draait: respect voor indigenous people, water, bescherming van het land, ....

Zet 4 kaarsen klaar voor de kwartieren en een glas water.


Ontsteken van de kwartierkaarsen

In elk van de vier windrichtingen zet je een kwartierkaars. 
Aangezien er op het astraal niveau geen tijd, noch ruimte is; zullen het deze kaarsen zijn die ons met elkaar verbinden.

We vragen voor de waterbeschermers van Standing Rock en voor onszelf; een heldere geest.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Oosten, voor het element Lucht
Ik breng licht en Lucht naar het Oosten om de Cirkel te verlichten en de adem van het leven te geven
(Steek kaars aan)

We vragen voor de waterbeschermers van Standing Rock en voor onszelf; kracht.
Daarom laat ik het ,u licht worden in het Zuiden, voor het element vuur.
Ik breng licht en Vuur naar het Zuiden om de Cirkel te verlichten en te verwarmen
(Steek kaars aan)

We vragen voor de waterbeschermers van Standing Rock en voor onszelf; dat zuivere gevoelens ons bezielen.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Westen, voor het element Water.
Ik breng licht en Water naar het Westen om de Cirkel te verlichten en te zuiveren.
(Steek kaars aan)

We weten dat de Aarde onze Moeder is en dat ze met pijn in het hart toekijkt hoe haar kinderen haar in Standing Rock willen verminken zonder na te denken bij de voorouders die hen hier zijn voorgegaan of zij die hier nog na hen zullen leven.
Daarom laat ik het nu licht worden in het Noorden, voor het element Aarde.
Ik breng licht en Aarde naar het Noorden om de Cirkel te verlichten en sterk te maken
(Steek kaars aan)


Zuivering en wijding

Zoals de Vuurvogel oprijst uit de as van het vuur, zo word ik nu gezuiverd.
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen me en zuiver me.
Hemelvader, laat uw stralen me wijden en maak me klaar voor dit ritueel.
Open mijn geest voor uw dimensies.
Laat mijn lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat mijn hart de weg van de Goden volgen, nu en altijd
Schenk mijn handen de gave van het magisch werk
Laat mijn voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.
Blessed Be.


Trekken van de cirkel

Visualiseer een doorschijnende cocon van bescherming terwijl je deze tekst uitspreekt:

Ik luister naar de stem van mijn hart en van mijn ziel
Laat liefde me openen voor wat ik zoek en hoop te vinden.
Ik geef me over aan de kracht die binnenin me leeft,
Want deze kracht leeft in me sinds mijn eerste dag op deze planeet
Mijn unieke kracht als mensen onder de mensen.
Ik stel me open,
En voel de kracht
Ik laat deze energie doorheen mijn hart stromen en voel hoe deze mij en mijn zusters nu verbindt
Van mens tot mens trek ik deze cirkel
Van mensen tot mens en van hart tot hart trekken wij vandaag astraal onze cirkel
Over grenzen van ruimte en tijd verbonden door onze innerlijke kracht
In de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder
Weerspiegeld in onszelf en in onze Goden en Godinnen
Blessed be


Verwelkoming van de spirits

Ik groet en verwelkom de krachten en de geesten van dit land waarop ik vandaag te gast mag zijn.
Ik groet en verwelkom de krachten van de zon boven me en de Aarde onder me.
Ik groet en verwelkom de krachten van de voorouders, van hen die voor mij zijn gekomen en van hen die na mij zullen komen.

Ik groet en verwelkom de stuwende kracht van de Zee, de wachters van het Westen, kracht van de avond en de Herfst.
Ik groet en verwelkom de stuwende kracht van de aarde, de wachters van het Noorden, kracht van de nacht en de Winter.
Ik groet en verwelkom de stuwende kracht van de winden, de wachters van het Oosten, kracht van de dageraad en de Lente.
Ik groet en verwelkom de stuwende kracht van de Zon, de wachters van het Zuiden, kracht van de middag en de Zomer.


Standing Rock Meditatie – visualisatie

Je kan onderstaande tekst van ofwel eerst een aantal keer lezen en hem dan in meditatie volgen, ofwel kan je hem vooraf inspreken en afspelen.

Ga gemakkelijk en ontspannen zitten. Sluit je ogen, adem enkele keren diep in door de neus en uit door de mond, voel langzaam alle spanningen uit je lichaam verdwijnen. Wees je bewust van je lichaam en probeer één voor één al je spieren te voelen, beginnend met je tenen, je voeten, je enkels, je kuiten, je knieën, je bovenbenen, je billen, je bekken, je buik, je borst, je schouders, je bovenarmen, onderarmen, handen en vingers, hals en hoofd. Concentreer je nu op Moeder Aarde die haar energie naar je uitstrekt doorheen de vloer en de fundamenten van de plaats waar je je nu bevindt heen. Voel de verbinding die op deze manier met de Aarde tot stand komt.

Voor je zie je een trap die naar beneden leidt. Langzaam ga je de trap af. Op het einde zie je een deur. Je weet dat er zich achter deze deur een landschap verborgen zit. Je bent helemaal niet bang want je weet dat je zusters reeds verschillende keren door deze deur gegaan zijn. Misschien ben je er zelf al door gestapt en herken je deze plek wel...

Je opent de deur en komt in een stil herfstlandschap terecht.

Concentreer je op de frisse buitenlucht. Voel de koude die Moeder Aarde in zijn greep heeft. De koude herfstlucht dringt via je neus diep in je lichaam door. Je ziet donkere en grijze wolken. De wind bijt lichtjes in je kaken wanneer hij jouw richting uit blaast. Links van je zie je een boom, zijn takken zijn kaal. Onder je voeten knarsen de afgevallen bladeren in wel duizend roodbruine tinten.

Het is stil, de aarde maakt zich klaar voor de winter. Je ziet een eekhoorn nootjes scharrelen en dan de boom in rennen. Een beetje verderop loopt een egel parmantig met een egel op zijn stekels geprikt.

Je hoort in de verte het geknetter van een vuur en je loopt daar naartoe. Je komt op een plek waar een oeroude steencirkel staat met stene die uitnodigen om te gaan zitten. In het midden staat een grote steen staan met bovenaan een rode spiraal uitgehakt.  Rond de steen brandt een groot vuur. Voel de warmte en ruik een prachtig groot vuur. Je hoort het geknetter van de vlammen. Het vuur van verlangen. Het vuur dat leven schenkt. Het vuur van creativiteit. Het vuur van transformatie, het goddelijke vuur dat in elk van onze harten brandt.

Eerbiedig vraag je de stenen om je toegang te verlenen. Je voelt dat de beschermers van de steencirkel op de hoogte zijn van je komst en ze laten je dan ook graag door. Als je de cirkel binnenstapt, zie je dat je niet alleen bent op deze plek. Links en rechts van je staan mensen en je ziet hoe steeds meer mensen de cirkel binnenstappen. Sommigen lijken pas vorm te krijgen als ze de cirkel binnenstappen en je weet dat dit voorouders zijn van jouw eigen stam, van bloed, plaats en geest, die hier samen met jou zijn samengekomen op deze heilige plek van energie die ons verbindt met een andere heilige plek in Standing Rock, waar andere stammen zijn samengekomen als voorvechters van Moeder Aarde. Je verwelkomt hen en dankt hen voor hun aanwezigheid.

Spreek samen met je voorouders gebeden uit, zing, dans, maak muziek, of mediteer gewoon in stilte ... alles wat voor jou juist aanvoelt.

Als alles wat gezegd, gezongen, gedanst of gedaan moest worden gedaan is, neem dan rustig de tijd om afscheid te nemen, groet de spirits, dank hen en verlaat de steencirkel via dezelfde opening als je daarnet naar binnen bent gekomen. Ga weer via het pad doorheen het dichte struikgewas, keer terug naar de deur en ga de trap op. Wanneer je op je punt van vertrek bent gekomen adem je een paar keer diep in en uit. Je voelt je goed, je voelt je beter dan daarnet. Open nu je ogen en rek je eens goed uit. Drink vervolgens een glas zuiverend water.


Bedanken van de elementen

Ik dank de krachten en de geesten van het land waarop ik vandaag te gast was.
Ik dank de krachten van onze voorouders, van hen die voor mij zijn gekomen en van hen die na mij zullen komen.
Ik dank de krachten van de zon boven me en van de Aarde onder me.
Ik dank de stuwende kracht van de Zon, de wachters van het Zuiden, kracht van de middag en de Zomer.
Ik dank de stuwende kracht van de winden, de wachters van het Oosten, kracht van de dageraad en de Lente.
Ik dank de stuwende kracht van de aarde, de wachters van het Noorden, kracht van de nacht en de Winter.
Ik dank de stuwende kracht van de Zee, de wachters van het Westen, kracht van de avond en de Herfst.
Blessed be


Openen van de Cirkel

Van mens tot mens open ik deze cirkel.
Van mens tot mens en van hart tot hart openen wij astraal onze cirkel.
Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg, maar door onze innerlijke kracht zijn we blijvend verbonden.
Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, elk van ons zachtjes vasthouden in het holle van haar hand en je in liefde omhullen.
Blessed be.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam