De drie zusters

Gisteren vierden we samen de toewijding van Zeva, onze dertiende covenzuster. De toewijding eidigt met de officiële verwelkoming van de nieuwe heks of priesteres door de andere heksen in de coven met het drie maal luidop bevestigen van de naam van de nieuwe heks: Zeva, dochter van Gaia! Zeva, dochter van Luna!

En plots voelde dat helemaal verkeerd. Het was of er iets fundamenteels ontbrak en ik herinnerde me vaag dat ik dat ook al had gezegd bij de toewijding van Auryn: we zijn niet alleen allemaal dochters van de aarde (Gaia) en van de maan (Luna) maar ook van de zon. Is het omdat Brigandhu, de godin waarmee ik werk, een zonnegodin is en niks met de maan heeft?

Ik ben er meer en meer van overtuigd dat de verschillende dingen waartoe ik de laatste jaren de drang voelde om ze te gaan uitproberen niet toevallig op mijn pad zijn gekomen. Het koord dat we hebben gemaakt en dat voor mij een soort van spirituele navelstreng met het vuur van het kruispunt tussen de werelden vormt, blijkt een priesteressenkoord te zijn. Het heeft drie kleuren: wit, rood en zwart, de klassieke kleuren van de drievoudige godin. Maar ineens dacht ik er aan: wit staat voor de maan, zwart voor de aarde en rood voor het vuur van de zon. De drie zusters die het leven van de mensen volledig beheersen!


Ik heb het vroeger al eens gehad over een zwarte Brigan - BriganDhu -, een rode Brigan en een witte. De "Brig" in alle vormen van Brighid staat voor "de stralende". Het is geen naam maar een titel. Brigandhu, of gelijk welke andere vorm van de beter gekende Brighid, is een drievoudige godin, maar niet in de kassieke wicca triade maagd-moeder-oude wijze vrouw. Er zijn drie Brighids, drie zussen, die elk een aspect van de godin zijn.

Elk van die aspecten gaat over transformatie en verandering. Ik ben daar ondertussen over aan het nadenken geweest en ik denk dat dat is wat ik als priesteres van Brigandhu moet doen: dingen aanreiken, een vlammetje aansteken, laten proeven en ontdekken. En als je beslist om te proeven, dan heb je zelf de eerste stap gezet. Ook al is het misschien aarzelend :-).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam